Jo 70 prosenttia (2017) suomalaisista käyttää nettiä älypuhelimellaan päivittäin. Kesällä käyttö lisääntyy entisestään. Laiturinnokassa fiilistellessä mobiililaite on kätevin tapa olla yhteydessä ulkomaailmaan. Koska kuluttaja kohtaa viestisi yhä useammin pienen ruudun kautta, on aika tehdä visuaalinen happotesti brändillesi.
Oletko valmistautunut kesään ja tuotteitasi tai palveluitasi kuumeisesti etsiviin lomalaisiin, joilla lompakonnyörit ovat löysällä? Visuaalinen viestintä todistetusti nostaa myyntiä. Lue esimerkiksi, miten amerikkalainen jäätelövalmistaja muutti koko markkinointinsa Instagram-vetoiseksi ja kasvatti liikevaihtoaan 50 prosentilla. Tee visuaalinen happotesti brändillesi seuraavien ohjeiden avulla.
Näin teet visuaalisen happotestin brändillesi
- Ota älypuhelin ja tabletti esiin.
- Käy läpi kaikki mahdolliset verkkosivut, palvelut ja näkymät, joissa mobiililaitteella sisältöjäsi kuluttava ihminen voi kohdata yrityksesi.
- Tee lista kaikesta, mikä ei näytä hyvältä, selkeältä ja ymmärrettävältä pienellä näytöllä. Onko esimerkiksi logosi tarpeeksi selkeä vai suttuinen kärpäsen jätös? Onko fontit valittu niin, että sisältöjäsi on miellyttävä lukea? Entä värit, tukevatko ne viestintääsi? Onko niitä liikaa tai liian vähän? Ovatko Instagram-kuvasi sellaisia, että niistä saa vielä selvää pienessä koossa? Vai onko kuvissa niin paljon yksityiskohtia, että pieninä ruutuina ne muuttuvat epämääräiseksi mössöksi? Tutustu myös siihen, miten teet hyvän Instagram-tilin.
Sanoista tekoihin
Kun olet kartoittanut ongelmakohdat, käynnistä muutosprosessi. Lohduttaudu sillä, että kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla tai edes itse. Pienikin askel on hyvä alku. Me Kubolla suosittelemme seuraavia kolmea teonsanaa, kun otetaan askelia kohti parempaa visuaalista ilmettä.
- Valitse. Koska kaikkea ei voi sanoa tai näyttää kerralla, on tärkeää, että valitset sen, mitä haluat sanoa. Tee valintoja ja jätä jäljelle vain olennainen. Kill your darlings.
- Jalosta. Asetu vastaanottajan asemaan ja mieti, mikä olisi paras tapa kertoa viestisi. Voisiko monimutkaisista ohjeista tehdä tekstin sijaan kuvasarjan tai videon? Syntyisikö tutkimuksesta infografiikka? Voisiko pitkän tekstin jakaa pienempiin ja helposti omaksuttaviin palasiin?
- Kiteytä. Tämä on viimeinen ja työläs vaihe. Yksinkertaisen ja selkeän kokonaisuuden aikaansaaminen on vaikeaa ja hidasta, mutta lopputulos palkitsee. Hio yrityksesi visuaalinen ilme ja viestisi kristallinkirkkaaksi. Testaa lopputulokset myös pienessä koossa. Kun kaikki on mietitty ja kiteytetty, on seurauksena kaunis ja selkeästi kommunikoiva brändi.
Miten kiinnostavia, visuaalisia sisältöjä sitten tehdään? Lue siitä lisää täältä ja ota meihin rohkeasti yhteyttä. Laitetaan yhdessä yrityksesi visuaalinen ilme kuntoon!