Suunnitelmallinen sometekeminen on kuin panostus parisuhteeseen
Suunnitelmallinen sometekeminen kaipaa rakkautta. Se kaipaa aikaa, panostusta ja intohimoa. Ilman näitä tekijöitä yrityksen somekanavat ovat kuin huonosti huollettu parisuhde. Ankea, väritön ja välttämätön paha. On vaikea kuvitella ihmisten innostuvan, inspiroituvan tai liikuttuvan tällaisten kanavien äärellä. Puhumattakaan siitä, että niitä jaksaisi seurata ja fanittaa.
Älä siis perusta yritykselle Facebook-sivua, Instagram- ja Twitter-tiliä, Youtube-kanavaa, tai lataa älypuhelimeen Snapchat-sovellusta ennen kuin olet miettinyt, mitä yrityksesi sosiaalisessa mediassa tavoittelee, kenet haluat siellä tavoittaa ja millaisella viestillä heitä lähestyä. Luo toisin sanoen ihan ensimmäisenä yrityksellesi some-strategia, joka ottaa kantaa edellä mainittuihin kohtiin mahdollisimman tarkasti. Ja kirjaa strategia ylös. Vaikka lautasliinalle.
Laatuaikaa vai hätäisesti hutaistu?
Strategian luotuasi mieti, millä työkaluilla kohderyhmäsi parhaiten tavoitat. Pikkulapsiperheessä paras tapa tavoittaa kumppani voi olla rakkausviesti post-it -lapulla jääkaapin ovessa, kun taas kahden varttuneemman aikuisen parisuhteessa tilaa on pitkälle, polveilevalle keskustelulle. Kanavasuunnittelu on tärkeä osa systemaattisen sosiaalisen median tekemistä, eikä kaikissa kanavissa ei ole pakko olla vain sen takia, että muutkin ovat.
Olet nyt luonut sisältöstrategian ja miettinyt missä kanavassa kohdeyleisösi parhaiten viihtyy. Seuraavaksi on aika suunnitella sisältöä. Julkaisemisen aika tulee vasta kun sinulla on jotain mitä julkaista. Jos myyt hydrauliikkaovia B2B-asiakkaille, näyttää sisältösi ehkä erilaiselta kuin räväkän kuluttajabrändin sisällöt. Näin ei toki ole pakko olla, mutta varmista, että tiedät minkälaiset sisällöt luovat juuri sinun asiakkaillesi lisäarvoa ja keskity sellaisten sisältöjen tuottamiseen.
Ylitä asiakkaiden odotukset panostamalla tekemiseen ajalla ja rahalla
Toimiva parisuhde vaatii tekoja. Päivittäin. Sitä ei sovi unohtaa kiireenkään keskellä. Sama ohjenuora toimii myös sosiaalisen median toteuttamisessa, siihen tulee panostaa. Olet luonut loistavaa sisältöä kohderyhmällesi heidän arvostamassaan formaatissa ja nyt on aika jakaa sitä säännöllisesti kanavillasi. Muista siis luoda sisältöstrategian lisäksi julkaisukalenteri somejulkaisuitasi varten.
Tätä varten on olemassa sekä maksullisia että ilmaisia sovelluksia, joiden avulla voit aikatauluttaa, julkaista ja analysoida sisältöjesi toimivuutta eri kanavissa. Kokeile esimerkiksi ilmaista Hootsuitea, joka soveltuu hyvin pienen tai keskisuuren yrityksen tarpeisiin. Tai aktiivisten yhteisöjen ylläpitäjälle suunniteltua Sendibleä, jolla voit moderoida keskusteluita monesta eri kanavasta. Mobiilisti mukana kulkeva Sprout Social kerää kaikkien somekanaviesi keskustelut yhteen uutisvirtaan.
Ajastettuasi julkaisusi eri kanaviin, mieti mitä julkaisuja haluat nostaa maksetulla mainonnalla suuremman yleisön feedeihin. Maksettu mainonta sosiaalisessa on yksi tärkeä osatekijä sisältöjen nostamisessa kohderyhmien tietoisuuteen. Esimerkiksi Facebook on rajoittanut vuoden 2015 alusta yritysten ilmaisten, eli orgaanisten julkaisujen näkyvyyttä. Maksetulla mainonnalla voit kohdentaa tarkasti mainonnan halutulle kohderyhmälle. Kaikki se tieto, jonka ihmiset jakavat itsestään Facebookissa, on tukenasi mainonnan kohdentamiseen.
Intohimo puhaltaa someliekin roihuksi
Yhdelle firman työntekijöistä on lisätty titteliin “somevastaava” ja annettu mandaatti käyttää sometekemiseen aikaa “sen verran kun siihen tarvitsee”. Tee palvelus yrityksesi tulevaisuudelle, ja mieti tätä ratkaisua vielä vähän pidemmälle. Tarkoituksena on olla yrityksen kasvot ja ääni ympäristössä, joka tavoittaa suomalaiset Snapchatin 0,5 miljoonasta aina Facebookin 2,6 miljoonaan.
Haluatko, että yrityksestäsi jää ihmisille valju ja mitäänsanomaton fiilis? Vai innostava, inspiroiva ja hyvä fiilis? Palkkaa hommaan joku, jolle somen tekeminen on intohimo ja tämän jälkeen anna hänelle tarpeeksi aikaa toteuttaa tuota intohimoa. Lupaan, että saat mitata yrityksesi näkyvyyden, konversioiden ja asiakastyytyväisyyden kasvua samalla, kun ihmiset sitoutuvat sisältöihisi. Ja parhaassa tapauksessa kertovat niistä myös kavereilleen.
Näillä vinkeillä pääset ainakin ensimmäisille treffeille suunnitelmallisen somen toteuttamisen kanssa. Loppu on itsestä kiinni.
Jos kaipaat apua laadukkaan sisältöstrategian luomiseen tai sparrausta sykähdyttäviin sisältöihin ota yhteyttä kubolaisiin.
Vieraskynä
Linda Mustakari
Lisää aiheesta Sisältömarkkinointi Vinkit Sosiaalinen media
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.