Visualisoidun strategian avulla on helppo kertoa yrityksen ydin selkeästi ja tehokkaasti. Strategiakuva on työkalu, joka välittää sidosryhmille, asiakkaille ja työntekijöille, millainen yritys on ja millainen sen halutaan olevan.
Kun strategia on visualisoitu yhdeksi kuvaksi, se on helpompi hahmottaa, esittää ja palauttaa muistiin. Strategiakuvaa voidaan käyttää esimerkiksi yritysesittelyissä, asiakastapaamisissa, briiffauksessa, päätöksenteossa, myyntitilaisuuksissa ja eri tapahtumissa. Kuvitus on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa, liittää esityksiin ja nostaa verkkosivuille.
Kuvitettuna strategia on saavutettavampi kuin monisivuinen tekstidokumentti. Kuvitus tarjoaa joskus pitkän ja vaikealukuisenkin strategiakertomuksen sijaan yhteisen ymmärrettävän kielen, jolla saavutetaan sujuvasti niin yrityksen omistajat, johto, työntekijät, yhteistyökumppanit kuin asiakkaatkin. Jos strategia päätyy vain tekstimassaksi verkkolinkin taakse tai esitysdioiksi tiedostoviidakkoon, jää strategia todennäköisesti tuntemattomaksi muille kuin ehkä sen laatijoille.
Visuaalisella tyylillä – kuten väreillä ja elementtien muotokielellä – rakennetaan yrityksestä mielikuvaa ja tarinaa, mikä vahvistaa mielikuvien syntyä yrityksestä ja siten strategian toteutumista. Visuaalisuudella voidaan kuvata yrityksen yleistä tunnelmaa, tyyliä, millainen yrityksen luonne on ja millaista maailmaa se haluaa olla rakentamassa. Se voi olla esimerkiksi iloinen ja huumorintajuinen tai sillä voidaan vahvistaa ajatusta yrityksen toiminnan vakavuudesta tai keveydestä.
Tarinan luomiseksi strategiakuvituksissa käytetään usein ihmisiä, rakennuksia ja luontoa. Tämä siksi, että tuttujen elementtien suhde ja niiden väliset yhteydet on helpompi suuremmankin yleisön omaksua. Kuvituksissa näkyy monesti aiheita kuten kaupunki, sosiaalinen ympäristö, vastuullisuus, kansainvälistyminen, yrityksen toiminta ja toimivuus sekä eteenpäin suuntautuneisuus.
Kun strategia esitetään yhtenä kuvana, pystytään kertomaan useampia tasoja ja asioiden välisiä yhteyksiä samanaikaisesti. Se ei jakaannu eri dioille tai useammalle sivulle, jolloin kokonaisuus voi olla vaikeampi hahmottaa.
Strategiakuva kiteyttää yrityksen toiminnan, arvot, vision ja mission yhdeksi kokonaisuudeksi. Siitä voi nopeasti palauttaa mieleen, mikä strategiassa on olennaista. Mitä suurempi yritys on ja mitä enemmän sillä on työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita, sitä tärkeämpää, että strategia on ymmärrettävissä ja että se löytyy helposti esimerkiksi yrityksen verkkosivuilta.
Päämäärästä tulee yhteinen, kun yrityksen työntekijät, johto ja yhteistyökumppanit ovat sisäistäneet strategian. Näin sen toteutuminen ja tavoitteiden saavuttaminen ylipäänsä mahdollistuu sekä yhteistyö työkavereiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa on mutkattomampaa. Ymmärrys strategiasta kaikilla organisaation tasoilla johtaa parempaan suorituskykyyn, motivaatioon, tuloksiin ja sitouttaa tekijöitä yrityksen toimintaan.
Selkeä, visuaalisesti houkutteleva ja ymmärrettävä kuvitus helpottaa kaikkia tekijöitä, asiakkaita, yhteistyökumppaneita sekä sidosryhmiä hahmottamaan pitkän aikavälin tavoitteita sekä suunnitelmia.
Visualisointiprosessi jo itsessään pakottaa yritystä kirkastamaan strategiansa ja näin kehittymään. Kuvaa ei voi tehdä, jos strategia, missio ja visio ovat epämääräisiä tai mahdollisia ristiriitoja ja epäkohtia ei ole ratkottu. Parhaimmillaan visualisointi auttaa tunnistamaan mahdollisuuksia ja uhkia sekä ohjaamaan resurssien kohdentamista tehokkaammin.
Ennen visualisoinnin alkua on erittäin tärkeää päättää, kuka prosessia johtaa ja tekee päätöksiä, jottei tekeminen kompastu erimielisyyksiin strategiasta tai edestakaisin veivaamiseen kuvituksen suhteen. Strategian kuvittaminen voi olla pitkä prosessi, jossa mukana on useampi osapuoli yrityksestä ja yhteistyökumppaneilta.
Strategia kehittyy jatkuvasti - siksi on tärkeää pitää strategiakuvitus ajan tasalla ja päivittää sitä muutosten ja kehityksen mukaisesti.
“The survey results show that business owners who take the time to visualize their company are more successful and more likely to reach their goals than those who don’t.”