Mielipidejohtaja ja ajatusjohtaja tarkoittavat samaa asiaa. Yritystä, joka on omalla toimialallaan tai sen jollain osa-alueella markkinoiden asiantuntevin tietolähde ja auktoriteetti, jonka näkemyksiä asiakkaat ja sidosryhmät haluavat kuunnella.
Lyhyt vastaus: Kilpailuedun vuoksi. Mielipidejohtajuuden saaneella yrityksellä on kilpailuetu. Aina kun potentiaalinen asiakas harkitsee tuotteen, palvelun tai ratkaisun ostamista, toimialan mielipidejohtaja on yhtenä vaihtoehtona mukana.
Alan mielipidejohtajana toimivan yrityksen tarjoama tieto ja näkemykset ohjaavat päätöksenteon kriteerejä ja siksi mielipidejohtaja on ostoprosessissa ja kilpailutilanteessa edellä kilpailijoitaan.
Kun yritys alkaa miettiä mielipidejohtajuutta sisältömarkkinoinnillisena tavoitteena, yrityksen kannattaa kysyä yksi oleellinen kysymys: olemmeko tässä, mitä teemme, parhaita omalla toimialallamme.
Jos yritys tosiaan on paras omalla alallaan, miksi yritys ei näyttäisi sitä potentiaalisille asiakkailleen. Liian usein suomalaisten yritysten asenteena on: koska tuotteemme on paras, antaa sen puhua puolestamme. Ja sitten ihmetellään kun myynti ei toimi. Tuote ei puhu puolestaan. Tyytyväiset asiakkaat ja asiantuntemus synnyttävät luottamuksen, mikä puhuu tuotteen puolesta.
Jos yritys on omalla alallaan paras, sen kannattaa lähteä tavoittelemaan mielipidejohtajan asemaa, koska jos yritys ei tee sitä itse, joku kilpailija aseman ottaa, ennemmin tai myöhemmin, ja rakentaa siitä kilpailuedun. Miksi mikään yritys haluaisi lahjoittaa kilpailuedun kilpailijoilleen?
Kaikkien yritysten ei kuitenkaan kannata olla mielipidejohtajia. Jos yritys ei ole omalla alallaan paras vaan kilpailee esimerkiksi hinnalla, niin silloin mielipidejohtajuus ei ole oikea valinta. Silloin kannattaa harkita muita sisältömarkkinoinnillisia ja vuorovaikutuksellisia keinoja.
Mielipidejohtajaksi ei tulla julistautumalla ja kertomalla. Mielipidejohtajuus on asema, joka ansaitaan pitkänteisesti ja suunnitelmallisesti julkisilla teoilla, näkemyksillä ja sisällöillä, jotka ovat omalla toimialalla parasta ja näkemyksellisintä sekä antavat potentiaalisille asiakkaille hyötyä.
Asiakkaat ja sidosryhmät päättävät, mitkä yritykset ovat omalla toimialallaan auktoriteetteja, siis mielipidejohtajia, joita he haluavat kuunnella.
Novita on neulomisen mielipidejohtaja Suomessa. Yrityksen tuottama asiakaslehti Novita on suomalaisten mielestä arvostetuin harrastelehtibrändi. Asiakkaat maksavat saadakseen Novitan asiakaslehden ja kuuluakseen Novitan klubiin. Miksi? Koska Novita antaa heille alan parhaat ja heille sopivimmat vinkit ja ohjeet neulomisessa onnistumiseen.
River Pools on Yhdysvalloissa lasikuituisten uima-altaiden mielipidejohtaja. Yrityksen verkkosivustosta on tullut uima-altaita hankkivien tärkein tietolähde, joka auttaa asiakkaita valitsemaan itselleen sopivimman uima-altaan, vastaa rehellisesti kaikkiin esille nouseviin kysymyksiin ja tarvittaessa ohjaa kilpaileviin yrityksiin kertomalla, että juuri tuohon tarpeeseen sopii paremmin betonista valettu uima-allas.
F-Secure on tietoturvan mielipidejohtaja Suomessa ja maailmalla. Yrityksen johtavaa asiantuntijaa Mikko Hyppöstä kuunnellaan tarkasti ja kutsutaan puhumaan alan tärkeimpiin tilaisuuksiin. Maailmalla pieni tietoturvayhtiö on selviytynyt kilpailussa isojen puristuksessa.
Tällä viikolla ilmestyy mielipidejohtajuudesta uusi kirja, johon Kubon partneri Jarmo Hovinen on antanut asiantuntijahaastattelun. ”Mielipidejohtaja – Voittajan resepti toimialasi valloitukseen. Sisäistä markkinointia ja sisältömarkkinointia mielipidejohtajan otteella”, kirjoittajina Jarkko Kurvinen ja Lauri Sipilä.
Luin kirjan etukäteen ja suosittelen Mielipidejohtaja-kirjan lukemista jokaiselle johtajalle, jonka mielestä oma yritys on paras omalla toimialallaan.
PS. Alennuskoodilla BKT1403A saa kirjasta 10 euron alennuksen kustantajan verkkokaupassa