Verkkosivujen pystyttäminen ei ole tänä päivänä kovin vaikeaa. Siihen pystyy niin 11-vuotias koululainen kuin 75-vuotias eläkeläinen ilman koodaustaitoja. Kun kuka tahansa pystyy hoitamaan homman, verkkosivujen tekijöitä ja erilaisia palveluntarjoajia on myös joka lähtöön. Yhä harvempi sivusto syntyy kuitenkaan pelkän koodarin käsissä vaan sisällöllä on huomattava merkitys sivuston käytettävyydessä. Sisällöltään heikon sivun tunnistaa myös verkkosivun analytiikka.
Muun muassa seuraavat analytiikkapalikat kertovat, jos sivuston sisällössä on puutteita:
Kubon teettämän Kuluttajat sisältöjen käyttäjinä -tutkimuksen mukaan verkkosivut ovat kuluttajille ensisijainen tiedonlähde, kun he hakevat tietoa yrityksen tuotteista tai palveluista. Eli toisin sanoen verkkosivut ovat ensimmäinen kohtaamispiste yrityksen ja asiakkaan välillä.
Ensivaikutelma joko vakuuttaa tai tuottaa pettymyksen. Jos sivu huutaa erroria, käyttöliittymä ei toimi kunnolla kaikilla laitteilla tai sisällön informaatioarvo on nolla, yritystä ei oikeastaan ole olemassa. Verkkosivuston sisällön laatu ja määrä vaikuttavat yrityksesi kiinnostavuuteen.
Tutkimuksen vastaajista 47 prosenttia uskoi asioivansa tulevaisuudessa yhä enemmän yritysten verkkokauppojen kanssa. Tämä asettaa paineen tuotteita ja palveluita kauppaavien yritysten verkkokehitykselle ja verkon sisällöntuotannolle.
Myös sähköpostin käytön yritysten asiakasviestinnässä ennakoidaan kasvavan. 59 prosenttia kuluttajista sanoo käyttävänsä sähköpostia asioidessaan yritysten kanssa ja 40 prosenttia uskoo sähköpostin käytön lisääntyvän.
Yrityksen kilpailukyky tulee näiden ennusteiden mukaan perustumaan yhä vahvemmin siihen, kuka pystyy reagoimaan asiakkaidensa tarpeisiin nopeiten ja helpoiten – aina ensikosketuksesta jälkihoitoon asti.
Hyvä verkkosivusto tuo yritykselle uskottavuutta. Jo 2002 Standfordin yliopistossa tehtiin tutkimusta siitä, mitkä ominaisuudet tekevät verkkosivustosta luotettavan käyttäjiensä silmissä. Uskottavuuskriteereiden listalle päätyivät jo tuolloin monet asiat, jotka eivät ole yllättäen vuosikymmenessä paljoa muuttuneet:
Kuluttajat sisältöjen käyttäjinä -tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritysten tuottamien sisältöjen käyttöä, merkitystä ja vaikutusta kuluttajien tiedon hankinnassa ja ostopäätöksissä. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18-69-vuotiaat kuluttajat valtakunnallisesti. Otoskoko oli 500 vastaajaa ja se kiintiöitiin sukupuolen, ikäryhmän ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen on toteuttanut Sisältötoimisto Kubon toimeksiannosta IROResearch Oy marras-joulukuussa 2016. Tutkimus on osa isompaa tutkimuskokonaisuutta, jonka avulla autamme suomalaisia yrityksiä viestimään entistä paremmin ja tehokkaammin.