Lisätty todellisuus avaa uusia mahdollisuuksia
Haluatko palvella asiakkaitasi entistä syvällisemmin, konkreettisemmin ja elämyksellisemmin? Lisätty todellisuus voi tarjota mahdollisuuksia, joihin ei muilla keinoin pystyisi.
Lisätty todellisuus (AR) on jo arkipäivää monella alalla. Suurelle yleisölle se tuli tutuksi Pokémon Gon ansiosta muutama vuosi sitten ja erilaiset pelilliset ratkaisut ovat yhä AR:n tärkein käyttökohde niin pelimaailmassa kuin sosiaalisessa mediassakin. Matkailun ja asumisen markkinat ovat teollisuuden ohella ottaneet lisätyn todellisuuden mahdollisuudet myös nopeasti avukseen. Myös musiikkimaailma on tehnyt tutuksi AR:n.
Lisätty todellisuus antaa monenlaisia mahdollisuuksia palvelun ja tavaroiden tuottajille, mutta ennen kuin innostuu uudesta, kannattaa tarkkaan punnita, mitä todellista hyötyä se tuo asiakkaalle ja sitä kautta omalle liiketoiminnalle. Käyttöönoton syy ei voi olla pelkkä hauskuus tai uutuuden viehätys. Fiksusti omaan viestintä- tai markkinointistrategiaan suunniteltuna, se voi kuitenkin olla oiva keino edelläkävijälle.
Kerrataan vielä lisätyn todellisuuden perusteet. Lisätyn todellisuuden avulla on mahdollista yhdistää todelliset ja virtuaaliset asiat toisiinsa aidossa ympäristössä tai herättää esimerkiksi printti eloon vaikkapa elävällä kuvalla ja äänellä.
Lisätyn todellisuuden sisältöjä katsotaan läpikatseltavien näyttöjen, kuten mobiililaitteiden tai AR-lasien, kautta tai projisoimalla. Lisätyn todellisuuden käyttö vaatii sisällöntuotannon lisäksi käyttöliittymän ja jonkin herätteen, jolla sisällöt haetaan. Heräte voi olla esimerkiksi jokin tietty teksti, kuva, muoto, QR-koodi tai GPS. Se voi olla vaikka tarra lattiassa tai tietty sijainti. Haluttuun ympäristöön tai vaikka printtiin voi lisätyn todellisuuden avulla tuoda esimerkiksi ohjeistuksia, lisäinformaatiota tai vain elämyksellisiä elementtejä. Ne voivat olla esimerkiksi 3D-objekteja, kuvaa, ääntä, videota, tekstejä tai animaatioita.
Suunnitteilla olevat asiat konkretisoituvat
Kun kohteena ovat abstraktit, hankalasti hahmotettavat tai vasta suunnitteilla olevat asiat, lisätty todellisuus konkretisoi hyvin mallintamisen kautta.
Esimerkki lisätyn todellisuuden hyötykäytöstä on uusien tilojen esitteleminen. Tulossa oleva talo tai asuinalue voidaan mallintaa todelliseen ympäristöön kustannustehokkaasti lisätyn todellisuuden avulla ja kertoa samalla vaikka alueelle suunnitelluista tai siellä olevista palveluista. Rakentajille AR:n avulla voidaan näyttää vaikkapa maan alla kulkevien kaapeleiden ja viemärien sijainnit.
Tyhjään taloon tai asuntoon voi puolestaan luoda erilaisia mahdollisia sisustuksia ja lisätä siten tilan ja mahdollisuuksien hahmottamista. Tilan tai talon historiaakin voi valottaa luomalla olemassaolevaan tilaan virtuaalinen matka tilan menneisyyteen sovelluksen kautta mallintamalla.
Lisätyn todellisuuden voi antaa myös asiakkaan aktiiviseen käyttöön. Sovita esimerkiksi mekkoa etänä, kokeile uutta hiusmallia ja -väriä ennen kuin annat kampaajan saksia hiuksesi. Miltä näyttäisit siniseksi värjätyn ananaskampauksen kera? Testaa meikkejä avaamatta purkkeja. Miten olisi sovellus, jolla näet meikit kasvoillasi ennen ostopäätöstä? Tuotteita ei tarvitse tilata kotiin sovitteluun vaan sopivuuden voi varmistaa etukäteen virtuaalisella testaamisella. Esimerkiksi Ikea Place -sovellus mahdollistaa Ikean tuotteiden kokeilun kännykän kameralla skannattuun omaan kotiin. Sopisiko nojatuoli tuohon nurkkaan tai tuon pöydän viereen?
Tuotteisiin perehtyminen on elämyksellisempää
Asioita voi kertoa lisätyn todellisuuden avulla elämyksellisemin ja monipuolisemmin. Lisätty todellisuus tuo lisäarvoa, kun sisältöä pitäisi saada runsaasti tai paikkoihin, joissa sisältö toimii parhaiten asiaan kuuluvaan ympäristöön sijoitettuna.
Esimerkiksi matkakohteessa AR-sovellus voi helpottaa liikkumista, ravintoloiden tai nähtävyyksien löytämistä. Näytät vain puhelimen sovelluksella maisemaa ja saat tiedon tärkeistä kohteista lisätietoineen. Perinteisistä kaupunkikierroksistakin on mahdollista saada paljon entistä enemmän irti, kun niitä suunnitellaan lisättyä todellisuutta apuna käyttäen.
Katso esimerkiksi, miten Kaurismäkien elokuvien baarikohtauksia on hyödynnetty Tripsteri-matkaopassovelluksessa
Luontoretkeilijälle luontopolku voi avautua avain toisella tasolla, jos AR kertoo, millaisia kasveja tai eläimiä mistäkin kohtaa retkeä voi tähyillä. Matkailun markkinoinnille lisätty todellisuus tuokin helposti merkityksellistä hyötyä. Elämykselliset lisämateriaalit voidaan helposti myös mukauttaa vuodenaikaan ja sesonkiin pienin muutoksin.
Lisätty todellisuus mahdollistaa myös erilaisia pelillisiä ratkaisuja markkinointiin. Uusien tilojen tai toiminnan esittely voi käydä vaikka laatimalla aarrekartan tai tietokisan. Minkä huoneen viesti kiinnosti/kosketti sinua eniten? Montako kultaharkkoa löysit palvelujamme esittelevältä aarrekartaltamme? Tai tapahtuma voi olla täysin virtuaalinen AR:n avulla toteutettuna:
Havainnollista ja paranna viestintääsi lisätyllä todellisuudella
Joskus laitteiden käyttöohjeita on vaikea tehdä havainnollisiksi paperiversioina. Silloin opastavat käyttöohjeet tai tuotteen ominaisuuksien esittely voisi onnistua käytännönläheisesti lisätyn todellisuuden avulla. Käyttöohjeet voi katsoa kännykän kameran läpi niin, että jokainen ohje näytetään fyysisen laitteen kohdalla: tämän lukuun alta ja tällä tavoin vaihdat printterin musteen. AR:n avulla voidaan välittää korjausohjeet saman tien vaikka toiselle puolen maailmaa ja vapauttaa samalla korjaajan kädet työskentelyyn samalla kun hän seuraa ohjeita. Korjaaja voi saa AR-lasiensa näkymään viallisen osan sijainnin sekä ohjeet sen korjaamiseen tai vaihtamiseen, oli laite tuttu tai ei. Alla esimerkki:
Erityisruokavaliota tarvitseville sovellus, jolla löytää nopeasti gluteenittoman, lisäaineettoman tai täysin vegaanin tuotteen kaupassa voisi olla helpotus. Tuotepaketista avautuvat reseptit voisivat olla myös hyvä lisä ja kauppa voisi kertoa tarjouksistaan ja uutuuksistaan sovelluksen avulla kauppatilassa.
Lisätty todellisuus tulee olemaan helppo tapa välittää selkeästi, kiinnostavasti tietoa sellaisissa paikoissa tai sellaisilla tavoilla, joissa se ei ennen ollut samassa mittakaavassa mahdollista. Se lisää vuorovaikutusta palveluntarjoajien ja -käyttäjien välillä ja antaa mahdollisuuden interaktiivisen kehitystyöhön. Itsetarkoitus se ei kuitenkaan voi olla. Jokainen markkinoinnin ja viestinnän keino pitää olla perusteltu, sen pitää kiinnostaa kohderyhmää ja sen hyödyt olla mitattavissa, jotta niistä on aidosti ja kustannustehokkaasti hyötyä.
Hanna
Kangasniemi
Lisää aiheesta Visuaalinen ilme Sisällöntuotanto
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.