Tekoäly haastaa luovan viestinnän ja markkinoinnin. Luovan alan ammattilainen on taitava mutta hidas. Tekoäly on nopea ja kehittyvä, mutta varsin keskinkertainen. Luova, tekoälyä hyödyntävä viestijä voittaa pelin – näin väitän. Lue miksi.
Tekoäly mullistaa viestinnän ja markkinoinnin tekemistä nopealla sykkeellä. Se tehostaa tekemistä, vähentää rutiineja ja antaa lisää mahdollisuuksia luovaan työhön ja loistavien ideoiden toteutukseen. Samaan aikaan tekoälyn avulla tullaan tuottamaan ihan hitosti keskinkertaista höttöä. Kumpi trendi voittaa?
Käytän suuriin kielimalleihin pohjautuvaa generatiivista tekoälyn ChatGPT-4:ää päivittäin työssäni. Yleisistä generatiivisista tekoälyistä kannattaa ymmärtää yksi oleellinen seikka.
Suurten kielimallien (ChatGPT tai Googlen Gemini) äly perustuu siihen, että sitä on koulutettu todella suuren tekstimassan avulla ja kerrottu, millaisiin vastauksiin ihmiset ovat olleet tyytyväisiä. Tämän perusteella ChatGPT luo tilastollisesti aina seuraavan tavun ja sanan hämmästyttävällä tarkkuudella.
Yleisesti ajatellaan, että kyse on kuitenkin lopulta vain arvauksesta, ei tiedosta. Siksi ChatGPT tuottaa välillä aikamoista järkiperäiseltä kuulostavaa virheellistä tekstiä (varsinkin silloin kun itse tuntee asian eikä osaa ohjata tekoälyä). Toisaalta hyvin opetettuna ja kontekstualisoituna hyvinkin käyttökelpoista sisältöä, kuten hyvän virtuaalisen assistentin kuuluukin.
Uusin tutkimus antaa kuitenkin jo viitteitä siitä, että laajat kielimallit ovat niin kehittyneitä, että ne ensimmäisten tutkimustulosten mukaan pystyvät ymmärtämään sanoja, joita prosessoivat, ja tuottavat tekstiä, jota ei ole koulutusdatassa.
ChatGPT-4 on hyvä oppikoulu tekoälyn kanssa touhuamiseen, ja parhaimmillaan se toimii erilaisten tekstien luonnostelussa, kuvien tuottamiseen Dall-E 3:n avulla ja kysyvään tiedonhakuun hakukoneiden sijaan. Kannattaa kokeilla ja testailla, ja ennen kaikkea oppia mestariksi. Muutkin kollegasi tekevät jo sitä. Esimerkiksi pyysin ChatGPT:ssä Dall-E:tä kuvittamaan tämän artikkelin. Tässä maallikon saama tulos (Kubon graafikot saisivat luotua paljon parempia tekoälyn avulla generoituja kuvia ja kuvituksia):
Vinkki: ChatGPT:ssä kannattaa käyttää yrityksille tarkoitettu ChatGPT Team -versiota.
Todellinen muutos viestintään ja markkinointiin tapahtuu kuitenkin Chat-GPT:n ulkopuolella, kun luovan alan ammattilaisille työkaluja tekevät ohjelmistotalot integroivat generatiivista tekoälyä työkalujen sisään nopeuttamaan ja tehostamaan luovaa prosessia ja vähentämään rutiineja.
Tekoäly on siis jo tullut ryminällä luovan alan ammattilaisten työkaluihin. Vain muutama esimerkki (tilanne helmikuussa 2024):
Pysyvää kilpailuetua luovan alan toimistot näistä työkaluista eivät saa, sillä ovathan työkalut kaikkien käytettävissä. Kilpailuetu syntyy siitä, miten me ammattilaiset osaamme yhdistää oman luovuuden tekoälyä hyödyntävien työkalujen mestarilliseen käyttöön. Väitän, että tämä on voittava yhdistelmä, joka parhaimmillaan näkyy huimissa luovissa toteutuksissa.
Mutta tekoälyllä on myös toinen puoli markkinointiviestinnässä. Jo tähän mennessä kanavat ovat täyttyneet keskinkertaisesta, jopa kelvottomasta sisällöstä. Mitä tapahtuu kun tekoäly voi tehdä kiihtyvällä tahdilla kaikenlaisia sisältöjä, niin tekstejä, kuvia, animaatioita kuin videoita? Jo nyt tekstisisältöjen keskimääräinen toimivuus heikkenee ja vain parhaat huippusisällöt alkavat erottua laajasta massasta.
Pelkäänkin, että roskasisällön trendi kiihtyy tekoälyn tehostaessa kaikenlaisten sisältöjen tekemistä. Pahimmillaan verkko täyttyy valheellisella sisälöllä. Jo nyt Amazonissa on myynnissä tekoälyllä tehtyjä ja nimekkäiden kirjailijoiden nimiin laitettuja digitaalisia huijauskirjoja. Valhe, roska ja parhaimmillaankin vain keskinkertainen sisältö, täyttää ja tukkii kanavat ja ihmisten mielet. Argh!
Haluan silti edelleen uskoa, että laatu voittaa keskinkertaisuuden, totuus valheen, ja että generatiivinen tekoäly voi auttaa meitä luovan alan ammattilaisia tekemään entistäkin parempia toteutuksia, testaamaan erilaisia ideoita aikaisempaa helpommin ja poimimaan niistä parhaat toteutukseen asti.
Viestinnän ja markkinoinnin perusidea ei muutu tekoälyn aikakaudellakaan: brändin pitää edelleen erottua kilpailijoista ja kasvavasta viestien, roskan ja valheiden tulvasta. Miten saada viestitulvassa asiakkaan huomio, erottua positiivisesti, jäädä mieleen ja pysyä kiinnostavana? Brändin ja sen viestien erottuvuus on nyt kenties tärkeämpää kuin koskaan ennen. Ja tätä työtä ei tekoäly tee alan ammattilaisten puolesta, ainakaan vielä!
Generatiivinen tekoäly on jo erinomainen virtuaalinen assistentti luovan alan ammattilaisille.