Uutiskirje on oma mediasi. Jos sisältömarkkinointiguru Joe Pulizzia on kuunteleminen, se on myös tärkein mediasi. Miksi näin ja millainen on hyvä uutiskirje? Lue ja opi.
Miksi uutiskirje: Uutiskirjeen tarkoituksena on kertoa sinulle, kuka on kiinnostunut sisällöstäsi. Uutiskirje on on-demand-tuote, eli tilaajalla on kaikki valta. Siinä missä verkkosivut ja some ovat pahimmillaan vaan sisällön tuuttaamista oletetulle yleisölle, uutiskirjeen tilaaja on itse ilmoittanut olevansa kiinnostunut sisällöstäsi. Siksi näitä henkilöitä on syytä kohdella silkkihansikkain.
Tässä seitsemän esimerkkiä siitä, minkälaisista palasista hyvä uutiskirje voi syntyä.
Se ei tuputa tilaajalle sitä sun tätä, vaan kohdistaa viestinsä tarkkaan sen mukaan, mikä vastaanottajaa juuri nyt kiinnostaa. Sisällön ja otsikon pitää myös korreloida toistensa kanssa. Otsikon perusteella klikannutta lukijaa palkitsee relevantti informaatio juuri siitä aiheesta. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että puhutaan pelkästään hanskoista, kuten Partioaitta tekee.
Netti on täynnä erilaisia vinkkijuttuja, jopa kyllästymiseen asti. Mutta webbianalytiikka osoittaa, että niiden teho on kiistämätön. Uutiskirje mahdollistaa kohdistetun vinkkaamisen ja ongelmanratkaisun, ja tämä lähestymistapa sopii erityisesti b2b-yrityksille. Apteekkijärjestelmäpalveluja tarjoava Receptum kokoaa uutiskirjeeseensä ratkaisuja ja esimerkkejä vastaanottajan ajankohtaisiin pulmiin ja haasteisiin esimerkkien ja best practices -listojen avulla.
(Disclaimer: Receptum on Kubon asiakas)
Markkinoinnin automaation aikakaudella, myös digitaalisessa markkinoinnissa henkilökohtaisuudella on paikkansa. Ihmiset ottavat maileja mieluummin vastaan ihmiseltä kuin koneelta ja lukevat mieluummin ajatuksia, joilla on allekirjoittajana joku muu kuin yrityksen logo. Henkilökohtaisimmillaan uutiskirje voi olla henkilökohtainen tarina tai ikäänkuin vanhanaikainen kirje, joka lähetetään kouralliselle ihmisiä luettavaksi. Näin tekee henkisen hyvinvoinnin palveluihin keskittynyt Hima Happiness, jonka perustajat jakavat omia tarinoitaan esimerkkeinä hyvinvoinnin voimasta. Henkilökohtaisuus ei tietenkään toimi kaikille, samoin kuin kaikki ihmiset eivät ole kaikkien parhaita kavereita. Mutta ne, joille tyyli kolahtaa, se voi kolahtaa syvästikin.
Tilaajalla on mahdollisuus aina painaa unsubscribe – en halua vastaanottaa näitä kirjeitä enää. Paras merkki uutiskirjeen toimivuudesta onkin pysyvien tilaajien määrä. Siksi uutiskirjeen tilaajia ei kannata ärsyttää liialla spämmillä, jos he eivät sitä halua. Kirjeiden tilausfrekvenssi voi olla myös valinnainen ja se on hyvä kertoa suoraan, kuten tekee verkkouutismedia The Onion.
Maailmassa, jossa sitoutuminen yhtään mihinkään on ihmisille lähes kammottava ajatus, jatkuviin lukijasuhteisiin kannattaa panostaa. Uutiskirje on henkilökohtaisin tapa lähestyä omaa yleisöä, se kolahtaa kuitenkin usein osoitteeseen, jolla on nimi ja ehkä myös kasvot. Tätä henkilökohtaisuutta kannattaa vaalia. Fiksu uutiskirjeen tekijä seuraa lukijoitansa, jotta tietää, ketkä heistä ovat sitoutuneimpia. Ja sitouttaa heitä lisää palkitsemalla, informoimalla ja kuuntelemalla. Eli kohtelee jäseniä kuten omia työntekijöitään, tai lähettiläitään, kuten tekee amerikkalainen bisnesmaailman uutisiin keskittynyt The Hustle.
Henkilökohtaisesti olen todella huono painamaan linkkejä. Minua auttaa se, että kaikki sisältö on siinä heti ja nyt – rauhallisesti luettavissa. Siksi omaan sähköpostiini on valikoitunut kirjeitä, joissa sisältö on yhdessä palstassa, palasiin otsikoituina minijuttuina. Näin tekee ajankohtaisia, bisnekseen ja politiikkaan liittyviä uutisia julkaiseva Next Draft.
Kauneus on perusteltu syy uutiskirjeen tilaamiseen. Jos pystyt tarjoilemaan tilaajillesi taidetta, yllätyksellisyyttä tai visuaalista mielihyvää, kirjeestäsi voi tulla heidän aamukahvihetkensä kohokohta. Ota mallia vaikka luovien alojen tekijöitä esittelevästä Ellosta.
Yksi suosituimmista uutiskirjealustoista on Mailchimp mutta muitakin on. Voit lukea eri alustojen plussista ja miinuksista ja niiden välisistä eroista esimerkiksi täältä tai täältä.
Pelkän alustan lisäksi tarvitset konseptin ja sisältösuunnitelman sekä aimo annoksen sisältöä. Jos et koe olevasi mihinkään näistä oikea henkilö tai kaipaisit jeesiä alkuun pääsemiseen, ota yhteyttä. Jos olet eri mieltä, kommentoi tai tee vaikka meemi.