Vaikka teknologian ja talouden muutosvauhti on hengästyttävä, huomaan palaavani yhä uudestaan yli kymmenen vuotta vanhaan, edelleen erittäin ajankohtaiseen ja mainioon, yli 18 miljoonaa katselukertaa keränneeseen Simon Sinekin TEDx-puheeseen ”How great leaders inspire action”. Se kiteyttää niin johtamisen, laadun kuin markkinoinnin menestyksen yhteen avainkysymykseen: miksi.
MIKSI onkin liiketoiminnan tärkein kysymys. Simon Sinek esittelee puheessaan kultaisen ympyrän, Golden Circlen. Se on käsite, joka selittää kolmen kysymyksen – miksi, miten ja mitä – avulla miten menestyvät johtajat ja organisaatiot voittavat seuraajansa puolelleen ja miksi toiset epäonnistuvat.
Osalla yrityksistä, esimerkiksi kestävään kehitykseen panostavilla, markkinointi vastaa myös kysymykseen MITEN. Miten yritys toimii? Miten sen tuotteet valmistetaan? Miten yritys huomio ympäristön ja muun yhteiskuntavastuun? Miten yritys erottuu kilpailijoistaan?
Paras markkinointiviestintä ja sisältömarkkinointi kertoo Simon Sinekin kultaisen ympyrän sisimmästä kehästä MIKSI. Miksi yritys on olemassa? Miksi sen työntekijät jaksavat nousta aamuisin? Miksi yritys tikittää? Miksi ihmisten tulisi välittää juuri tästä yrityksestä? Miksi se valmistaa tuotteitaan tai palveluitaan? Miksi se valmistaa niitä juuri sillä tavalla miten se niitä valmistaa? Miksi?
”Ihmiset eivät osta sitä mitä yritys tekee, he ostavat sen miksi yritys sen tekee.”
Miksi-kysymykseen vastaava markkinointiviestintä ei ensisijaisesti myy vaan luo merkityksiä. Se saa asiakkaat lojaaleiksi faneiksi ja myy idean, joka saa asiakkaat ostamaan melkein mitä vain yritys tekeekään.
Simon Sinekin sanoin: “Ihmiset eivät osta sitä mitä yritys tekee, he ostavat sen miksi yritys sen tekee” – ”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”
Tämä on erityisen tärkeää massamarkkinoille pyrkiville yrityksille. Massat seuraavat innovaattoreita ja aikaisia omaksujia. Eikä heitä saa puolelleen ellei yritys anna heille suurempaa merkitystä ja vastaa kysymykseen miksi.
Miksi-kysymys on tärkeä myös yrityksen sisäisessä viestinnässä. Jos yrityksen työntekijät eivät tiedä, miksi he tekevät yrityksen tuotteita, miten ihmeessä he pystyvät saamaan asiakkaat uskomaan, ihastumaan, ostamaan ja sitoutumaan yritykseen ja sen tuotteisiin? Niinpä!
Parhaat yritykset luovatkin hyviä kiinnostavia sisältöjä, jotka kertovat yrityksen merkityksen ja olemassaolon syyn ja jotka vastaavat kysymykseen miksi. Parhaat yritykset tekevät saman myös yrityksen sisäisessä viestinnässä.
Miksi-kysymykseen vastaaminen on olennaista erityisesti laatuun panostavissa organisaatioissa. Esimerkiksi yksi tärkeimmistä johtamisen ja kehittämisen viitekehyksistä, EFQM-malli perustuu myös Sinekin kultaisen ympyrän miksi, miten ja mitä -kysymyksiin, joista ensimmäinen ja tärkein on miksi.
“Why does this organisation exist? What purpose does it fulfil?”
EFQM-malli painottaa seuraavien asioiden merkitystä. Mallissa asetetaan asiakas etusijalle. Toiminnan ja sen laadun kehittäminen on pitkäjänteistä ja sidosryhmäkeskeistä. Organisaatiossa ymmärretään syy-seuraussuhteet sen välillä, miksi ja mitä organisaatio tekee ja mitä se toiminnallaan saavuttaa.
Miksi-kysymys on siis olennainen niin maailman parhaalle johtamiselle, laadulle kuin markkinoinnillekin. Juuri siksi laatuun panostavat organisaatiot pyrkivät oman alansa ajatusjohtajiksi ja hyödyntävät laadukasta sisältömarkkinointia keskeisenä osana markkinointiviestintää.
Meidän markkinointiviestinnän ammattilaisten kannattaakin katsoa tämä Simon Sinekin oivaltava TEDx puhe ”How great leaders inspire action” yhä uudestaan ja uudella näkökulmalla ”How great CONTENT inspire action”. Se selittää tarinankerronnan ja sisältömarkkinoinnin supervoiman markkinoinnissa.