Taloustutkimus laittoi järjestykseen Suomen arvostetuimmat brändit 2024. Kärjessä viilettivät Abloy, Joutsenmerkki, Joutsenlippu, S-kortti sekä kolmaskin kotimaisuuden takuumerkki, Avainlippu. Kubon tutkiva työryhmä arvioi kymmenen kärkibrändin logojen merkityksiä ja tenhoa.
Oi! Abloy! Kisan kärki luottaa pelkistetyssä logossaan simppeliin, groteskiin fonttiin. Tulin, lukkiuduin tähän, tästä ei asiattomat pääse eteenpäin, ei yli, ympäri eikä ujuttamalla. Turha yrittää, hoidamme homman lujalla luottamuksella.
Ihme ettei logoissa ole enemmän eläimiä, koska eläimet ovat sympaattisia ja pörröisiä ja viestivät siitä, että yritys rakastaa pörröisyyttä. Kisan kakkosen ja kolmosen, eli Ympäristömerkin ja Joutsenlipun logoissa eläimet ovat tosin joutsenia, jotka eivät ole pörröisiä, mutta tämä on silkkaa saivartelua.
Vihreä on maailman siirtymän suunta, ja onkin ihme, että vihreää on vain kahdessa logossa kymmenestä. Ympäristömerkin diagonaalisisesti liihottavissa myötätuulissa se kertoo hyvyydestä ja vastuullisuudesta.
Vihreys kurkkii myös jokaisen suomalaisen lompakosta. S-kortissa väri edustaa konstailematonta kunnollisuutta, jossa ei hurvitella haljuilla väripaleteilla, jotka ovat graafisten ohjeistojen hampaaton nykyvaiva ja joiden merkityksiä on vaikea perustella Penjamin Peruskuluttajalle.
Jos turkoosi lasketaan jonkun sortin siniseksi, kärkikymmenikön logoista viidessä on sinistä. Sininen onkin hyvä. Se on luotettavuuden, sympatian ja vakauden väri. Se kertoo sinisen taivaan ja sinisten järvien selkeyttämistä sinisistä ajatuksista, jollaisia me suomalaiset yhtenään haudomme.
Valion logossa on kaikki. Sen visuaalisen kauniissa kiemurassa loiskahtaa maito, jota lipittämällä suuret ikäluokat rakensivat maan. Sinisen ja valkoisen saumaton harmonia on kuin logoon laskeutunut Katri Helenan sielu.
Kymppisakin logoissa vain yhdessä on punaista, intohimon ja vaaran väriä. Vaara on kuitenkin kaukana Sydänmerkistä: kauniiden kaarien punainen on pirteä, vaaraton ja terveellinen. Kun logo loistaa ruisleipäpussin kyljestä, kolesterolin ahtauttama sydän pakahtuu ensin onnesta, lyö sitten hieman leppoisammin ja lähettää aivojen kautta kädelle käskyn: tartu limppuun!
Abloyn lisäksi parissa muussakin logossa mennään fontti edellä. Fiskars jo sanana viestii paistinpannuista, keittiösaksista ja puutarhakuokista, jotka kestävät isoisältä pojanpojanpojalle, joka tosin ei tiedä, mihin kuokkaa käytetään. Fiskarsin oranssi yhdistettynä tiukasti välistettyyn ja matalantukevaan fonttiin ei kaipaa selittelyjä.
Samaa on myös YLEssä ja sen sivubrändi YLE Areenassa. Kansalaiset, medborgare! Meillä on kaikkien Yle, jossa on analogisen ajan neliömäinen tv-ruutu, josta tulee jämäkkää sisältöä. Hyvää illanjatkoa!
Jotkut luottavat pelkkään fonttiin, mutta sokerina pohjalla mielet makeuttaa kotimaisuuden kieliä helskyttelevä Avainlippu, ilman kirjaimen kirjainta (rekisteröity tavaramerkki -ärrää ei lasketa). Yksinkertaisen juureva esine johdattelee agraariin Suomeen, jossa aitan avain oli vaaksanmittainen jötikkä, josta sai otteen myös tuiman työn turruttama rengin koura. Oi Suomi on.
Saadaksemme vielä kokonaiskuvan menestysbrändien yhteensopivuudesta, pyysimme tekoälyä loihtimaan niiden värimaailman perusteella maalauksen suomalaisuudesta. Ja kappas: silkkaa gallenkallelaa yhdistettynä itämaisen holtittomaan värinkäyttöön. Loogista, sillä maailmaa kannatteleva kovin talouskasvuhan tulee juuri nyt idästä.
Suomen arvostetuimmat brändit 2024