Some ei ole vielä löytänyt paikkaansa kuluttajien ostopäätösten tukena, kertoo Kubon teettämä tuore tutkimus. Vain seitsemän prosenttia vastaajista sanoo sosiaalisen median olevan erittäin tärkeässä roolissa yrityksen tuotteisiin ja palveluihin liittyvässä tiedonhaussa. Vastaavasti 29 prosenttia vastaajista sanoi, että sosiaalisen median kanavista ei ole ollut hänelle mitään hyötyä ostopäätöstä tehdessä. Tutkimuksen teki tutkimusyritys IRO Research Oy syksyllä 2015 Kubon tilauksesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yritysten tuottamien sisältöjen käyttöä, merkitystä ja vaikutusta kuluttajan tiedonhankinnassa ja ostopäätöksissä. Vain 20 % tutkimukseen osallistuneista naisista ja 9 % miehistä sanoi käyttävänsä yrityksen sivuja sosiaalisessa mediassa asioidessaan yritysten kanssa.
Tutkimuksen antamalle näytölle somen vähäisestä merkityksestä ostopäätöksissä on monta luontevaa selitystä:
Yrityksen sosiaalisen median kanavista Facebookilla on suurin vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin, Youtube on noussut vahvaksi kakkoseksi. Miltei viidesosa kaikista vastaajista sanoi kokeneensa Facebookin hyödyllisenä tukena ostopäätöksille. Nuorten, 18-29-vuotiaiden vastaajien keskuudessa blogit ohittavat yhä Youtuben muutamalla prosenttiyksiköllä.
Videon korostunut merkitys ostopäätösten tukena noudattaa videoiden yleistä kasvusuhdannetta. Ciscon tekemän ennusteen mukaan jopa 69 prosenttia kuluttajien online-liikenteestä tulee vuonna 2017 muodostumaan videoista. Vlogien ja tube-kanavien määrän kasvu tarkoittaa, että myös blogien seuraaminen siirtyy yhä vahvemmin Youtuben ja muiden videoalustojen varaan, jolloin myös markkinointimahdollisuuksien määrä niissä kasvaa.
Tutkimuksen on tehnyt IROResearch Oy Kubo Oy:n toimeksiannosta lokakuussa 2015. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yritysten tuottamien sisältöjen käyttöä, merkitystä ja vaikutusta tiedon hankinnassa ja ostopäätöksissä. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18-69-vuotiaat kuluttajat valtakunnallisesti. Otoskoko oli 500 vastaajaa ja se kiintiöitiin sukupuolen, ikäryhmän ja asuinpaikan mukaan.
Haluatko tietää lisää eri kanavien ja sisältöjen merkityksestä kuluttajien ostokäyttäytymisessä? Ota yhteyttä.