Sosiaalisen median kanava Pinterest julkaistiin 2010. Pinterest on Instagramin tapaan visuaalinen inspiraatiokanava, jota käytetään myös hakukoneena. Miten verkkokauppayritykset voivat hyödyntää Pinterestiä osana sisältömarkkinointiaan?
Suomessa Pinterestin käyttäjiä on noin 800 000 ja kanavan yleisössä korostuvat erityisesti yli 25-vuotiaat naiset. Vuoden 2020 aikana suurin kasvu kanavan käyttäjissä näkyi kuitenkin miehissä ja alle 25-vuotiaissa. Käyttäjistä 80 prosenttia tulee Pinterestiin mobiililaitteella.
Pinterestin erottaa muista somekanavista henkilökohtaisuus ja visuaalisuus. Pinterestiin ei tulla niinkään seuraamaan kavereiden tai ryhmien tapahtumia tai jakamaan omia kuulumisia, vaan alusta on väline oman tulevaisuuden suunnittelemiseen ja haaveiluun. Mitä haluaisin tehdä tai ostaa seuraavaksi, on ydinkysymys Pinterestin käyttäjille.
Pinterestin käyttö perustuu ideoiden etsimiseen ja sisältöjen tallentamiseen. Itseä puhuttelevat sisällöt lisätään käyttäjän omille tauluille, ja kanavaa hyödynnetään paljon esimerkiksi juhlasuunnitteluun, uuden sisustuksen ideointiin tai matkahaaveiluun. Tauluja on myös mahdollista jakaa esimerkiksi ystävien tai kollegojen kesken ja kerätä ideoita yhdessä. Yksi Pinterestiä kansainvälisesti paljon käyttävä kohderyhmä ovat opettajat, jotka tallentavat palveluun visuaalisia sisältöjä eri teemoista sovellettavaksi opetuksessa.
Vaikka Pinterest kanavana saatetaan mieltää helposti visuaaliseksi “karkiksi” kevyistä aiheista, alustalla on merkittävästi potentiaalia myynnin välineenä erityisesti verkkokaupoille. Pinterestin tutkimuksen mukaan kanavan käyttäjät kertovat rakastavansa shoppailua ja kuluttavat muiden alustojen yleisöjä enemmän rahaa ostoksilla kuukausitasolla. 98 prosenttia kanavan käyttäjistä on kokeillut jotakin uutta tuotetta tai palvelua, jonka löysi alustan kautta. Myynnillisestä näkökulmasta Pinterest on siis kanava, jossa verkkokauppojen kannattaa olla esillä.
Brändien tuottama sisältö on ollut alusta asti luonteva osa Pinterestiä, ja noin 75 prosenttia sisällöistä on brändien luomaa. Kuitenkin alustalla tehdyistä hauista 97 prosenttia on geneerisiä, eli hakuja ei yleensä tehdä suoraan yrityksen tai tuotteen nimellä. Pinterest-haut keskittyvätkin yleensä ostopolun alkuvaiheeseen, jolloin vasta etsitään ideoita ja inspiraatiota ja ollaan avoimia erilaisille vaihtoehdoille.
Pinterest tarjoaa sivuillaan myös kiinnostavaa tietoa hakutrendien kehityksestä. COVID19-epidemian alkuaikana kotiin liittyvät haut lisääntyivät merkittävästi. Tällä hetkellä nousevat erityisesti haut pandemia-ajan jälkeisestä tulevaisuuden elämästä.
Yrityksille ja yhteisöille Pinterest on mahdollisuus luoda visuaalisia sisältöjä, jotka sitouttavat yleisöä, ohjeistavat ja luovat asiantuntijakuvaa. Verkkokaupat voivat esitellä tuote- tai palveluvalikoimaansa Pinterest-sisällöillä eri näkökulmista. Esimerkiksi kosmetiikkabrändit tuottavat sisältöä kasvojenpuhdistusrutiineista ja kodin pientavaroita myyvä yritys tarjoaa apuja jääkaapin järjestykseen. Retkeilyalan yritys taas voi tehdä käyttäjien reissusuunnittelua helpottavan listan telttaretkelle mukaan pakattavista tavaroista.
Sisältömarkkinoinnin kokonaisuuden näkökulmasta Pinterest voidaan nähdä pitkäaikaisena sijoituksena. Koska Pinterestiä käytetään hakukoneen tapaan ideoiden ja vinkkien etsimiseen, hyvin luodut sisällöt elävät alustalla pitkään. Parhaimmillaan sisällöt nousevat käyttäjien hauissa jopa vuosien päästä näkyville ja tuovat sitä kautta liikennettä yrityksen sivustolle tai verkkokauppaan.
Pinterest-näkyvyyden rakentamista voidaan verrata pitkäjänteiseen verkkosivuston hakukoneoptimointiin, sillä sisältöjen optimointi on tärkeää ja tuloksia harvoin nähdään yhdessä yössä.
Pinterestissä on myös mahdollista tehdä orgaanisen sisältömarkkinoinnin lisäksi samaan tapaan maksettua mainontaa kuin esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa. Mainontaa voidaan kohdentaa käyttäjien demografiatietojen, hakusanojen ja sisältöteemojen perusteella.
Suomalaiset mainostajat eivät vielä ole löytäneet Pinterestiä kovin laajamittaisesti. Mainonnan näkökulmasta kanavasta voikin saada lisätavoittavuutta kohderyhmistä kustannustehokkaasti. Mainontaa voidaan tehdä useilla erilaisilla kampanjatavoitteilla ja mainosmuotoja löytyy brändäävistä imagomainoksista verkkokauppatekijöille sopiviin taktisiin tuotemainoksiin.
Millainen sisältö Pinterestissä sitten toimii? Luonnollisesti visuaalisuus on sisällöissä pääroolissa. Pinterest-sisältöjen tulisi olla visuaalisesti kiehtovia ja houkuttelevia, ja tarjota ideoita tai ratkaisuja käyttäjälle. Sisältöjen sävy kannattaa olla positiivinen ja inspiraatiovaiheeseen sopiva, ja kertoa brändin tarinaa tunnistettavasti.
Hyvälaatuisten, tuote- tai palvelukeskeisten kuvien ja videoiden lisäksi tärkeitä ovat visuaalista sisältöä tukevat hakuoptimoidut copytekstit, jotka vaikuttavat sisältöjen nousemiseen käyttäjien hauissa. Mikäli sisällöstä linkitetään eteenpäin esimerkiksi verkkosivustolle tai verkkokauppaan, on tärkeää tarkistaa, että linkitetty sivu toimii ja latautuu nopeasti sekä tarjoaa käyttäjälle sisältöön liittyvää olennaista lisätietoa.
Haluatko kuulla lisää Pinterestin mahdollisuuksista yrityksellesi? Ota yhteyttä, me autamme mielellämme!
Mitä tarkoittaa Social Commerce ja miten sitä voi hyödyntää?
Laadukkaat sisällöt ovat menestyvän verkkokaupan myyntivaltti