Olet päättänyt käyttää animaatiota viestinnässäsi. Nyt pitäisi vielä päättää, minkä tyyppinen animaatio soveltuu parhaiten tarpeisiisi. Jokaisella animaation alalajilla on hyvät ja huonot puolensa. Kustannuksetkin vaihtelevat aika lailla. Tässä muutama esimerkki:
Tämä on ehkä animaatiotekniikoista klassisin. Se sama, jota ovat käyttäneet Walt Disney ja kumppanit. Tekniikka on todella työläs: periaatteessa elokuva piirretään ruutu kerrallaan – 24 ruutua per sekunti (1440 ruutua minuuttia kohti, 86400 / tunti). Eri menetelmillä työmäärää pystytään vähentämään, mutta tekniikka on silti aikaavievä ja vaativa. Parhaimmillaan tekemisessä on lyömätön käsityön tuntu ja charmi. Sopii mainiosti myös taiteellisempaan tyyliin.
Vastaavanlainen tekniikka kuin Cell Animation, eli jokainen ruutu kuvataan erikseen, mutta ruutuja ei piirretä. Sen sijaan esineitä tai kuvattavia kohteita liikutellaan tai muunnellaan kameran edessä, jotta saadaan aikaan liikkeen illuusio. Tekniikka on tullut suosituksi esimerkiksi viestintäalalla ja markkinoinnissa. Yksinkertaisimmillaan todella helppo ja nopea toteuttaa. Kun käytetään vähemmän ruutuja sekunnissa, saadaan aikaan nykivä ja charmikas, lapsellinen tyyli. Runsaasti kännykkäsovelluksia tarjolla.
Kuvattavat esineet kameran edessä ovat vahaa. Aardman Animationsin Wallace & Gromit -lyhytelokuvat toivat vaha-animaation takaisin muotiin vuonna 1989. Työläs ja vaikea laji, jonka harva taitaa. Vaatii paljon erikoisosaamista ja työvälineitä.
Yksinkertaisuudessaan nerokas: paikallaan oleva kamera tai kännykkä ottaa kuvan tasaisin väliajoin. Aiheet ovat hitaasti muuttuvia, kuten surkastuva kukka tai pilvet taivaalla. Periaatteessa erittäin halpa ja yksinkertainen tekniikka, mutta voi tarkoittaa käytännössä suuria logistisia haasteita. Jos haluat kuvata kerrostalon rakentamista, mihin kiinnität kameran puoleksi vuodeksi, jotta saat juuri samasta paikasta hyvää kuvaa? Mistä virtaa? Entä pakkanen, miten se vaikuttaa? Miten kuvat saadaan kamerasta? Paljonko maksaa hyvän kameran pitäminen varattuna koko kuvauksen ajan?
Sama periaate kuin Time-lapse, mutta kuvassa on paperi, johon piirretään tarinaa. Lopputulos on käytännössä nopeutettu piirrosprosessi.
Animoitavia elementtejä ei tuoda kameran eteen, vaan ne viedään tietokoneohjelmaan. Animointi tapahtuu kokonaan digitaalisesti. Elementit voivat tietysti olla mitä vain, joko tietokoneella luotuja tai jotain ihan muuta.
3D-animointi, jossa käytetään 3D-tietokoneohjelmaa. Alkuaikojen 3D-animoinnit olivat usein kömpelöitä. Animaattorit olivat innoissaan uusista ominaisuuksista ja tyylitaju unohtui. Ajan myötä tekniikka on kehittynyt valtavasti ja lopputulos voi olla näyttävää ja yliluonnollista, mutta myös sympaatista ja koskettavaa.
CGI (Computer Generated Imagery). 3D-animoinnin alalaji, jossa tietokoneella luotuja elementtejä ja tehosteita tuodaan osaksi kuvattua elokuvaa.
Tällä viitataan ensisijaisesti liikkuvaan tekstiin ja sen tyyppisiin elementteihin. Elokuvien ja TV-ohjelmien tunnarit ovat perinteisesti tätä genreä.
Muista myös formaattina gif-animaatiot, joita voi upottaa melkein mihin vain. Loopattuina ne ovat lähes hypnoottisia. Yksinkertaisuus on valttia.