Apteekkien ja terveydenhuollon järjestelmien toimittaja Receptumin päätuote on MAXX-apteekkijärjestelmä. Yli 30 vuotta toiminut yritys oli alallaan tunnettu, mutta se ei riittänyt. Omat asiakkaat ja kilpailijan asiakkaat tunsivat huonosti Receptumin kokonaistarjonnan.
“Meillä oli ongelma. Meillä oli valtava tarve viestiä asiakkaille siitä, mitä kaikkia tuotteita ja palveluja meillä on tarjota asiakkaillemme. Koska olimme kehittäneet apteekkijärjestelmää jatkuvasti, käyttäjät eivät tienneet kaikista uusista toiminnoista, joiden avulla he voisivat tehostaa toimintaansa”, kertoo toimitusjohtaja Juha Antila muutaman vuoden takaisesta tilanteesta.
Markkinointiviestinnän ratkaisu rakentui asiakasymmärryksen, sisältöstrategian ja ulkopuolisen markkinointikumppanin avulla. Receptumin yritysilme ja verkkosivut uudistettiin ja samalla aloitettiin järjestelmällinen sisällöntuotanto ja uutiskirjeiden lähettäminen kaikille kohderyhmään kuuluville. Lisäksi pidettiin vuotuisia asiakaskiertueita ja huolehdittiin messunäkyvyydestä.
Tehokkaimmiksi markkinointiviestinnän keinoiksi ovat osoittautuneet uutiskirjeet ja asiakkaiden – apteekkien ja apteekkareiden – tarinat. Niiden ansiosta uutiskirjeen avausprosentti on jatkuvasti 50 prosentin luokkaa ja klikkiprosenttikin yli 30.
“Pienetkin arkipäiväiset tarinat, joissa apteekkarit opastavat kollegoitaan ja joihin mahdollisimman moni asiakkaamme voi samaistua, ovat tehokkaita. Niitä luetaan ja niiden perusteella tulee myös myyntisoittoja. Olemme kertoneet esimerkiksi, miten valvontakameroiden avulla saatiin varkaat kiinni.”
Apteekkialalla eletään isojen lakimuutosten aikaa, ja uutiskirjeillä Receptum jakaa tehokkaasti tuoreinta tietoa ja kertoo, mitä vaikutuksia muutoksilla on asiakkaiden liiketoimintaan. Receptum on esimerkiksi kertonut apteekkareille ensimmäisenä Suomessa, mitä apteekkeja koskevat vuodenvaihteen lakimuutokset tarkoittavat käytännön työssä.
Merkkejä sisältömarkkinoinnin tuloksista alkoi näkyä jo muutaman uutiskirjeen jälkeen.
“Yhteydenottoja alkoi tulla, ei edes välttämättä tuoreimpaan kirjeeseen, vaan aiemmissakin kirjeissä olleisiin asioihin liittyen. Jatkuvuudella saavutettiin tuloksia.”
Receptumin panostus viestintään näkyy, koska käyrät sojottavat ylöspäin. Viestinnän kokonaistyytyväisyys (täysin tai hyvin tyytyväinen) on parantunut 42 prosentista 67:een. Tyytäväisyys tuotteisiin on noussut 20 prosenttia ja kokonaistyytyväisyys yritykseen on pompannut 48:sta 80 prosenttiin.
“Myös asiakasmäärä on kasvanut ja liikevaihto noussut. Merkittävä virstanpylväs on se, että meistä on tullut alan markkinajohtaja”, Antila myhäilee.
Kubon laajaan sisällöntuottajien verkostoon kuuluva Sami Turunen kävi tutustumassa asiakkaaseemme Receptumiin ja kirjoitti, mitä mitattavia tuloksia sisältömarkkinointi on Receptumille tuonut.