Asiakkaasi ovat jo TikTokissa, pitäisikö sinunkin siis olla? Yritysten, järjestöjen ja muiden organisaatioiden kannattaa ottaa TikTok haltuun suunnitelmallisesti mutta rennosti.
Kielletäänkö se? Onko se tietoturvauhka? Voiko meillä olla siellä tili? Erilaiset TikTokiin liittyvät uhat ja epävarmuudet ovat saaneet monet organisaatiot varovaisiksi lyhytvideoilla käyttäjänsä koukuttavan TikTokin suhteen, vaikka oma asiakaskunta olisi jo laajasti kanavan kautta tavoitettavissa. Markkinoijien ja viestijöiden on kuitenkin viimeistään nyt ladattava sovellus ja otettava TikTok haltuun.
TikTokin omistavan ByteDancen mukaan TikTokilla oli vuoden 2024 alussa Suomessa 1,64 miljoonaa yli 18-vuotiasta käyttäjää. TikTokin avulla voi siis tavoittaa Suomessakin jo yli kolmanneksen aikuisista ja käyttäjämäärät kasvavat viikko viikolta.
TikTok on myös nuorten seuratuin uutiskanava: tuoreen Nuoret ja uutismediasuhde -tutkimuksen mukaan TikTokin kautta uutisia seuraa noin puolet 13–18-vuotiaiden ikäryhmästä. Uutislähteenä se on jo ohittanut aikaisempien vuosien ykkösen eli iltapäivälehtien verkkosivut. Ja mitä nuoret edellä, sitä aikuiset perässä. Vastaavia Suomen lukuja ei ole vielä saatavilla, mutta USA:ssa TikTokia säännöllisenä uutiskanavanaan käyttää 18–29-vuotiaista jo kolmannes ja 30–49-vuotiaistakin 15 prosenttia.
Joko alkaa tuntua, että meidänkin pitäisi olla TikTokissa?
Vaikka sosiaalisen median sisällöntuotanto on useimmille organisaatioille peruskauraa, Tiktok vaatii omanlaisensa lähestymistavan. Ehkä olette jo kokeilleet TikTok-videoiden tekoa ja huomanneet, millainen videon rakenne koukuttaa katsojia, millainen lähestymistapa tuo seuraajia ja mitä lyhytvideoiden säännöllinen tuotanto vaatii omalta tiimiltä.
Mutta tiedättekö, mitä tavoitetuilla videoiden katsontakerroilla on oikeastaan saavutettu ja saatu aikaan – ja miten TikTok-tekemisen tuloksia pitäisi organisaation tavoitteita vasten mitata?
Vai onko uuden kanavan haltuunotto on tuntunut vielä liian isolta urakalta, kun resursseista ja ajasta on pulaa: Kuka meillä niitä videoita edes osaisi tehdä? Ja mistä aiheista niitä oikein tehtäisiin?
TikTok-strategia on hyvä lähtökohta kanavan haltuun ottamiseksi ja TikTok-sisällöntuotannon linjaamiseksi. Niin kuin strategiatyössä aina, tärkeintä on tietää miksi ja kenelle sisältöjä tehdään, ennen kuin aletaan suunnitella, miten ja mitä niiden pohjalta aletaan tehdä.
Huolella määriteltyjen tavoitteiden ja mittareiden avulla varmistetaan, ettei sisällöntuotanto ole pelkkää viraalinäkyvyyden perässä juoksua vaan tavoitteiden mukaista haluttujen viestien ja mielikuvien rakentamista.
Kohderyhmien käyttäytymisen ja tarpeiden ymmärtäminen taas on tavallistakin olennaisempaa TikTokissa, koska kanavan käyttötavat poikkeavat niin paljon muista, omiin seurattaviin ja verkostoihin perustuvista somekanavista.
TikTokin sisällöntuotantoon on mahdollista valita erilaisia lähestymistapoja aina jatkuvista sisältökonsepteista trendeihin reagointiin ja oman asiantuntemuksen jakamiseen. Toteutustavan on silti aina tunnistettava kanavan ominaispiirteet, ja viestinnän tyylin on sovittava aitoudesta ja henkilökohtaisuudesta ammentavien lyhytvideoiden virtaan.
Kuten aina, myös erottautuminen kilpailijoista on tärkeää. Oman brändiäänen määrittely ja soveltaminen juuri TikTokiin kuuluu sekin osaksi strategiaa, samoin kuin omalle tilille tunnusomaiseksi muodostuvien sisältötyyppien valitseminen.
Sisältökonseptien suunnittelu TikTok-strategian ohessa auttaa luomaan selkeät suuntaviivat ja tuotantotavat sisällöille. Se mahdollistaa myös sisältöjen toteuttamisen sarjana siten, ettei pyörää tarvitse keksiä joka kerta uudestaan.
Monen organisaation läsnäolo sosiaalisen median kanavissa on loppujen lopuksi melko epäsosiaalista. Kanavien vuorovaikutteisuutta ei aina muisteta hyödyntää ja viestintä typistyy yksipuoliseksi sisältöjen julkaisuksi.
TikTokissa pätevät sinänsä samat yhteisöllisten medioiden periaatteet kuin muuallakin: valtaosa käyttäjistä ei luo itse sisältöä vaan seuraa muita ja kuluttaa personoidun algoritmin itselleen tarjoamaa sisältöä. TikTokin algoritmistä on usein nostettu esiin, kuinka se tunnistaa kiinnostuksen kohteiksi myös sisällöt, joista käyttäjä ei välttämättä pidä, mutta joita hän pysähtyy katsomaan.
Aktiiviseen vuorovaikutukseen pyrkiminen käyttäjien kanssa on kuitenkin tärkeää. Kommentoinnin kynnys on TikTokissa usein matalalla, ja sitä kannattaa hyödyntää. Kommentit ja kysymykset ovat kullanarvoista polttoainetta myös sisällöntuotannon aiheiden ideointiin. Videoilla kysymyksiin vastaaminen on parhaimmillaan asiakaspalvelua, joka hyödyttää samalla myös muita.
TikTok-strategian osana määritellään aiheet ja asiasanat, joihin liittyen sisältöjen halutaan nousevan. Myös ongelma- ja kriisitilanteiden varalta on hyvä olla TikTok-viestintään suunnitelma.
Jos tuntuu, että napakasta TikTok-strategiatyöpajasta ja toimintamallin kuvauksesta olisi teillekin hyötyä, ota ihmeessä kubolaisiin yhteyttä. Vedämme TikTok-asiantuntijamme kanssa myös organisaatioiden omiin tarpeisiin räätälöityjä ja käytännönläheisiä koulutuksia TikTok-videoiden toteuttamisesta.
Lähteet: TikTok overview, Statista 2024; Nuoret ja uutismediasuhde, Uutismedian liitto; Digital 2024: Finland, Datareportal; Digital 2024: 5 Billion Social Media Users, We Are Social; How U.S. Adults Use TikTok, Pew Research Center