Vinkit tulokselliseen uutiskirjeeseen
Uutiskirje on mainio väline asiakkaan tavoittamiseen: Useimmiten se on itse tilattu, koska aihepiiri kiinnostaa. Toimiakseen se pitää kuitenkin rakentaa aidosti asiakasta palvelevaksi, sydämellä ja “sealed with a kiss”.
Lue keräämämme vinkit, miten tehdään toimiva uutiskirje, jota asiakkaasi arvostaa.
Tunne asiakkaasi: Tee uutiskirje asiakkaan tarpeita ymmärtäen
Hyvä asiakasymmärrys on kaiken perusta ja sen kartuttamiseen kannattaa käyttää voimavaroja. Mikä kiinnostaa, pelottaa, innostaa kohderyhmää, millaiset ovat heidän arvonsa ja elämäntapansa. Asiakasymmärrys vaikuttaa kaikkeen suunnitteluun kirjeen lähetysajoista puhuttelutapaan ja ulkoasuun jo konseptointivaiheessa.
Esimerkiksi Teenager engineeringin uutiskirjeet henkivät vahvasti kohderyhmänsä tyyliä pelkistetyllä tyylitietoisuudellaan.
Suunnittele huolella: Uutiskirjeen konseptointiin kannattaa käyttää aikaa
Uutiskirje on konseptoitava ja sijoitettava osaksi yrityksen sisältö- ja markkinointistrategiaa. Ensimmäinen kysymys kuitenkin on, miksi juuri uutiskirje on valittu väline ja mitkä ovat uutiskirjeille asetetut tavoitteet?
Rutiininomainen uutuuksista kertova kirje tai pelkkiä tarjouksia sisältävä lähetys ei välttämättä jaksa kiinnostaa kauan, eikä se sitouta vastaanottajaansa. Jos tavoitteet ovat kuitenkin korkeammalla kuin saada vain kerrottua uutuuksista tai tarjouksista, uutiskirjeen konsepti on mietittävä sisältöä, ulkoasua ja lähetysaikoja myöten kohderyhmälleen sopivaksi. Kun uutiskirje on myös osa sisältöstrategiaa, voidaan lisäksi helpommin hyödyntää yrityksen muita eri kanavilleen tuottamia sisältöjä kustannustehokkaasti ja yhdenmukaisesti.
Esimerkiksi B2B-markkinoilla toimiva Hay on suunnitellut sisustusalan ammattilaisille tehdyn uutiskirjeen kohderyhmänsä näköiseksi ja visuaalisesti inspiroivaksi. Näin se antaa jopa nopealla vilkaisulla hyvän näkymän alan trendeihin: nämä värit ja muodot ovat nyt nousussa!
Personoi ja kohdenna: Saman uutiskirjepohjan voi tuunata eri kohderyhmille
Mikään ei estä tuunaamasta kirjettä useaksi kirjeeksi eri kohderyhmien kiinnostusten tai ostoprosessin mukaan markkinoinnin automaation keinoin. Uutiskirjeen on osuttava kohteeseen tai se kääntyy itseään vastaan. Harkintavaiheessa oleva ei ole kiinnostunut käyttöön liittyvästä. Tuotteen ostanut ei halua enää perusteluita, mikä tuote valita. Terveysalan yrityksessä työntekijöitä voivat kiinnostaa eri näkökulmat asioihin kuin yrityksen johtoa. Urheiluvälinekaupan ei ehkä kannata lähettää futisaiheista uutiskirjettä asiakkaalle, jota kiinnostaa vain retkeily.
Esimerkiksi retkeilytarvikkeita myyvän Rein arvoissa ekologisuus ja vastuullisuus ovat korkealla sijalla ja niin myös sen asiakkailla. Tämä näkyy kautta linjan heidän uutiskirjeissään, joissa kerrotaan paitsi retkeilyvarusteista myös kannustetaan vastuulliseen toimintaan. Kohdentamiseen he satsaavat kysymällä jo tilausvaiheessa asiakkaansa intresseistä.
Optimoi lukukokemus: Satsaa uutiskirjeen elämyksellisyyteen
Uutiskirjeen luettavuus ja miellyttävä visuaalisuus vaikuttavat myös siihen, luetaanko sitä. Visuaalisesti sekava tai pelkkiä linkkejä sisältävä uutiskirje ei innosta lukemaan. Osa haluaa lukea tärkeimmät kirjeessä linkkeihin menemättä, osa linkkaa mielellään laajempaan juttuun tai videoon, jos se tarjoaa olennaisesti enemmän. Uutiskirjeen ulkoasun suunnittelu on aivan yhtä tärkeää kuin sisällön suunnittelukin. Jollekin kohderyhmälle toimii yksi aihe per kirje, toiselle kuvat paremmin kuin jutut.
Esimerkiksi kokkauksesta ja uusista resepteistä kiinnostuneet arvostavat hyviä kuvia ja no.. niitä uusia reseptejä mutta myös tietoa trendeistä ja alan ilmiöistä. Onnistuneita ja inspiroivia uutiskirjeitä tarjoavat muun muassa Epicurious ja kivan rennolla tyylillä tehden Smitten Kitchen.
Palvele asiakastasi: Ratkaisuja, ideoita ja oivalluksia tuova uutiskirje kiinnostaa
Kiinnostava uutiskirje kertoo asioista, joihin lukija etsii tietoa. Tässäkin asiakastuntemus on kaiken a ja o. Mitä tietoa tuotetta tai palvelua hankkiva kaipaa hankintansa tueksi? Mitä niitä jo käyttävä haluaa tietää, jotta hän saa kaiken irti hankinnastaan? Tarjoa ratkaisuja asiakkaan ongelmiin, helpotusta hänen arkeensa. Anna hänelle ideoita, miten hän voisi palveluidenne tai tuotteidenne avulla onnistua ja menestyä paremmin.
Esimerkiksi unta seuraava Oura-sormuksen uutiskirjeissä tarjotaan hyvinvoinnistaan kiinnostuneelle tilaajalle hillitysti vinkkejä. Se pitää tilaajansa mielenkiintoa yllä, palvelee mutta ei tuputa turhaa.
Tarjoa laadukasta sisältöä: Uutiskirjeen sisältöihin on syytä satsata
Kiinnostavan uutiskirjeen sisältö on huolella tuotettua. Hutaistut vinkit vain ärsyttävät, mutta asiasta kiinnostunut lukee pitemmänkin sisällön tai katsoo videon, jos se tarjoaa uutta, tutkittua tai erityistä tietoa hänelle. Satsaa siis hyviin sisältöihin tai älä tee niitä ollenkaan.
Esimerkiksi Velocity Partnersin uutiskirjeissä ei pelätä pituutta eikä tarinaa. Lukija koukutetaan tarinankerronnan keinoin lukemaan uutiskirjeen sisältöjä. Niissä on satsattu näkökulmiin, persoonallisuuteen ja yllätyksellisyyteen.
Osallista ja sitouta: Kyselyt ja gallupit sitouttavat uutiskirjeen tilaajaa
Uutiskirjekin voi olla vuorovaikutteinen. Ottamalla lukijasi mukaan palvelujesi tai tuotteidesi kehittämiseen tai kysymällä häneltä, mikä häntä kiinnostaa, sitoutat ja jätät mukavan muistijäljen.
Esimerkiksi Total Annarchyn Ann Handley kysyy jo kättelyssä, mitä haluaisit oppia ja tarjoaa osaamistaan uutiskirjeen tilaajalle. Tämä innostaa heti vastaamaan ja odottamaan seuraavaa kirjettä.
Mittaa ja kehitä: Uutiskirjeen tavoitteet ja niiden mittarit ovat kehityksen edellytys
Uutiskirjeelle kannattaa asettaa tavoitteet ja niille mittarit. Halutaanko seurata avaus- ja klikkausprosentteja vai esimerkiksi tilattujen tuotteiden tai ladattujen oppaiden määrää? Kun mittaatte ja seuraatte uutiskirjeiden toimivuutta, tulokset kannattaa siirtää myös kirjeiden kehitykseen. Vain jatkuva kehitys tuo tuloksia.
Konseptoimme, suunnittelimme ja tuotimme esimerkiksi it-järjestelmiä tuottavalle yritykselle uutiskirjeen, joka tarjosi asiakkaan asiakkaille erinomaisia vinkkejä, miten heidän kollegansa ovat kehittäneet liiketoimintaansa järjestelmän tuella. Uutiskirjeen klikkaus- ja avausprosentit (yli 50 prosenttia ja noin 30 prosenttia) ovat alusta alkaen olleet alan keskiarvoon verrattuna huikeat. Siihenkään ei tyydytty vaan uutiskirjettä kehitettiin, sisältöjen kulmaa tarkennettiin, jotta se vastaisi aina parhaalla tavalla muuttuvaan liiketoimintaympäristöön.
Kiinnostuitko uutiskirjeenne kehittämisestä? Olemme uutiskirjeiden konseptoinnin konkareita ja autamme mielellämme, joten olethan yhteydessä.
Hanna
Kangasniemi
Lisää aiheesta Sisällöntuotanto
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.