Miten suomalaiset yritykset tekevät sisältömarkkinointia ja miten ne onnistuvat siinä? Mihin suuntaan sisältömarkkinointi on Suomessa kehittymässä ja mitä yritysten markkinointiviestinnän päättäjät sisältömarkkinoinnista ajatteluvat juuri nyt? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia Sisältömarkkinoinnin trendit 2016 -tutkimuksessamme, jonka toteutimme nyt kolmantena vuonna peräkkäin.
Tässä valikoima tutkimuksen tuloksia. Yhteenvetoraportti löytyy Slideshare-palvelusta ja tulemme mielellämme kertomaan enemmän tutkimustemme tuloksista.
1. Sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen on Suomessa jäljessä muita maita, joissa vastaava trenditutkimus toteutetaan. Suomessa 79 prosenttia vastanneista yrityksistä tuottaa aktiivisesti sisältöjä asiakkailleen.
2. 54 prosenttia yrityksistä tekee erittäin tehokasta tai tehokasta sisältömarkkinointia.
3. Sisältöstrategian tehneet yritykset tekevät tehokkaampaa sisältömarkkinointia ja onnistuvat siinä huomattavasti paremmin kuin ne yritykset, jotka eivät ole tehneet dokumentoitua sisältöstrategiaa.
4. Yritykset kohdentavat sisältöjä huonosti asiakastarpeiden ja asiakkaan ostoprosessin mukaan. Kaikista yleisimmin sisältöjä kohdennetaan tarjottavien tuotteiden ja palveluiden mukaan, mikä sopii huonosti sisältömarkkinointiin.
5. Isot yritykset (yli 500 henkilöä) kirivät pienemmiltä karkuun. Ne ovat muita useammin tehneet sisältöstrategian, hyödyntävät asiakasdataa muita paremmin ja kohdentavat yleisemmin sisältöjä asiakkaiden ostoprosessin perusteella.
6. Tehokkaimmat viestintätavat ovat henkilökohtaista vuorovaikutusta ja hyödyllisen tiedon tarjoamista.
7. Digitaalisista kanavista tehokkaimpien joukkoon nousevat videot, sosiaalinen media sekä artikkelit niin yrityksen omilla sivuilla kuin muilla verkkosivuilla.
8. Youtube ja Linkedin ovat tehokkaimmat sosiaalisen median kanavat. Facebookin merkitys on laskenut.
9. Painettu asiakaslehti on edelleen tehokkaimpien viestintäkanavien joukossa.
10. Mielenkiintoisten sisältöjentuotanto on toiseksi suurin haaste yrityksille aikapulan jälkeen. 69 % yrityksistä aikoo panostaa tulevan 12 kuukauden aikana paljon aikaisempaa enemmän mielenkiintoisten sisältöjen tuotantoon.
Tutkimukseen vastasi 234 yrityksen markkinoinnista ja viestinnästä päättävää henkilöä. Vastaajista 38 % kuului yrityksen ylimpään johtoon, 17 % keskijohtoon ja 21 % päällikkötasoon, 4 % oli yrittäjiä ja 21 % asiantuntijoita. Tutkimuksen toteutti IRO Reaserch.