Unohda myyntipuheet ja tuota sisältöjä, jotka oikeasti kiinnostavat ja vastaavat asiakkaasi tarpeisiin.
Tee taustatyöt huolella. Mitä asiakkaasi toivovat, mistä he ovat kiinnostuneita, mikä heitä arveluttaa, mikä ilahduttaa?
Mistä asiakkaat etsivät tietoa, tulevatko he suoraan yrityksen sivustolle vai etsivätkö he tietoa vaikkapa sosiaalisesta mediasta tai alan sivustoilta? Mikä on heille luontevinta. Tutki asiakkaasi ja luo asiakaspersoonat, joille teet sisältöjä. On helpompi kohdentaa sisällöt tietylle tyypille kuin kasvottomalle yleisölle,
Kun sisältöjen toivottu kohderyhmä on tiedossa, on aika tehdä sisältöstrategia. Mistä aihealueesta asiakkaasi tarvitsevat sisältöjä, millä aihealueella haluat nousta esimerkiksi orgaanisissa google-hauissa ykköseksi, ehkäpä jopa ajatusjohtajaksi. Katso myös, millaista sisältöä aiheesta on tarjolla kilpailijoilla, myös muualla maailmalla.
Jos yrityksesi on esimerkiksi lakitoimisto ja erikoisosaamisenne kiinteistöala ja haluatte kuluttaja-asiakkaita, keskittykää tuottamaan sisältöjä, jotka vastaavat näiden asiakkaiden kysymyksiin ja poistavat palvelujen tilaamisen esteitä. Tunnista huolen aiheet ja tiedon tarpeet. Kun tekeminen on tavoitteellista ja asiajohtajuuteen tähtäävää, verkkosivuston auktoriteettikin kasvaa ja se nousee paremmin esille hauissa.
Hyvässä sisältöstrategiassa on mietitty kaikki asiakkaan profiilista ja tarpeista sisältöjen jakamiseen ja mittaamiseen asti.
Hakutuloksissa orgaaniset haut ovat maksettuja arvokkaampia ja niissä klikkausprosentti (CTR) on suurempi. Jo tämän takia sisältöjen tuottamisen tueksi on hyvä tehdä kunnollinen avainsana-analyysi. Tutkia, millä sanoilla ja miten paljon tyypillisesti haetaan aiheista, joissa haluatte löytyä verkossa. Googlen Adwordsin työkalulla voi katsoa suuntaa antavia hakumäärä hakutermeille.
Sisältöä ei pidä tuottaa hakukoneelle, mutta kannattaa silti suosia termejä, joilla asiakkaat tyypillisesti hakevat tietoa aiheesta.
Jotta asiakkaat löytäisivät sisällöt, on hyvä käyttää termejä, joilla asiakas etsii tuotetta tai palvelua. Se ei ole välttämättä tuotenimi. Pitkän tai keskipitkän hännän hakuihin pääseekin yleensä paremmin kuin yhden sanan hakuihin.
Esimerkiksi kiinteistöalaan erikoistuneen lakitoimiston asiakkaat hakevat varmasti tietoa aiheista asuntokauppa, kauppakirja tai myyjän vastuu. Pitkän hännän hauissa sanoja voisivat olla vaikkapa ‘asuntokauppa myyjän vastuut’ tai ‘asuntokauppa tee itse kauppakirja’.
Termejä kannattaa käyttää teksteissä luontevasti eri sijamuodoissa ja muistaa myös synonyymit. Tärkeitä termejä on hyvä sijoittaa myös otsikoihin, ingressiin ja väliotsikoihin, joista ne löytyvät helposti. Oikeat termit eivät ole kuitenkaan itsetarkoitus. Jos niitä ei luontevasti saa tekstiin, älä laita niitä sinne vaan satsaa tekstin luettavuuteen, palvelevuuteen ja houkuttelevuuteen.
Hyväkään sisältöstrategia ei auta, jos yrityksen verkkosivuilla ei ole sisältöjä. Jos haluaa lukijoita jutuille, sisältöjä pitää tehdä säännöllisesti. Tee julkaisuaikataulu, linkitä sisältöjä toisiinsa järjestelmällisesti ja jaa sisällöt valituissa kanavissa suunnitellusti. On hyvä käyttää myös fiksusti ulkoisia linkkejä.
Hakukone pyrkii etsimään sisällöt, jotka palvelevat parhaiten. Siksi tärkeintä on tehdä laadukasta, kiinnostavaa ja palvelevaa sisältöä. Käytä monipuolista ja hyvää kieltä. Kirjoita asiaa, älä jaarittele. Mieti rakenne huolellisesti ja koukutat lukijasi palaamaan sivustollesi ja sitoutat asiakkaasi.
Hakukone ei “näe” samaa kuin lukija. Se nappaa html-koodin muttei ehkä näe kuvituskuvassa olevaa ihmistä vaikkapa kauppakirjaa allekirjoittamassa. Siksi kannattaa nimetä myös kuvat ja videot fiksusti hakusanat ja avainsanat huomioiden. Muista myös alt teksti ja kuvaus.
Hyvä verkkosisältö löytyy parhaiten, kun se on myös syötetty sivustolle huolellisesti. Tärkeät hakusanat kannattaa sijoittaa title-otsikon alkuun, eikä otsikko saisi olla liian pitkä. Metatekstit eivät vaikuta merkittävästi hakutuloksiin, mutta ne ovat tärkeitä klikkaukseen houkuttelijoita. Hyvä metakuvaus on napakka tiivistelmä jutusta ja sisältää myös niin sanotun call-to-actionin eli kehotteen toiminnalle, esimerkiksi “lue”, “katso”, “mene”. Tällä on merkitystä hauissa.
Kävijäliikenteen seuraaminen on tärkeää ja auttaa myös sisältöjen suunnittelussa. Mitkä sisällöt kiinnostavat, mitä jaetaan, mistä tykätään.
Seurannan tueksi kannattaa ottaa analytiikkatyökalut, kuten esimerkiksi Google Analytics.
Analytiikkatyökaluilla voi seurata sivukohtaisten kävijämäärien lisäksi muun muassa, kauanko sivuilla viivytään tai mistä sivuille on tultu. Lisäksi kannattaa seurata esimerkiksi sitä, kuinka hyvin sisällöt on löydetty hakukoneissa ja millä hakusanoilla. Tai kuinka hyvin lukijat siirtyvät sisällöstä toiseen ja mitä sisältöjä jaetaan esimerkiksi somessa. Hyvä tapa testata sisältöjen toimivuutta on esimerkiksi katsoa GA:lla, kuinka nopeasti uudet kävijät poistuvat sivulta siirtymättä eteenpäin. Lue lisää sisältöjen mittaamisesta.
Osallista verkkosisältöjesi lukijat ja asiakkaasi aiheiden suunnitteluun. Kysele, seuraa, juttele ja havainnoi. Ole kuulolla. Tee tutkimuksia, jos siihen on mahdollisuus. Ja kun teet asiakkaan ideoimia ja toivomia sisältöjä, muista myös kiittää sinulle tärkeintä kumppaniasi, asiakastasi.
(Juttu on alunperin julkaistu 7/2018)
Lue, miten syntyy vetävä juttu.
Näin sitoutat asiakkaasi sisältöihisi.