Näin saat yrityksen omat sisällöt vauhtiin Facebookissa
Tekeekö yrityksesi hyviä sisältöjä verkkoon mutta lukijat puuttuvat? Jos haluat käyttää Facebookia sisältöjen jakamiseen, tee se kunnolla. Ylimalkainen postaus ei tuota tulosta rahallakaan.
Yritykset tuottavat sisältöjä omille verkkosivuilleen ja jakavat niitä Facebookiin, jotta ne saisivat näkyvyyttä. Facebookin algoritmi-muutosten jälkeen varmin tapa saada sisältönsä nähdyksi, on pistää rahaa kohdennettuun Facebook-mainontaan. Silti tulos omien sisältöjen somejakoihin pistetyistä rahoista jää usein laihaksi: Vain harva lukee, klikkaa, kommentoi tai jakaa. Miksi?
Kun haluat yrityksesi sisällöille näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, kannattaa aina muistaa, että sosiaalinen media on nimenomaan sosiaalinen media. Siellä ollaan, koska siellä on sosiaalista elämää, keskustelua, rupattelua, puhetta ja pölinää – vuorovaikutusta. Postauksen pitää puhutella kohdeyleisöään, houkutella vuorovaikutukseen ja myös postaajan pitää osallistua vuorovaikutukseen.
Tuota hyvää ja relevanttia sisältöä
Kaiken lähtökohta on, että yrityksellä on laadukkaita omia sisältöjä, jotka ovat oikeasti kohderyhmää palvelevia ja sitä kiinnostavia. Ilman laadukkaita sisältöjä Facebookiin ei kannata mennä huitelemaan linkkejä omille verkkosivuille. Ei kiinnosta, vaikka näkyvyydestä maksaisi. Jokaisella kanavalla on myös oma tapansa viestiä, ja jos jossain toimii kuva, toisella kanavalla se on video.
Varaa somelle oma tekijänsä
Jos haluat olla tavoitteellisesti somessa, kannattaa somen tekemiselle varata sille omistautunut työntekijä. Ei siis riitä, että joku yrityksestä käy ylimalkaisesti jakamassa sisältöjä tai vastaamassa sattumanvaraisesti kommentteihin Facebookissa. Somevastaava voi olla omasta yrityksestä tai vaikka sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan perehtyneen viestintäyrityksen ammattilainen.
Tärkeintä on, että somepostauksia tekevä tuntee kohderyhmänsä ja tietää, mikä siellä puhututtaa ja kiinnostaa, mitkä ovat kohderyhmän kuumimmat puheenaiheet tai kiinnostavimmat näkökulmat. Hänen on syytä tuntea myös jakamansa sisällöt. Kun tietää, mitkä on kohderyhmän intohimot, toiveet ja pelot, osaa myös tarttua aiheisiin tavalla, joka kiinnostaa. Ulkokohtaisuus kostautuu heti. Tärkeää on myös jatkuvuus, sisältöjä pitää tulla säännöllisesti.
Osallista ja saattele somejakosi
Facebookin algoritmimuutokset eivät kannusta pelkkien linkkien jakoon, sillä uusi linja suosii kavereiden postauksia uutisvirrassa yrityssisältöjen sijaan. Facebookiin omien sisältöjen jakopaikkana pitääkin satsata, tai muuten se kannattaa jättää vaikka asiakaspalvelun käyttöön.
Pelkkä sisällön jakaminen Facebookiin toimii harvoin ilman saatteeksi kirjoitettua osallistavaa tekstiä: Miksi minun pitäisi lukea tämä juttu tai katsoa tämä video? Mitä toivot minun tekevän, tuntevan tai sanovan, kun näen tämän postauksen?
Kun jaat yrityksesi sisältöjä, liitä mukaan osallistava postaus. Tee kysymyksiä, pyydä yleisöäsi valitsemaan tai ottamaan kantaa. Tee postaus, joka odottaa vastausta – tai mieluummin vetää puoleensa vastauksia.
Jos haluat, että sisältöjäsi jaetaan, valitse somenostoksi jokin ajankohtainen kulma aiheeseen, joka herättää ajatuksia kohderyhmässäsi. Tärkeintä on, että postaus on luonteva, siinä puhutaan ihmiseltä ihmiselle ja kohderyhmän äänellä sitä kiinnostavista aiheista.
Esimerkiksi:
Kohderyhmä: lapsiperheet
Aihe: artikkeli pienten lasten erilaisista harrastusvalinnoista
Saate: Pitääkö alle kouluikäisellä olla harrastus? Tutkija XX kyseenalaistaa tarpeen. Mitä mieltä sinä olet?
Perustelu nostolle: Pitääkö alle kouluikäisen harrastaa vai ei, on aiheena jakanut jo pitkään vanhempia eri leireihin.
Jos artikkeli taas kertoo vaikkapa siitä, miten välttää remontista aiheutuvat sisäilmaongelmat, postauksessa voi kannustaa sen jakamiseen nostamalla linkin artikkelista aiheeksi jonkun sisäilmaongelmien syyn. Se voisi olla esimerkiksi tyyliin: “Tiesitkö, että parkettien alle jätetyt vanhat muovimatot voivat aiheuttaa terveydelle haitallisia päästöjä? Lue, juttu ja saa ohjeet oikeaoppiseen mattojen poistoon”.
Aloita keskusteluita, osallistu keskusteluun
Aloita keskustelu. Valitse hyvä aihe ja pyydä vastauksia. Osallistu keskusteluun ja saattele sitä. Vastaa, kysy lisää, anna uusia näkökulmia. Vastaa myös silloin, kun kysymykset eivät liity aiheeseen. Pidä hyvää fiilistä yllä. Muista kiittää keskustelusta. Mitä enemmän saat postaukseen keskustelua, sitä paremmin se myös huomataan uutisvirrassa.
Aktiivinen keskusteluihin osallistuminen on yritykselle myös oiva paikka tutustua kohderyhmäänsä ja saada tietoa heistä ja heidän ajatuksistaan ja mieltymyksistään. Niiden avulla voi myös kerätä sisältöjä uusiin sisältöihin. Keskusteluista saadut huomiot on hyvä kirjata ja raportoida siinä kuin reaktioiden tai tykkäysten määrät tai somejaot.
Näin esimerkiksi Elisa aktivoi, osallisti ja saatteli Facebookissa:
Jaa myös muiden sisältöjä ja tuota alkuperäistä sisältöä
Uskottavalla Facebook-kanavalla jaetaan myös muuta kuin linkkejä omien verkkosivujen juttuihin. Ajankohtaiset asiat ja tapahtumat huomioiva sometuottaja pitää hyvää meininkiä yllä kanavalla monella tavoin ja monenlaista sisältöä jakamalla. Sitä on hyvä tuottaa myös natiivisti itse kanavalle.
Some pitää ottaa ihan yhtä tosissaan kuin mikä tahansa sisältötekeminen ja satsattava siihen samoissa määrin. Tai sitten siellä ei kannata olla ollenkaan.
Kiinnostaako somestrategian kirkastaminen? Ota yhteyttä!
Hanna
Kangasniemi
Lisää aiheesta Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.