Myyjän unelma on saada asiakkaat markkinoimaan tuotettaan, mutta miten se onnistuu?
Slushissa (2015) sai jälleen ihailla, kuinka monet startupit ovat osanneet joukkoistaa tuotekehityksen ja markkinoinnin, vieläpä samassa paketissa: tuotteen kehittämisvaiheen joukkoistaminen on samalla ollut myös sen markkinoimista.
Tapasin Slushissa startup -kiihdyttämö KoppiCatchin perustajajäsen-toimitusjohtaja Harry Santamäen, jolla on kokemusta joukkoistamisesta. Pari KoppiCatchin kautta viime vuosina noussutta startupia on kehitetty ja markkinoitu osittain joukkoistamalla. Miten se onnistuu?
KoppiCatch on rahoittanut opettajien tuottaman sähköisten oppimateriaalien julkaisemiseen ja jakamiseen tarkoitetun Tabletkoulun. Siitä tieto kouluille ja muille opettajille on levinnyt tehokkaasti suusta suuhun käyttäjä-tekijöiden avulla pitkin tuotteen kehitysmatkaa. Sisältöjä kirjoittaneet opettajat ovat kertoneet tuotteesta kollegoilleen ja ottaneet käyttöön kouluissaan.
Toinen KoppiCatchin projekteista, oululainen sisätilojen karttoja kehittävä IndoorAtlas, on puolestaan saanut yli 10 000 ihmistä osallistumaan sovellukseen tarvittavien karttojen hankintaan ja mittaamiseen maailmalla − ja sana tuotteesta leviää tekijöiden piirissä hyvin. Sovellus onkin saanut Kiinan “googlelta”, Baidulta, jo 10 miljoonan dollarin rahoituksen.
Kun on mukana tuotteen kehittämisessä, siitä kertoo mielellään muillekin.
”Emme ole käyttäneet juurikaan rahaa näiden sovellusten markkinoimiseen, sillä tieto leviää kehittäjä-käyttäjien kautta tehokkaasti. On helppo suositella sellaista, jota on ollut itse tekemässä. Pitää toki olla kiinnostava tuote, sopivasti pöhinää sen ympärillä ja kehittäjille oikeasti palkitseva tapa olla mukana kehityksessä. Se voi olla esimerkiksi näkyvyyttä, kun tuote on valmis: Tabletkoulun sisältöjä tehneet opettajat vahvistavat asiantuntijuuttaan oppimateriaalien tuottajina, kun he suosittelevat niitä kollegoilleen ja heidän nimensä näkyy kirjoittajina”, Harry Santamäki kertoo.
Lue suunnitelmallisuuden merkityksestä sisältömarkkinoinnissa.