Rekrytoi tekoäly fiksulla tavalla asiantuntijatiimisi jäseneksi. Vinkit generatiivisen tekoälyn vastuulliseen käyttöön b2b-markkinoinnissa ja -viestinnässä.
Olen aikaisemmin kirjoittanut generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksien ja hyötyjen lupauksesta. Olen myös sukeltanut sen kääntöpuoleen: karikoihin, jotka väijyvät ilman huolellista harkintaa ja toimivaa strategiaa.
Nyt on aika kääntää katse karttaan ja kompasseihin: miten voimme navigoida uudessa maastossa niin, että saavutamme parhaat mahdolliset päämäärät, kuten tehostuneen viestinnän, syvemmät asiakassuhteet ja vahvemman kilpailuedun, samalla kun varmistamme, että matka on mahdollisimman riskitön?
Itse ottaisin tekoälyn viestinnän ja markkinoinnin tiimissä käyttöön seuraavanlaisesti:
Tekoälyyn kannattaa suhtautua kuin mihin tahansa uuteen viestinnän ja markkinoinnin teknologiaan tai uuden asiantuntijan rekrytointiin. Miksi ja mihin tarvitsemme sitä? Ensin kannattaa vastata strategisiin kysymyksiin ja luoda tekoälystrategia tai vähintään perusteltu suunnitelma.
Vasta kun "miksi" on kirkas, kannattaa alkaa miettiä "miten" ja "millä työkaluilla". Tekoälyn tulee palvella strategiaa, ei päinvastoin.
Olen väittänyt, että tekoälyn hyödyntäminen on työprosessien muutoksen johtamista. Tekoälyn käyttöönotto on mielestäni ennen kaikkea muutosjohtamista. On tärkeää viestiä selkeästi työntekijöille, miksi työprosessit muuttuvat ja mitä hyötyä muutoksesta on heille itselleen. Työntekijöille täytyy antaa mahdollisuus osallistua työprosessien mallintamiseen ja kehittämiseen, sillä he tuntevat työnsä parhaiten.
Johdon roolina on näyttää selkeästi muutoksen suunta ja tarkoitus, luoda turvallinen kokeilukulttuuri ja varmistaa, että ihmiset ymmärtävät tekoälyn olevan apuväline, ei uhka. Johda rohkeasti ja avoimesti. Tekoälyn käyttö tarvitsee suunnan ja tavoitteet.
Tärkein yksittäinen periaate on mielestäni tämä: generatiivinen tekoäly on ennen kaikkea kokeneen asiantuntijan tukiäly, joka avustaa, ei korvaa ihmistä. Inhimillinen älykkyys, arvostelukyky, luovuus ja kriittinen ajattelukyky ovat edelleen korvaamattomia.
Älä koskaan luota sokeasti tekoälyn tuotoksiin. Käytä sitä luonnosteluun, ideointiin tai datan jäsentelyyn, mutta anna aina ihmisälyn tehdä lopullinen arviointi, korjaukset, viimeistely ja hyväksyntä.
Älä yritä mullistaa kaikkea kerralla. Koska kyse on työprosessien uudistamisesta, prosessiin kuuluvien työtehtävien automatisoinnista ja muutoksen johtamisesta, tekoälyn käyttöönotto kannattaa tehdä askel kerrallaan.
Pilotoinnissa voi esimerkiksi valita muutaman matalamman riskin käyttökohteen tai työtehtävien automatisoinnin ja kokeilla tekoälyä niissä tehtävissä. Pilotista kertyy kokemuksia. Mikä toimi, mikä ei? Mitä opittiin? Laajenna käyttöä asteittain onnistumisten ja oppien pohjalta.
Anna tiimeille lupa kokeilla uusia työkaluja ja tapoja määriteltyjen pelisääntöjen puitteissa. Uteliaisuus ja oppiminen ovat avainasemassa. Kun yrityskulttuuri rohkaisee ennakkoluulottomasti kokeilemaan, erehtymään ja oppimaan, tekoälystä on mahdollista rakentaa tehokas ja tuottava työkaveri erityisesti viestinnän ja markkinoinnin kaltaisessa tietotyössä.
Ilman selkeitä ohjeita tekoälyn käyttö voi ajautua hallitsemattomaksi ja riskialttiiksi. Luokaa organisaatiollenne sisäiset pelisäännöt, jotka kattavat ainakin seuraavat:
Nämä säännöt eivät ole vain rajoituksia, vaan ne luovat turvallisen ja ennustettavan ympäristön innovoida ja kokeilla.
Työkalut ovat vain niin hyviä kuin niiden käyttäjät. Varmista, että tiimillänne on tarvittavat taidot ja ymmärrys tekoälyn hyödyntämiseen. Kannattaa esimerkiksi järjestää säännöllisesti valmennuksia, koulutuksia ja yhdessä oppimista valittujen työkalujen käytöstä, "promptauksen" eli tehokkaiden komentojen antamisen taidoista sekä tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoituksista.
Korostakaa jatkuvasti lähdekritiikin ja faktantarkistuksen merkitystä. Tämän merkitystä ei voi yliarvioida.
Tekoäly kehittyy huimaa vauhtia, joten kannustakaa jatkuvaan oppimiseen ja muutosvalmiuteen.
Tekoälyn käyttöönotto ei ole projekti. Se on jatkuva prosessi, jossa mitataan tekoälyn käytön vaikutuksia asetettuihin tavoitteisiin, parannetaan ja opitaan jatkuvasti mikä toimii ja mikä ei.
Teknologia, markkinat ja parhaat käytännöt muuttuvat nyt hurjaa vauhtia. Siksi strategiaa ja toimintatapoja kannattaa arvioida säännöllisesti. Pikaiset fiksit usein on parempi muutoksen strategia kuin isot korjausliikkeet harvemmin.
Ehkä yksi tärkeimmistä asioista on pohtia, miten tekoälyn hyödyntäminen voi parantaa b2b-asiakaskokemusta, syventää asiakassuhteita ja tuottaa aidosti arvokasta sisältöä asiakkaille. Jos tekoälyyn suhtautuu tehostajana ja määrän lisääjänä, parannukset jäävät saavuttamatta. Tekoälyn avulla kannattaa tavoitella markkinointiviestinnässä mieluummin laatua kuin määrää.
Tekoäly tarjoaa b2b-viestinnälle ja -markkinoinnille historiallisen mahdollisuuden – mutta vain, jos lähestymme sitä strategisesti, vastuullisesti ja ihmiskeskeisesti. Nämä askeleet eivät ole vain riskienhallintaa. Ne ovat tiekartta tekoälyn avulla tehtävään todellisen arvon luomiseen, luottamuksen säilyttämiseen ja kestävän kilpailuedun rakentamiseen.
Mitkä ovat tekoälyn hyödyt b2b-yritysten viestinnässä ja markkinoinnissa?
Mitkä ovat tekoälyn riskit b2b-yritysten viestinnässä ja markkinoinnissa?