Testi: NotebookLM sisällöntuotannon tekoälytyökaluna
Vauhdilla kehittyvä generatiivinen tekoäly muokkaa sisällöntuotannon prosesseja. Otimme testiin Googlen NotebookLM-työkalun AI-podcast-toiminnon ja analysoimme, mihin kaikkeen työkalua voi sisällöntuotannossa hyödyntää ja mitä sen käytössä on hyvä huomioida.
Mikä on NotebookLM?
NotebookLM on Googlen kehittämä tekoälytyökalu, joka on suunniteltu tukemaan oppimista, sisällönhallintaa ja tiedon jalostamista lähdemateriaalien pohjalta. Sen avulla voi analysoida ja tiivistää tietoa, luoda näkemyksiä useisiin lähteisiin perustuen, muokata sisältöjen formaatteja esimerkiksi tekstistä audiosisällöksi ja jäsentää eri lähteistä peräisin olevaa tietoa esimerkiksi järjestellä sisältöjä.
Miksi NotebookLM on kiinnostava?
Pitkiin teksteihin ja useisiin lähteisiin perehtyminen, niistä kattavan käsityksen, yhteenvedon ja näkemysten luominen vie ihmisaivoilta paljon aikaa. NotebookLM:n tekoälyn avulla laajastakin aineistosta voi hetkessä tiivistää olennaisen. Sen avulla voi luoda omiin tarpeisiinsa materiaalin pohjalta yhteenvetoja, synteesejä ja niiden pohjalta jopa näkemyksiä.
NotebookLM on monelle hyödyllinen tekoäly erityisesti siksi, että sen avulla luodut tiivistelmät ja katsaukset voi muuttaa haluamaansa sisältöformaattiin, joka on itselle mieluinen. Esimerkiksi pitkästä artikkelista voi luoda minuuteissa podcast-muotoisen kuunneltavan keskusteluohjelman, jossa kaksi tekoälyn luomaa “podcastin vetäjää” käy läpi lähteenä olevan asian rennosti keskustellen ja olennaisia asioita sekä kiinnostavia näkökulmia esiin nostaen. Tiiviin podcastin kuuntelulle voi löytyä arjesta paremmin aikaa kuin pitkiin teksteihin perehtymiselle.
Tällä hetkellä podcasteja ei voi tuottaa suomenkielisinä. Testissä käytimme englanninkielistä podcastia.
Miten hyödyntää NotebookLM-työkalua sisällöntuotannossa?
NotebookLM on loistava työkalu erityisesti helpottamaan laajojen kokonaisuuksien sisäistämistä ja oppimista sekä tiedon jalostamista. Mutta voiko sitä käyttää avuksi sisällöntuotannossa?
Tällaisia sisällöntuotannon käyttökohteita löysimme NotebookLM-työkalulle:
- NotebookLM toimii mainiosti luovien tiimien tukena tuomassa esiin oivalluksia lähdemateriaalista. Se auttaa myös löytämään aihealueita, joita sisällössä ei vielä ole käsitelty ja ehdottaa niihin liittyviä teemoja.
- Laajan aineiston tai vaikkapa whitepaperin voi ketterästi versioida useiksi blogiartikkeliaiheiksi tai kiteyttää viestit sidosryhmille helposti ymmärrettävään muotoon. Vastaavasti esimerkiksi lähteenä olevasta blogikirjoitusten sarjasta saa versioitua vaikkapa oppaan tai podcast-jakson.
- Aineistosta saa helposti kiteytettyä olennaisen ja luotua rakenteen esimerkiksi video- tai podcast-käsikirjoituksen pääpointeiksi. Samalla tavoin syntyvät myös esitysten tai puheenvuorojen pääkohdat diojen pohjaksi vaikkapa webinaareihin tai seminaareihin.
- Kunhan podcast-toiminto saadaan suomeksi, sen avulla voi luoda räätälöityjä podcasteja eri kohderyhmille ja eri asioita painottaen.
Vaikka NotebookLM ei tue vastaavalla tavalla esimerkiksi artikkelimuotoisten sisältöjen generoimista kuin vaikkapa ChatGPT:llä on mahdollista toteuttaa, se tarjoaa silti paljon mahdollisuuksia myös erilaisten sisältöjen tekijöille. NotebookLM:ää kannattaakin testailla ja kokeilla erityisesti sisällöntuotannon tehostamiseen, luovuuden lisäämiseen ja olemassa olevan materiaalin uusiokäyttöön.
Mitä vahvuuksia ja heikkouksia on NotebookLM:n hyödyntämisessä sisällöntuotannossa?
- Yhteenveto on jopa pelottavan näkemyksellinen ja kyky tuoda eri näkemyksiä yhteen on hyödyllinen – Podcast-keskustelu on yllättävän monipuolisesti aihetta käsittelevää ja tuo esiin lähteiden moninaisuuden arvon.
- Podcast-keskustelussa on selkeä ja ammattimainen rakenne sekä innostuneet keskustelijat, mutta elävän ihmiskeskustelun energia ja yllättävyys silti puuttuu – Laajan aineiston yhteenvetävä keskustelu on hämmästyttävän selkeää ja tarkkaa. Vuoropuhelu tuntuu aidolta, eivätkä puheet mene päällekkäin kuten tavallisessa keskustelussa. Useampien AI-jaksojen kuuntelu samalla äänensävyllä alkaa kuitenkin nopeasti toistaa itseään.
- Käyttöön liittyy eettisiä kysymyksiä sisällöntuotannossa – Tekoälyäänet ovat jo tulleet esimerkiksi äänikirjapalveluissa mahdollisiksi ihmislukijoiden rinnalla. Jossain määrin ne ovat siis syrjäyttämässä aidot ihmisten äänet. Luovalla alalla tekoälyn vaikutus herättää kuitenkin keskustelua tekijänoikeuksista ja aitoudesta. Entä mitä tapahtuu, kun tekoäly käyttää useiden lähteiden sisältöä: kuka omistaa AI:n tuottaman sisällön ja kuinka varmistetaan tekijänoikeuksien noudattaminen?
Miten tekoälytyökalun hyödynnettävyyttä arvioiva testi tehtiin?
Kokoonnuimme porukalla arvioimaan Googlen NotebookLM-tekoälytyökalun käyttömahdollisuuksia sisällöntuotannossa. Paras tapa analysoida työkalun antia oli tietysti laittaa se ensin analysoimaan meitä. Kubolaiset ovat vuosien varrella kirjoittaneet kymmeniä näkemyksellisiä blogikirjoituksia sisältömarkkinoinnista. Meitä kiinnosti, millaisen keskustelun NotebookLM-tekoälypodcastin vetäjät saavat aikaan tekemistämme sisällöistä.
Kuuntelimme kukin vajaa kaksikymmentäminuuttisen tekoälyn luoman podcastin, minkä jälkeen keskustelimme sen herättämistä ajatuksista. Pohdimme tekoälyn kykyä luoda sisältöjä ja sen mahdollisia käyttökohteita markkinointiviestinnässä. Syötimme sitten äänitiedoston keskustelustamme ChatGPT-työkalulle, joka teki siitä alustavan tekstiluonnoksen, jonka pohjalta ideoimme ja kirjoitimme tämän tekstin.
Yhteenvetona totesimme, että tekijänoikeuksiin on tärkeää kiinnittää NotebookLM:ää käytettäessä huomiota. Mutta kunhan lähteet ovat omia tai laillisesti hyödynnettävissä, NotebookLM antaa paljon ideoita ja mahdollisuuksia sisällöntuottajille.
Bonus! Kokeile myös NotebookLM:n aikajana-toimintoa
NotebookLM:ssä on myös toiminto, jonka avulla lähteissä esitellyt asiat saa laitettua aikajanalle. Sama toiminto tiivistää myös näppärästi tekijäprofiilit, jos lähdemateriaaleissa on useiden tekijöiden kirjoittamia aineistoja.
Tällaiset kuvaukset saimme testiaineistomme perusteella Kubo Creative Agencyn sisältömarkkinointia käsittelevien tekstien kirjoittajista:
- Matti Lintulahti: Sisältömarkkinoinnin asiantuntija, jonka erikoisalaa on strategian ja sisällön yhdistäminen. Hän on kirjoittanut useita blogikirjoituksia sisältömarkkinoinnista, sen hyödyistä ja toteuttamisesta.
- Leena Filpus: Kokenut journalisti, copywriter ja viestinnän ammattilainen. Hän korostaa blogikirjoituksessaan muun muassa henkilökohtaisten tapaamisten merkitystä laadukkaiden sisältöjen luomisessa.
- Elise Levanto: Strategi, joka korostaa asiakaslähtöisyyttä. Hän on kirjoittanut esimerkiksi blogikirjoituksen laadukkaiden sisältöjen merkityksestä ja niiden luomiseen tarvittavista edellytyksistä.
- Hanna Kangasniemi: Sisältömarkkinoinnin asiantuntija, joka painottaa suunnitelmallisuutta ja aktiivista sisältöjen tuotantoa. Hän on kirjoittanut useita blogikirjoituksia, joissa annetaan vinkkejä onnistuneeseen sisältömarkkinointiin.
- Anna Kurkela-Vilén: Luova strategi, joka korostaa asiakasymmärryksen ja selkeyden tärkeyttä. Hän on kirjoittanut blogikirjoituksia mm. sisältökokemuksesta ja onnistuneen sisältömarkkinoinnin tekijöistä.
PS. Tämä artikkeli on hakukoneoptimoitu ChatGPT Search -hakutoiminnolle.
Anna
Kurkela-Vilén
Lisää aiheesta Sisältöstrategia Viestintä Sisällöntuotanto
NotebookLM:n tekoälyn avulla laajastakin aineistosta voi hetkessä tiivistää olennaisen
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.