Mitä ajattelemme

Paljon enemmän henkilökohtaisuutta, kiitos!

Kirjoittanut Jarmo Hovinen | 14.4.2014

Tuotehuttua ja korporaatiobulshittiä tarjolla. Pyytämättä vaan ei yllätyksenä. Tätä meille tuputetaan verkon kautta joka ikinen päivä. Kiinnostaako?
No ei todellakaan. Suurin osa yritysten sanahelinästä on täyttä paskaa. Kyllä, luit oikein. Ja mitäänsanomattoman höpinän määrä ei kun lisääntyy.
Miksi ihmeessä yksinkertaiset asiat koetetaan verhota mitäänsanomattoman liirumlaarumin ja konsulttijargonin taakse? Miksi emme uskalla kertoa asioita niin kuin ne ovat? Kuinka vaikeaa voi olla puhua suoraan ja olla oma itsensä? Kannattaisiko miettiä ennen kuin seuraavan kerran alat kirjoittaa bullshitbingon sanoja toinen toisensa perään.
Teimme kyselyn, jossa kysyimme yritysten päättäjiltä, mikä on heidän mielestään tärkein vaikuttamisen kanava. Vastauksena oli henkilökohtainen vaikuttaminen, ylivoimaisena ykkösenä. Sinänsä asiassa ei ole mitään uutta, mutta entäpä jos miettisimme asian digitaalisesta näkökulmasta ja kysyisimme, että missä on henkilökohtaisuus verkon osalta.
Yritykset piilottavat loistavat ihmiset brändien taakse ja tuottavat verkkoon mitäänsanomattomia kiinnostamattomia juttuja brändistä ja tuotteista. Kuvitellaan, että brändi ja tuotteet ovat se arvokkain asia, jonka vuoksi ihmiset ostavat, suorastaan tyrkyttävät rahansa yritykselle.
Maailma ei vain toimi noin. Henkilökohtaisuus on tärkeää. Me pidämme henkilökohtaisuutta kaikista tärkeimpänä kuten kyselymme osoitti. Miksi siis emme inhimillistä itseämme, miksi emme puhu myynnissä ja markkinoinnissa kuin ihmiseltä ihmiselle?
Entä jos nostaisimme yrityksen myynnissä olevat henkilöt paremmin esille. Antaisimme asiakaspalvelua hoitaville loistaville tyypeille enemmän tilaa. Entä jos alkaisimme keskustella ihmisten kanssa samalla tasolla, ihmisenä ihmiselle. Jatkossa emme kommunikoisikaan siitä, mitä me teemme, vaan siitä kuinka me autamme sinua. Kerromme tarinoita, jotka auttavat ja helpottavat sinun työpäivääsi.
Joo tiedän. Miljoona syytä löytyy, suurin osa tekosyitä, miksi noin ei voi tehdä. Mutta aletaan ottaa askeleita tuohon suuntaan. Vaikka näin:

  1. Ole avoin, oma itsesi.
  2. Ole rehellinen ja seiso niiden asioiden takana, joita edustat.
  3. Kuuntele ja opi, ja jaa oppisi.
  4. Puhu suoraan, ole ymmärrettävä.
  5. Jos joku asia menee pieleen, niin kerro se hänelle.

Kaiken tämän takana on asiakkaiden tunteminen, tunteisiin vaikuttaminen ja tarinallisuus. Uskon, että ilman tarinallisuuta henkilökohtaisuutta ei voida verkossa saavuttaa. Ja kuten hyvässä tarinassa aina, matkaan mahtuu huippuja, laskuja, kriisejä, voittoja ja rauhallisia suvantoja.