Myrsky Kartio-lasissa
Iittalan brändiuudistus kuohuttaa suomalaisia. Kohun suuri määrä kertoo tunteista, joita rakastettu brändi herättää. Lähes jokaisella meillä on läheinen suhde kansallisen ikonin tuotteisiin.
Suurin kohu uudistuneen Iittalan brändin ympärillä tuntuu keskittyvän logouudistukseen ja typografiaan, jossa Timo Sarpanevan legendaarinen, punainen i-logo on muuttunut keltaisella pohjalle sijoitetuksi, kummallisesti välistetyksi logoksi, jota luetaan tahallisesti väärin: II TT ALA, toinen-pii-ALA, ITALA, IT-ALA.
Iittalan logo ja visuaalinen identiteetti ovat kuitenkin vain pieni, mutta toki näkyvä raapaisu uudistunutta brändiä. Ne ovat vaatteet, jotka uuden brändin ytimen päälle puetaan.
Logoa, väriä ja fonttia enemmän olisin kuitenkin huolestunut siitä tyypistä, jonka päälle uusia vermeitä nyt sovitellaan. Vastaako uusi brändi oikeasti tämän aikakauden haasteisiin, jossa elämme, vai onko tarkoitus vain myydä enemmän tässä hetkessä trendikkäältä näyttävää kamaa nuoremmille sukupolville?
Iittalan uusi, värikäs mallisto on jo ehtinyt herättää kritiikkiä ja huomioita muotokielen kopioinnista. Kieltämättä uusissa kahvikupeissa on hyvin paljon samaa kuin keraamikko Johanna Ojasen luomuksissa.
Paradigman muutos
Katsoessani Iittalan uutta mallistoa, en voi välttyä ajatukselta, että uusien tuotteiden muotoilun puutteita on pyritty peittämään kirkkaiden värien avulla.
Toisaalta on myös mahdollista, että olemme todistamassa paradigman muutosta Iittalan design-filosofiassa. Yritys ottaa harppauksen siihen historiattomaan aikaan, josta muun muassa filosofi Jukka Relander on puhunut. Uusi Iittala on sarja nopeita välähdyksiä älypuhelimen ruudulla. Historiaa ei ole. Ehkä juuri tämän takia yhtiö poisti Instagram-tililtään kaiken vanhan sisällön.
Tunnettujen brändien historiaa ja sieltä ammennettavaa perintöä on perinteisesti pidetty tärkeänä tekijänä, jolla erottaudutaan kilpailijoista ja luodaan syvä yhteys kuluttajiin. Iittalan uudistuspyrkimykset näyttävät sivuuttavan tämän ja keskittyvän sen sijaan hetkellisen pöhinän luomiseen ja uuden nuorekkaan kuluttajakunnan tavoitteluun.
Marimekko x Iittala?
Suunnittelijakuplassa tällä hetkellä riehuva somemyrsky kumpuaa siitä syvästä huolesta, että Iittala saattaa menettää identiteettinsä ja yhteytensä menneisyyteen pyrkiessään olemaan liian trendikäs. Samalla huoleen sekoittuu suuri harmi siitä, että kaikki työ, resurssit ja raha, jotka pitkäaikaiseen brändin rakentamiseen on sijoitettu, valuvat uudistuspesuvesien myötä viemäriin.
Iittalan uudistus on rohkea. Lopulta kuitenkin kuluttajien käyttäytyminen mittaa brändin todellinen arvon ja uudistuksen onnistumisen. Brändiuudistuksen saama kriittinen palaute voi olla merkki syvemmästä tyytymättömyydestä tähän aikaan. Elämme merkityksettömyyden aikakautta. Vain uudistumisella itsellään ja sen myötä syntyvällä näkyvyydellä ja tykkäysten määrällä on väliä.
Aika näyttää, miten Iittalan brändi lunastaa paikkansa tulevien sukupolvien keskuudessa. Iittala on valinnut tiekseen nopeuden. Ehkä näemme Iittalan, joka tekee brändiyhteistyötä perinteistä ammentavien brändien kanssa. Olisiko esimerkiksi Marimekko x Iittala -malliston lanseeraus mahdollista tulevaisuudessa?
Kuva on tekoälyn generoima: Kysyimme teköalyltä, minkälaisia tuotteita Iittalan uuden logon taakse kätkeytyvä yritys tekee.
Markus
Frey
Don't try to be original. Be simple.
Lisää aiheesta Visuaalinen ilme Brändi
"Uusi Iittala on sarja nopeita välähdyksiä."
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.