Vain vähän kärjistäen väitän, että ilman hyvää “spokespersonia” eli julkista brändilähettilästä, organisaatiota ei ole median silmissä olemassa. Ja ilman hyviä tämän henkilön nimissä julkaistuja sisältöjä, hän ei ole kovin uskottava median eikä yleisön silmissä.
Mitä yhteistä on WithSecurella, Elisalla ja Elokapinalla? Lyhyt vastaus: niissä kaikissa on kiinnostava henkilö, jota media on kiinnostunut haastattelemaan.
Median suhtautuminen Elokapinaan on hyvä esimerkki tällaisen brändilähettilään merkityksestä. Elokapina on kansalaisliike, joka pyrkii mielenosoitusten keinoin tuomaan ilmaston kuumenemista lisäävät ja vähentävät teot ja päätökset julkiseen keskusteluun. Kesän mielenosoituksissa media kuitenkin kertoi pääasiassa mielenosoitusten seurauksista liikenteelle. Mielenosoittajia ei juurikaan haastateltu ilmastonmuutoksen teemasta.
Kun Elokapinan kansainvälinen spokesperson, ilmastoaktivisti Greta Thunberg, saapui Suomeen, media kiinnostui hänestä ja hänen viestistään. Samalla media siirtyi Elokapinan järjestämien mielenosoitusten liikennehaitoista kertomisesta ilmaston kuumenemisen haitoista kertomiseen. Spokesperson Greta Thunberg muutti median suhtautumisen Elokapinaan. Jos Elokapinalla ei olisi ollut mediaa kiinnostavia julkisia kasvoja, organisaatio ei olisi saanut viestejään läpi mediassa samalla tavalla.
Sama julkisen brändilähettilään merkitys näkyy yrityksissä. Ei tarvitse nostaa kuin kaksi esimerkkiä. Kun koronapandemian jälkeen hybridityö, sen merkitys ja käytännöt nousivat agendalle, ICT-yritys Elisan henkilöstöjohtaja Merja Ranta-aho nousi hyvän viestinnän ja sisältöjen ansiosta yhdeksi median vakiohaastateltavaksi, hybridityön ajatusjohtajaksi.
WithSecure on puolestaan omien kasvojensa, kyberturvan asiantuntija Mikko Hyppösen ansiosta kokoaan suurempi tietoturvayhtiö. Hän on yksi median vakiohaastateltava kyberturvaan liittyvissä aiheissa. Hän on myös alan konferensseissa ja muissa tapahtumissa suosittu esiintyjä kertomaan kyberturvasta.
Hyvät ja monipuoliset sisällöt ovat kaikkien näiden kolmen julkisen kasvon suosion perustana hyvän esiintymistaidon ja vuorovaikutustaidon lisäksi. Oman erikoistumisalansa sisältöjen laatu ja jatkuvuus nostavat heidät alansa ajatusjohtajiksi, joita media pitää haastattelemisen arvoisena.
Spokesperson, sisältömarkkinointi ja ajatusjohtajuus ovatkin vaikuttava ja voimakas työkalujen yhdistelmä minkä tahansa organisaation tai yrityksen yhdeksi viestinnän kärjeksi. Helppoa vahvan brändilähettilään roolin rakentaminen ei ole. Mutta hyvän ja pitkäjänteisen viestinnän ja valmennuksen avulla se on mahdollista kaiken kokoisille organisaatioille ja yrityksille.
Sopiiko julkisen brändilähettilään vahva rooli myös sinun organisaatioosi? Sitä kannattaa miettiä. Vaikkapa meidän kubolaisten kanssa.