Tuloksellisen sisältömarkkinoinnin takaa löytyy vahva brändi
Brändi tuo sisältöjen tekemiseen johdonmukaisuutta ja persoonallisuutta, joka erottaa yrityksesi sisällöt kilpailijoiden sisällöistä. Selkeä, vahva ja hyvin määritelty brändi pitää kasassa vaativankin sisältöpaketin.
Sisältöstrategia ja brändistrategia eivät ole toistensa vaihtoehtoja, vaan toistensa tukia. Brändi ohjaa sisältöjen äänensävyä, kuvatyyliä ja visuaalista ilmettä. Sisältöstrategia puolestaan ohjeistaa, miten sisältöjä tehdään, jotta ne ovat linjassa brändin kanssa. Parhaimmillaan sisällöt pitävät brändin elävänä, ajankohtaisena ja lähellä asiakasta. Mielikuva brändistä vahvistuu ja kehittyy haluttuun suuntaan.
Brändin mukaiset sisällöt jäävät mieleen
Sisältöarkkinointia tehdään olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseksi ja uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi tuotteiden ja palveluiden pariin. Kun painopiste on uusasiakashankinnassa, myynnillinen fokus on vahvoilla ja sisällöntuotannossa keskitytään kampanjointiin. Niiden tulokset on nopeasti nähtävissä ja mitattavissa esimerkiksi myyntipiikkeinä tai yhteydenottojen lisääntymisenä.
Mainoskampanjoiden näkee toisinaan olevan irtiottoja brändistä. Silloin huomion ja call-to-actionin (CTA) metsästämisen tuoksinassa saattaa unohtua brändin äänensävy ja kuvatyyli. Asiakkaan palveleminen hukkuu ostokehotusten alle ja kampanjasivu täyttyy geneerisellä tekstillä. Brändin läsnäolo kutistuu pelkkään logoon.
On ymmärrettävää, että lyhyellä aikavälillä nopeat voitot houkuttelevat, eikä brändin johdonmukainen soveltaminen mainoksiin tai muihin sisältöihin tunnu tärkeältä. Kun asiaa tarkastelee asiakkaan näkökulmasta, johdonmukaisuuden merkitys alkaa avautua.
Asiakkaan päivittäin kohtaama viestitulva on melkoinen. Tarjolla on niin paljon erilaisia viestejä ja sisältöjä, ettei asiakas välttämättä muista enää jälkeenpäin missä oli se kiinnostava tai tarpeellinen juttu, mainos, video, tai muu sisältö. Mutta se muistuu mieleen parhaiten silloin, kun sisältö on brändin näköistä ja kuuloista.
Jokainen kohtaaminen asiakkaan kanssa on mahdollisuus lisätä yrityksen tunnettuutta ja rakentaa positiivista brändimielikuvaa. Jos verkkosivusto, sen sisällöt, kampanjat, tuotteet ja palvelut eivät muodosta johdonmukaista kokonaisuutta, on todennäköistä, että ne jättävät asiakkaan mieleen heikon, hajanaisen tai jopa negatiivisen mielikuvan. Etenkin jos kilpailijat ovat samanaikaisesti panostaneet brändin rakentamiseen.
Näin brändi näkyy sisältömarkkinoinnissa
1. Brändin persoona tulee esiin kaikissa sisällöissä, puhetavassa ja äänensävyssä
Jos brändi, sen ominaisuuden ja persoona on positiivinen ja innostunut, myös sisältöjen tulisi olla sitä. Kun olet todella innostunut jostakin asiasta, innostus näkyy ja tarttuu myös sisältöjä kuluttavaan asiakkaaseen. Syntyy positiivinen tunnereaktio ja sitä kautta myös vahva muistijälki.
2. Brändi näkyy kuvissa, kuvituksissa ja videoissa
Selkeä ja johdonmukainen kuvatyyli parantaa tunnistettavuutta ja sen avulla voi rakentaa haluamaansa brändimielikuvaa. Erityisesti niillä kuvilla ja kuvituksilla, joita käytetään brändin promoamiseen ja markkinointiin, olisi hyvä olla omaleimainen ja helposti tunnistettava tyyli.
Esimerkiksi Oatly on onnistunut luomaan omaleimaisen ja johdonmukaisen kuva- ja kuvitustyylin, joka on helposti tunnistettavissa eri kanavissa – tuotteissa, mainoksissa, sosiaalisessa mediassa, jne.
3. Brändi tulee esiin aihevalinnoissa ja näkökulmissa
Jos brändin keskeinen ominaisuus on olla vaikuttava, palveleva ja avulias, sisältöjen avulla kannattaa auttaa asiakkaita ratkaisemaan ongelmia, antaa vinkkejä, ottaa kantaa ja astua rohkeasti asiakkaan saappaisiin. Aina ei tarvitse puhua vain itsestä ja omasta osaamisesta. Näin yritys välittää selkeän viestin siitä, että yrityksen arvoilla on väliä, asiakas on tärkeä ja halu auttaa on aito.
4. Brändillä on tarina ja olemassa olon tarkoitus
Markkinointi ja kampanjat eivät ole erottautumisessa enää se ykkösjuttu. Alati kasvava tiedostavien asiakkaiden joukko odottaa näkevänsä entistä enemmän, kuinka yritykset vaikuttavat oman toimialansa toimintamalleihin ja muovaavat huomista paremmaksi. Toiminnan vaikuttimena ei saisi olla pelkästään raha. Hyvä tulos ja rahan tekeminen on osaavan tekemisen sivutuote, ei päämäärä. Asiakasuskollisuuden rakentaminen olemassaolon tarkoituksen kautta alkaa olla yrityksille aivan välttämätöntä. Mitäpä jos faktojen ja referenssien lisäksi yritys kertoisikin, omaan brändiin sopivalla tyylillä, mikä tekee yrityksestä muistamisen arvoisen?
Oatly esittelee Things we do -palstallaan muun muassa aloitteita, jotka yhdistävät Oatlyn, asiakkaat ja kumppanit myös arvojen tasolla. Samalla Oatly rakentaa omaa brändiään toimimalla niiden asioiden puolesta joita he arvostavat ja pitävät tärkeinä. Brändi ei vain myy tuotteita, vaan myös muuttaa kulutus- ja ruokailutottumuksia.
Oatly on onnistunut kuljettamaan brändiä ja bränditarinaa erilaisissa markkinoinnin kanavissa ja sisällöissä hyvin johdonmukaisesti. Se erottuu kaurajuomien kasvavassa määrässä ja markkinassa edelleen omaleimaisella brändillä ja viestinnällä. Viesteissä tulee esiin läpinäkyvyys ja aitous. Puhutaan niin kuin oikeasti puhutaan ja ollaan sellaisia kuin oikeasti ollaan.
Parhaimmillaan bränditarina on yksinkertainen, vahva ja tunteita herättävä. Ja tietenkin asiakkaan näkökulmasta kiinnostava. Saman tarinan voi sisältöjen avulla kertoa monella eri tavalla monessa eri kontekstissa, myös osana myynnillistä kampanjaa.
Muista myös brändiohjeiston merkitys
Kannattaa pitää huoli, että brändiohjeisto on ajan tasalla ja sieltä löytyy logon, typografian ja väripaletin lisäksi kuvalinja sekä brändin arvot, persoona, tapa puhua ja toimia. Parhaimmillaan brändiohjeisto on aktiivisesti käytössä oleva työkalupakki, joilla sisältöihin saadaan helposti tunnistettava punainen lanka niin visuaalisesti kuin äänenkäytönkin suhteen.
Mikäli yrityksen brändistrategia ja -ohjeisto on jäänyt tekemättä, se on kesken, siitä puuttuu elementtejä tai sitä ei sovelleta käytäntöön, on todennäköistä, että sisällöt eivät rakenna yhdenmukaista mielikuvaa brändistä.
Brändäyksen ja sisältöstrategian yhdistämisen hyödyt
Kun brändi on otettu konkreettisesti huomioon sisältöstrategiassa, erilaiset sisällöt pysyvät helposti tunnistettavana monikanavaisessa ympäristössä. Johdonmukainen brändin soveltaminen, sisältöstrategian viitoittama polku ja pitkäjänteinen laadukas asiakaslähtöinen sisältötyö rakentavat yhdessä asiakaskokemusta joka lisää brändin tunnettuutta ja vahvistaa tavoitemielikuvaa. Brändistä rakentuu ainutlaatuinen kilpailuetu ja erottautumistekijä, jota on mahdotonta kopioida.
Elise
Levanto
Strategi, joka liputtaa aina asiakaslähtöisen tekemisen puolesta.
Lisää aiheesta Sisältömarkkinointi Brändi
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.