Mitä ajattelemme

Mitä voimme oppia paikallisilta brändeiltä: Kruununhaka

Kirjoittanut Rikard Lassenius | 15.8.2022

Monet isot yritykset muistuttavat ilmeensä puolesta yhä enemmän toisiaan. Pienet, paikalliset yritykset sitä vastoin kulkevat usein omia polkujaan.

Osittain käytännön pakosta. Kun markkinatutkimukset tai graafikot eivät pääse määräämään, lopputulos voi olla tuore ja persoonallinen. Ohessa muutama sellainen esimerkki toimistomme kotikulmilta, josta voimme ottaa oppia.

Nippanappa

Liisankatu 19

Nippanappa on nahkatuotteisiin erikoistunut paja ja liike, joka sai alkunsa jo vuonna 1975. Liikkeen nimi näkyy monessa eri ulkoasussa mutta sympaattisin on kyltissä oleva versio. Vinossa kyltissä vinossa oleva käsin piirretty logo saa aina hymyn graafikon huulille.

Music Hunter

 
Unioninkatu 45

Music Hunterin legendaarisessa logossa yhdistyvät maapallo sekä Kadonneen aarteen metsästäjät -tyyppinen typografia. Alaotsikko “Chaser of the lost records” kertoo kaiken oleellisen. Täällä voi löytää aarteita, joita ei muualla ole. Näyteikkunat on muutenkin kiinnostavat. Ne ovat varsinainen runsaudensarvi, täynnä kirjoja, levyjä, fanijulisteita ja myyntilauseita. Auringon haalistamana yleisvaikutelma alleviivaa ajan kulkua.

Urheiluase Oy

 

Urheiluase Oy

Maneesikatu 2

Aseliikkeen logo ei voi olla pehmoinen tai sympaattinen. Sen pitää henkiä tarkkuutta ja luotettavuutta. Urheiluase Oy:n logo tekee juuri tämän. Jämäkkä sans-fontti tuo vakuuttavuutta ja kallistus lisää annoksen urheilullisuutta ja vauhtia. Oven yläpuolella olevaan merkkiin kiteytyy olennainen. Samaan kuvioon on onnistuttu yhdistelemään persoonaalliset U- ja A-kirjaimet sekä maalitaulu. OY-teksti alhaalla tuntuu tosin hiukan turhalta.

Meditaatiokellari

 
Meritullinkatu 11

Ympyrä symbolina edustavaa universumia, täydellisyyttä, äärettömyyttä, ikuisuutta. Se sopii täydellisesti meditaatiokellarin logon teemaksi. Fontiksi on valikoitunut skripti, joka on aseteltu rennosti vinoon.  Logon kotikutoinen toteutus alleviivaa toiminnan ei-kaupallista kulmaa.

 

Kauneushoitola Maarit Halmetoja

 

Liisankatu 23

Pieneen kylttiin ei yleensä asetella muuta kuin yrityksen nimi ja/tai logo. Mutta miksi ei käyttää koko tilaa tehokkaasti hyväkseen? Liisankatu on vilkas ja moni silmäpari näkee kyltin joka päivä. Osoite tuntuu ehkä hiukan turhalta tässä, mutta kyltti on kenties käyntikortin tai muun vastaavan kopio. Tunnistettavuus on aina hyve.

Madkid World

 
Kirjatyöntekijänkatu 4

Tuore, katumuotiin erikoistunut vintage myymälä. Ilmeessä paistaa läpi katu-uskottava, perinteisiä sääntöjä rikkova muotokieli. Helppolukuisuus on toissijainen hyve, kunhan asenne on kohdallaan. Perinteisellä, perusfontilla “ladotut” yhteystiedot syövät hiukan kokonaisvaikutelmaa.

Mikan salonki

 
Vironkatu 11

Mikan salonki -kampaamon paksun pehmeät, käsin piirretyt kirjaimet viestittävät helpostilähestyttävyyttä ja ystävällisyyttä. Tästä on kaukana pinnallisen muotimaailman ulkonäkökeskeisyys. Hiukan yllättävä, keltainen taustapalkki tuo logoon ryhtiä ja kivan piristyksen.

WHS Teatteri Union

 
Siltavuorenranta 18

Elokuvateatteritoimintaa Siltavuorenrannassa on harjoitettu jo vuodesta 1924. Alun perinkin teatterin nimi oli Union, sen jälkeen Regina, Unika, Alfa Romeo ja New York. Nykyään Teatteri Union on “WHS ryhmän ylläpitämä näyttämö, jonka ohjelmistossa on visuaalista teatteria, eläviä kuvia ja poikkitaiteellisia esityksiä”. Elokuvateatterina Union on tunnettu 60/70/80-lukujen, vähemmän arvostettujen lajityyppien suosimisesta. Teatterissa nähdään paljon erotiikan alalajien elokuvia, kauhua ja taide-elokuvia. Teatterin nimi ja logo myötäilee vanhojen vhs-laitteiden muotokieltä. WHS on virallisen VHS videokasetin logon muunnos, UNION taas muistuttaa vanhoja led-näyttöjä.

Kioski Ilposet

 
Mariankatu 17

Miksi tehdä asiat hankalaksi? Teippifirman valikoimasta valitaan pari fonttia ja värit ja sillä selvä. Ajan myötä mistä vaan voi tulla brändi.

Mitä heiltä opimme?

Omaperäisyys ja aitous ovat vahvuuksia . Usein paikallinen tai pienen erikoisalan yritys tietää myös parhaiten, mikä omaa kohderyhmää puhuttelee. Aina ei ole tarpeen uudistua viimeisten trendien mukaiseksi. Kotikutoinenkin voi olla kaunista, ja siihen voi liittyä jopa tarina. Monet isot brändit maailmalla ovat hyviä esimerkkejä tästä. Muun muassa on googlen alkuperäinen logo on alunperin perustaja Sergey Brinin piirtämä, ilmaisessa Gimp-ohjelmassa. Vaikka logo ja muu visuaalinen ilme ovat erittäin oleellisia ensi vaikutelman luojina, yrityksen menestys perustuu viime kädessä sen toimintaan.

Yritysilmeen suunnitteluun kannattaa suhtautua avoimesti, eikä keskittyä liikaa trendeihin tai kilpailijoiden tekemisiin. Suunnittelijan on hyvä hyvä hakea inspiraatiota joka puolelta, sekä korkealta että matalalta.

Haluatko erottautua ja löytää oman tyylisi? Ota yhteyttä ja löydetään yhdessä ratkaisu, joka toimii.