Kun yritys haluaa esitellä henkilöstönsä kotisivullaan, se on syytä tehdä hyvin. Lue, miksi henkilöstön hyvin suunniteltuun esittelyyn satsaaminen on fiksua.
Kaikissa yrityksissä työntekijöiden esittely ei ole tarpeen. Joskus se voi olla jopa paras jättää tekemättä kilpailusyistä tai arkaluontoisen työn takia. Kun päätös henkilöstön esittelemisestä on kuitenkin tehty, on hyvä suunnitella kunnolla, miten esittelyt tehdään. Parhaimmillaan henkilöstösivut voivat kasvaa yrityksen kiinnostavimmiksi sivuiksi, jotka ovat paljon merkityksellisempiä kuin pelkät kuvat ja yhteystiedot.
Kun yritys satsaa omien ihmistensä esittelyyn samalla hartaudella kuin vaikkapa tuotteidensa tai toimintansa kuvaamiseen, se kertoo arvostuksesta. Henkilöesittely on aina myös henkilökohtainen asia: Kun työntekijät voivat itse myös vaikuttaa esittelyihinsä ja siihen miten ne tehdään, työtyytyväisyyskin kasvaa. Ottakaa siis henkilökunta mukaan suunnitteluun.
Henkilöstösivujen kuvien tunnelmista ja esittelyiden hengestä kuuluu brändin ääni ja näkyy sen luonne. Henkilöstösivujen äänensävy ovat vahva brändimielikuvan rakentaja. On siis hyvä miettiä, millä kaikilla tavoilla brändi välittyy esittelyissä ja kuvissa. Voisivatko esittelyt ollakin jotain muuta, jotain enemmän kuin valokuvia ja tekstiesittelyitä, lyhyitä videoita, podcasteja?
Parhaimmillaan hyvät henkilöstösivut ovat yrityksen käyntikortti rekrytoinneissa ja työnantajamielikuvaa luotaessa.
Kuvat ja esittelyt rakentavat osaltaan mielikuvaa yrityksen hengestä ja tunnelmasta potentiaalisille työntekijöille. Siksi esittelyiden ja kuvien suunnitteluun kannattaa käyttää myös aikaa: Olemmeko kuvissa ja teksteissä rentoja ja hauskoja vai haluammeko keskittyä vakuuttamaan ja vahvistamaan asiantuntijuuttamme? Olemmeko vakaita ja luotettavia vai pikemminkin seikkailullisia edelläkävijöitä? Millaisen kuvan esittelyt ja kuvat meistä välittävät? Onko tilaa erilaiselle tekemiselle, olemmeko avoimia vai kerrommeko itsestämme vain niukasti?
Julkisesti esillä olevat kuvat itsestä ovat jokaiselle tärkeä juttu, vaikka ulkopuoliselle ne saattaisivat näyttäytyä vain kuvina muiden joukossa. Kuva saattaa joskus olla ainoa asia, mikä työntekijästä näkyy julkisuuteen, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Toisinaan kuvaa käytetään verkkosivun lisäksi myös yrityksen muissa kanavissa, kuten sähköposteissa, tiedonhallintajärjestelmissä ja pikaviestipalveluissa. Kun kuvauksiin on käytetty aikaa, rahaa ja vaivaa – hankittu paikalle ehkä jopa meikkaaja ja stylisti – se on huomionosoitus ihmisille.
Ota yhteyttä, jos kiinnostuit. Mietitään yhdessä, miten teidän henkilöstönne saataisiin esille niin työntekijöitä kuin asiakkaitakin innostavalla tavalla.