Tämä on yksi lempitarinoistani. Miten yrittäjä Marcus Sheridanin pelasti bloggaamalla yrityksensä River Pools konkurssilta ja perusti uuden yrityksen bloggaamalla opittujen taitojen avulla. River Poolsin sisältömarkkinoinnin onnistuminen on tullut vastaan useammassa sisältömarkkinoinnin seminaarissa ja tässä CopyBloggerin artikkelissa: How Content Marketing Saved this Brick-and-Mortar Business. Näin tämä tarina kulkee.
Vuonna 2008 Yhdysvaltojen asuntoromahdus oli suistanut Marcus Sheridanin ja hänen kumppaninsa vuonna 2001 perustaman lasikuituisia uima-altaita rakentavan yhtiön River Poolsin vaikeuksiin. Kauppa kävi huonosti, perinteinen mainonta ei toiminut eikä hakusanamainonnastakaan tullut hyviä liidejä. Jotain uutta ja luovaa piti keksiä , muuten kävisi huonosti.
Uutta ratkaisua etsiessään Sheridan törmäsi sisältömarkkinointiin ja bloggaamiseen. Hän oivalsi kumppaninsa kanssa mitä ensikuulemalta tyhmältä kuulostava bloggaaminen tarkoitti. He päättivät perustaa maan koulutuksellisimman uima-allasblogin ja aloittivat sen vastaamalla mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti kirjaimillisesti kaikkiin asiakkaiden esittämiin kysymyksiin River Poolsin blogissa. Erinomainen asiakaspalvelu loi sisältöjä, jotka olivat erittäin arvokkaita ja hyödyllisiä kaikille uima-allasta harkitseville ihmisille.
Puolessa vuodessa kävijämäärä River Poolsin saitilla kymmenkertaistui 20 000 eri kävijään kuukaudessa, vuoden 2009 aikana. Kahden vuoden kuluttua blogin aloittamisesta yrityksen saitin kävijämäärä oli kasvanut 70 000 eri kävijään kuukaudessa. Moni River Poolsin kilpailija meni konkurssiin. Kukaan ei uskonut, että uima-altaille löytyy taantumassakin ostajia, mutta River Poolsin saitin analytiikka kertoi toista. Uima-altaiden myynti seurasi kävijämäärän kasvua.
River Pools on kävijämäärältään uima-altaista tietoa tarjoavista verkkopalveluista suosituin. Kauppa käy ja bisnes sujuu paremmin kuin koskaan ennen. Vuonna 2011 hyviä liidejä tuli saitin kautta enemmän kuin kahtena aikaisempana vuonna yhteensä. Sosiaalisen median hyödyntäminen ei edelleenkään ole River Poolsin sisältömarkkinoinnissa tärkeää. Enemmän hyvää sisältöä saitille tuottaa paremman takaisinmaksun investoinnille.
Marcus Sheridan innostui onnistumisessaan River Poolsista niin paljon, että perusti uuden yrityksen auttamaan pk-yrityksiä sisältömarkkinoinnissa. Hän perusti sisältömarkkinoinnin toimiston The Sales Lion. Bloggaaminen pelasti yhden yrityksen ja loi toisen rinnalle.
Haluaisin tavata tämän yrittäjän, joka on oivaltanut yhden sisältömarkkinoinnin yksinkertaisen säännön: asiakkaat kysyvät, yritys vastaa, julkisesti palvellen.