Yli 700 miljoonan käyttäjän kuvapalvelu Instagram on hyvä väline yrityksen visuaaliseen viestintään, sillä se maalaa nopeasti katsojalle kuvan yrityksen ilmeestä ja brändistä. Instagramissa ei vain olla vaan siellä rakennetaan tarinaa. Tässä 10 vinkkiä hyvän Instagram-tilin rakentamiseen.
- Luo selkeä profiili. Kerro, mistä brändissäsi on kyse ja mitä se tekee Instagramissa ja noin muutenkin, kuvan kera. Profiilikuvaus on oikea paikka myös linkeille, eli kytke tähän linkki yrityksesi kotisivuille, jotta voit postauksissasi tarpeen mukaan vinkata yleisösi sinne. Kun luot profiilia, valitse myös kieli, jolla haluat Instagramissa operoida. Jos haluat kansainvälisiä seuraajia, englanti on luonteva valinta. Jos bisneksesi on hyvin spesifisti kohdistettu suomalaisille ja haluat puhutella nimenomaan ja vain ja ainoastaan suomalaisia (Huom! Seuraajamäärät tällöin pienempiä), valitse kieleksesi suomi.
- Käytä hashtageja. Hashtagin eli risuaidan tärkein funktio on koota samaa asiaa käsittelevät julkaisut yhteen. Eli toisin kuin monet sitä käyttävät, merkin tarkoituksena ei ole vain #vitsaillayhdyssanamuodossa vaan palvella käyttäjiä, jotka haluavat löytää lisää sisältöä tietystä aiheesta. Siksi tärkein sääntö hastagien käyttämiseen on, että ne ovat relevantteja ja liittyvät kuvaan tavalla tai toisella. Someguru Neil Patelin mukaan hashtagien määrä kasvattaa vuorovaikutuksen eli engagementin todennäköisyyttä (ks. kuva), koska julkaisun todennäköisyys päätyä useampien ihmisten silmille kasvaa. Jos et käytä hashtageja tai käyttämäsi hastagit eivät ole millään tapaa yleismaailmallisia, on julkaisuasi käytännössä mahdotonta löytää muuta kuin tuntemalla sinut. Instagram kertoo sinulle hashtagia kirjoittaessa, kuinka monta postausta kyseisen hashtagin alta löytyy. Lukemasta voit päätellä hieman potentiaalisen näkyvyyden määrää. Viisi hashtagia on hyvä minimi.
- Älä käytä liikaa hashtageja. Niin sanotut hashtag-haukat ja tykkääjien kalastelijat on helppo tunnistaa valtavasta määrästä hashtageja sekä seuraajien kasvattamiseen tarkoitetuista #followme & #follow hashtageista. Koska epätoivoisuus on aina luotaantyöntävää, nokkelimmat seuraajien kalastelijat julkaisevat hashtagit kommenttina postauksen julkaisemisen jälkeen. Näin he maksimoivat näkyvyytensä useissa hashtageissä ryöpyttämättä risuaitavirtaa kuvan alle. Tärkeintä on kuitenkin relevanttius. Jos kuvassasi on ankka ja käytät hashtagia #auto, ole valmis perustelemaan, miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa. Jos seuraajia alkaa olla, luo omat hashtagisi ja osallista käyttäjäsi julkaisemaan niiden alla, kuten kameravalmistaja GoPro tekee (ks. kuva).
- Panosta. Jos Instagram on tärkein sosiaalisen median kanavasi, käytä aikaa sen analysointiin ja sopivien hashtagien löytämiseen. Kuten miltei kaikkiin kanaviin, Instagramin analysointiin on olemassa omat työkalunsa, kuten Iconosquare, joka tarjoaa muun muassa syvällistä analyysia, vinkkaa aihealueeseesi liittyvät mielipidevaikuttajat, mahdollistaa julkaisukalenterin suunnittelemisen ja monen profiilin hallinnan samanaikaisesti. Instagram toimii hyvin tuotemarkkinointiin, sillä sen on todettu olevan shoppailijoiden keskeinen kanava tuotetiedon ja kuvien hakuun. Joten jos olet B2C-tuotebisneksessä, panosta laadukkaisiin kuviin ja hyviin tuotekuvauksiin ja muista myös kertoa, mistä tuotteitasi voi ostaa. Koska Instagramin kuvateksteissä ei ole toistaiseksi mahdollistettu linkkejä, muista kirjata linkki verkkokauppaasi profiilitietoihisi.
- Julkaise tasaisesti, älä spämmää. Toimiva tili ja seuraajamäärän kasvattaminen edellyttää tasaista julkaisutahtia. Seuraajat eivät kuitenkaan arvosta jatkuvaa julkaisua päivän mittaan, sillä kun uutisvirta täyttyy yhden julkaisijan julkaisuista, muut jäävät helposti näkemättä. 1-3 postausta päivässä on hyvä määrä. Parasta julkaisuajankohtaa ei ole pystytty vielä yksimielisesti määrittämään, vaikka moni taho onkin sitä tutkinut. Julkaisujen optimaaliseen ajankohtaan vaikuttavat muun muassa aihepiiri ja seuraajien maantieteellinen sijainti. Omaa Insta-analytiikkaa seuraamalla voi päästä parhaiten käsiksi siihen, mikä toimii omalle yleisölle.
- Herätä tunteita ja vuorovaikutusta. Instagramin nykyiset algoritmit pyrkivät kehittämään käyttäjien uutisvirtaa samaan suuntaan kuin Facebookissa, eli käyttäjille näytetään enemmän sitä mitä heidän oletetaan haluavan nähdä ja pois jätetään sellaisia julkaisuja, jotka eivät vaikuta herättävän vastaanottajassa tunteita (tykkäyksiä tai kommentteja). Eli pelkkä seuraajien määrä ei kerro, että kyseiset henkilöt altistuvat postauksillesi vaan vuorovaikutuksen merkitys kasvaa jatkuvasti.
- Mieti kokonaisuutta – älä yksittäistä kuvaa. Valintoja siitä, ketä ja mitä seurataan tehdään harvoin yhden kuvan perusteella. Huolehdi siis, että profiilissasi on jokin punainen lanka. Tarjoa selkeä profiili, joka kertoo käyttäjälle, mitä hän saa silmiensä eteen seuratessaan kanavaasi. Rakenna tarinoita, keksi toistuvia sisältötyyppejä ja pysy linjassa brändisi kanssa. Hyvä profiili ei ole sitä sun tätä vaan huolellisesti suunniteltu kokonaisuus. Päivittäminenkin on helpompaa kun joka kerta ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Oli tyylisi sitten mustavalkoinen tai väripläjäys, noudata sitä.
Kyrö Distillery
Mailchimp
Anorakblau
- Muista call-to-action. Jokainen julkaistu kuva on pala sisältöä, jolla olisi hyvä olla jokin tavoite. Mitä haluat saada sisällöllä aikaan? Jos haluat saada vuorovaikutusta, herätä sitä. Kysy, pyydä äänestämään, ilmoittautumaan, ohjaa eteenpäin, järjestä kilpailu. Jos haluat inspiroida, panosta kuviin ja kerro tarina, joka herättää tunteita. Jos haluat vastauksia, kysy riittävän spesifejä kysymyksiä.Huono: Mitä mieltä olet?
Hyvä: Kumman värin valitsisit, punaisen vai vihreän?
- Kokoa itsellesi ymmärrystä siitä mikä toimii. Instagramin uusi tallennusosasto mahdollistaa yksittäisten postausten tallentamisen ja kokoamisen omiin kategorioihin. Näin voit tallentaa itsellesi muistiin esimerkiksi kuvia, joissa yrityksesi on mainittu, henkilöitä, jotka seuraavat aktiivisesti yritystäsi, tai inspiroivia postauksia kilpailijoilta. Näitä tallenuksia ei näe kukaan, joten voit vakoilla vapaasti.
- Ole läsnä. Sosiaalinen media on lähtökohtaisesti sosiaalinen. Jos ja kun saat seuraajia, pidä heidät tyytyväisinä. Ole kiinnostunut ja vastaa aina kommentteihin. Hyvä somettaminen on kokopäivätyötä joten jos haluat menestyä somekanavissa, huolehdi, että jollain yrityksessäsi on aikaa ja resursseja päivystää kanavissa, tuottaa hyvää sisältöä ja seurata niiden kehitystä.
Tiivistettynä: Ajattele somekanavaa kuten kivijalkamyymälää. Luo ympäristö, johon ihmiset haluavat tulla, hymyile heille, kun he tulevat ensi kertaa katselemaan, anna heille jokin syy palata ja ole tavoitettavissa, kun he avaavat suunsa suuntaasi. Tyytyväiset vierailijat voivat tulevaisuudessa olla parhaita asiakkaitasi ja äänekkäimpiä sanansaattajiasi.