Vauhdilla kehittyvä generatiivinen tekoäly muokkaa sisällöntuotannon prosesseja. Otimme testiin Googlen NotebookLM-työkalun AI-podcast-toiminnon ja analysoimme, mihin kaikkeen työkalua voi sisällöntuotannossa hyödyntää ja mitä sen käytössä on hyvä huomioida.
NotebookLM on Googlen kehittämä tekoälytyökalu, joka on suunniteltu tukemaan oppimista, sisällönhallintaa ja tiedon jalostamista lähdemateriaalien pohjalta. Sen avulla voi analysoida ja tiivistää tietoa, luoda näkemyksiä useisiin lähteisiin perustuen, muokata sisältöjen formaatteja esimerkiksi tekstistä audiosisällöksi ja jäsentää eri lähteistä peräisin olevaa tietoa esimerkiksi järjestellä sisältöjä.
Pitkiin teksteihin ja useisiin lähteisiin perehtyminen, niistä kattavan käsityksen, yhteenvedon ja näkemysten luominen vie ihmisaivoilta paljon aikaa. NotebookLM:n tekoälyn avulla laajastakin aineistosta voi hetkessä tiivistää olennaisen. Sen avulla voi luoda omiin tarpeisiinsa materiaalin pohjalta yhteenvetoja, synteesejä ja niiden pohjalta jopa näkemyksiä.
NotebookLM on monelle hyödyllinen tekoäly erityisesti siksi, että sen avulla luodut tiivistelmät ja katsaukset voi muuttaa haluamaansa sisältöformaattiin, joka on itselle mieluinen. Esimerkiksi pitkästä artikkelista voi luoda minuuteissa podcast-muotoisen kuunneltavan keskusteluohjelman, jossa kaksi tekoälyn luomaa “podcastin vetäjää” käy läpi lähteenä olevan asian rennosti keskustellen ja olennaisia asioita sekä kiinnostavia näkökulmia esiin nostaen. Tiiviin podcastin kuuntelulle voi löytyä arjesta paremmin aikaa kuin pitkiin teksteihin perehtymiselle.
Tällä hetkellä podcasteja ei voi tuottaa suomenkielisinä. Testissä käytimme englanninkielistä podcastia.
NotebookLM on loistava työkalu erityisesti helpottamaan laajojen kokonaisuuksien sisäistämistä ja oppimista sekä tiedon jalostamista. Mutta voiko sitä käyttää avuksi sisällöntuotannossa?
Tällaisia sisällöntuotannon käyttökohteita löysimme NotebookLM-työkalulle:
Vaikka NotebookLM ei tue vastaavalla tavalla esimerkiksi artikkelimuotoisten sisältöjen generoimista kuin vaikkapa ChatGPT:llä on mahdollista toteuttaa, se tarjoaa silti paljon mahdollisuuksia myös erilaisten sisältöjen tekijöille. NotebookLM:ää kannattaakin testailla ja kokeilla erityisesti sisällöntuotannon tehostamiseen, luovuuden lisäämiseen ja olemassa olevan materiaalin uusiokäyttöön.
Kokoonnuimme porukalla arvioimaan Googlen NotebookLM-tekoälytyökalun käyttömahdollisuuksia sisällöntuotannossa. Paras tapa analysoida työkalun antia oli tietysti laittaa se ensin analysoimaan meitä. Kubolaiset ovat vuosien varrella kirjoittaneet kymmeniä näkemyksellisiä blogikirjoituksia sisältömarkkinoinnista. Meitä kiinnosti, millaisen keskustelun NotebookLM-tekoälypodcastin vetäjät saavat aikaan tekemistämme sisällöistä.
Kuuntelimme kukin vajaa kaksikymmentäminuuttisen tekoälyn luoman podcastin, minkä jälkeen keskustelimme sen herättämistä ajatuksista. Pohdimme tekoälyn kykyä luoda sisältöjä ja sen mahdollisia käyttökohteita markkinointiviestinnässä. Syötimme sitten äänitiedoston keskustelustamme ChatGPT-työkalulle, joka teki siitä alustavan tekstiluonnoksen, jonka pohjalta ideoimme ja kirjoitimme tämän tekstin.
Yhteenvetona totesimme, että tekijänoikeuksiin on tärkeää kiinnittää NotebookLM:ää käytettäessä huomiota. Mutta kunhan lähteet ovat omia tai laillisesti hyödynnettävissä, NotebookLM antaa paljon ideoita ja mahdollisuuksia sisällöntuottajille.
NotebookLM:ssä on myös toiminto, jonka avulla lähteissä esitellyt asiat saa laitettua aikajanalle. Sama toiminto tiivistää myös näppärästi tekijäprofiilit, jos lähdemateriaaleissa on useiden tekijöiden kirjoittamia aineistoja.
Tällaiset kuvaukset saimme testiaineistomme perusteella Kubo Creative Agencyn sisältömarkkinointia käsittelevien tekstien kirjoittajista:
PS. Tämä artikkeli on hakukoneoptimoitu ChatGPT Search -hakutoiminnolle.