Visuaalisen suunnittelijan briiffaaminen eroaa muusta sisältötyön briiffaamisesta siinä, että visuaalisuutta saattaa olla haasteellista sanoittaa. Voi olla vaikea kertoa, minkälaista lopputulosta oikein haetaan. Aina sitä ei välttämättä edes tiedetä, eikä se haittaa, sillä työn tilaajalla ei tarvitse olla etukäteen selkeää ajatusta ilmeestä vielä briiffausvaiheessa.
Briiffissä suunnittelija tarvitsee oikeastaan vain perusraamit suunnittelutyölle kuten projektin lähtökohdat, tavoitteet, erityistoiveet, budjetin ja aikataulun. Hyvin laadittu briiffi säästää aina työtunteja ja siten myös rahaa, kun aikaa ei mene väärinymmärryksiin.
Briiffin on hyvä olla yksityiskohtainen, mutta kuitenkin riittävän väljä. Näin ennalta käsikirjoitetut visuaaliset yksityiskohdat eivät kahlitse suunnittelua. Jotta kokonaisuus saadaan toimivaksi, suunnittelulle on jätettävä tilaa. Jokainen yksityiskohta vaikuttaa toiseen eikä viilaamiseen kannata takertua ennen kuin kokonaisuus on hahmottunut.
Briiffauksessa vastuu on myös suunnittelijalla. Hänen on osattava kysyä oikeat kysymykset ja tarkennukset, jotta hän on varmasti ymmärtänyt briiffin oikein ja suunnittelu lähtee oikeaan suuntaan.
A. Esittele yrityksesi, mitä se tekee, miksi ja kenelle. Yrityksen esittely taustoittaa projektin ja sijoittaa suunnittelijan oikeaan alkupisteeseen.
B. Kuvaile, mitä projektilla halutaan saada aikaan ja miksi. Suunnittelijan tulee tietää tavoitteet, jotta hän voi perustellusti valita visuaaliset elementit vastaamaan niihin sekä luomaan toivottua mielikuvaa. Kerro myös, mitä on projektin osalta tehty jo aiemmin.
C. Käy läpi tarkemmat tarpeet, budjetti, prosessi, aikataulu ja jatkuvuus. Projektissa, jossa noudatetaan aiemmin luotua yritysilmettä, tulee suunnittelijalle toimittaa graafinen ohjeisto ja mahdolliset muut visuaaliset materiaalit.
D. Listaa, mitä vanhasta ilmeestä halutaan säilyttää tai mitä ei missään nimessä haluta tehtävän. Jos tiedät jo etukäteen varmasti, mitä ei tulla hyväksymään lopulliseen ilmeeseen, voit sen kertoa suunnittelijalle. Toisaalta joskus ennalta kielletty tai karsastettu asia voikin toimia lopullisessa ulkoasussa: esimerkiksi vaaleanpunainen voikin olla juuri se väri, joka tekee ilmeestä tunnistettavan ja antaa toivotun mielikuvan. Ulkoasutoiveet kannattaa perustella hyvin.
E. Hae visuaalisia esimerkkejä. Joskus visuaalisin esimerkein on helpompi kertoa, mitä ajatuksia on jo etukäteen toivotusta lopputuloksesta. Yleensä myös suunnittelija kerää esimerkkejä ja suosittelee, mitä kannattaisi tehdä.
Jos et tiedä mistä lähteä liikkeelle visuaalisessa uudistuksesssa tai mihin suuntaan ilmettä voisi kehittää, ota yhteyttä meihin Kubossa. Mietitään yhdessä, miten kannattaa edetä!