Digitalisoituminen ja globalisaatio ovat aiheuttaneet samankaltaisuuden vyöryn. Kaupunkiemme katukuvaa hallitsevat samat brändit ympäri maailmaa. Nauramme samoille meemeille sosiaalisessa mediassa ja käymme ostoksilla samoissa nettikaupoissa.
Visuaalisessa suunnittelussakin elämme standardisointien aikaa. Se johtuu paljolti digitalisuudesta. Olemme teknologian ja yhteensopivuuden vankeja. Siksi tykkäämme käyttää valmiita alustoja ja järjestelmiä, jotka ovat ratkaisseet työläät tekniset haasteet puolestamme. Noin kolmasosa kaikista nettisivustoista on jo WordPress-alustalle rakennettuja. Viisi vuotta sitten luku oli 20 prosenttia. Googlen fontteja käyttää jopa 90 prosenttia kaikista sivustoista. Mobiiliapplikaatioiden suunnitellussa hyödynnetään useasti käyttöjärjestelmien valmiita elementtejä. Trendi on selvä. Seuraus on, että kaikki alkaa näyttää samalta.
Järjestelmien käyttöä perustellaan tietysti – paitsi taloudellisin ja teknisin argumentein – myös tunnistettavuudella. Kun sivustomme näyttää ja toimii samankaltaisesti kuin muut, se helpottaa käyttäjää. Tutkimuksethan tukevat tätä. Hakukone-optimointi päättää sivustojen rakenteen, mikä elementti kannattaa sijoittaa mihinkin. Juuri kun nettiteknologia on kehittynyt pisteeseen, että melkein mikä vaan on mahdollista, sidomme itse omat kätemme.
Jopa mullistavan ajattelun (“disruptive thinking”) työpajat toteutetaan saman, Googlen lanseeraamaan minuuttiaikataulun mukaisesti. Istumme muutenkin samanlaisissa työpajoissa ja liimaamme innokkaina posti-it lappuja seinään. Emme näe siinä mitään ironiaa.
Uudet, ilmaiset kuvapankit, kuten Unsplash, ovat kiihdyttäneet kuvapankkikuvien käyttöä. Se vaikuttaa vahvasti yritysten ilmeisiin. Usein asioiden halutaan tapahtuvan nopeasti ja kustannustehokkaasti ja siksi päädytään helppoihin ratkaisuihin. Kuvien tarve on suuri ja budjetti rajallinen.
Luovuutta ja innovaatioita ihannoidaan, mutta ainoastaan pinnallisesti. Suunnittelu, joka todella pyrkii uuteen muotokieleen ja rakenteisiin on ahtaalla. Jopa “luovien” toimistojen sisällä työ on valjastettu ankariin prosesseihin, mikä herkästi johtaa siihen, että tuotetaan samankaltaista sisältöä ja suunnittelua. Digitoimistojen työtavat kopioidaan tarkasti alan menestyksekkäimmiltä toimijoilta.
Visuaalinen suunnittelu on tulevaisuudessa enenevässä määrin alistettu myynnin työkaluksi. Analytiikan työkalut paranevat ja markkinoinnin automaatio syvenee päivä päivältä. Varsinkin netissä pystymme seuraamaan yhä tarkemmin kuluttajien jokaista liikettä.
Rakastamme numeroita ja faktaa, mustaa valkoisella. On palkitsevaa nähdä että nettisivuston uudistus näkyy selkeästi analytiikassa ja myynti on kääntynyt nousuun. Sillä voimme perustella asiakkaille ja itsellemme, että teemme hyvää työtä. Suhteemme luovuuteen ja visuaalisuuteen on pinnallinen.
Ongelma on siinä, että helposti annamme kaiken tämän tarkan tiedon – totuuden – määrittää tekemistämme. Suunnittelemme kaikki samanlaisia nappeja ja lomakkeita, bannereita ja slidereitä. Hetken päästä myös samanlaisia logoja ja tunnuksia, värimaailmamme ja kuvalinjauksemme muistuttavat kaikki toisiaan. Koska tutkimus osoittaa, että tämä toimii parhaiten. Käyttäjää ei saa missään tapauksessa ärsyttää tai ostopolku voi katketa. Kaikki on hienosti. Vai onko?
Ei välttämättä, sillä
Muista, että