Mitä ajattelemme

Miksi brändikuvilla on väliä?

Kirjoittanut Markus Frey | 19.8.2019

Elämme läpivisuaalisessa maailmassa. Kun haluamme välittää viestejä, olla uskottavia ja luoda mielikuvia, kuvan voima on ylivertainen. Ilman kuvaa emme ole olemassa. “Pic or it did not happen”, kuten sanotaan.

Tarvitsemme jatkuvasti kuvia kertoaksemme brändimme tarinaa. Listasimme kolme mielestämme tärkeintä seikkaa, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun suunnittelet yrityksesi kuvamaailmaa osana sen brändiä ja äänensävyä. 

1. Vaikuttavuus

Kuva on nopein mahdollinen kanava vaikuttaa. Ihmisaivot prosessoivat kuvia 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Ensimmäinen mielikuva nähdystä kuvasta syntyy jo 50 millisekunnissa. 93 prosenttia kommunikaatiostamme on ei-verbaalista. Aivomme ovat virittyneet visuaalisille ärsykkeille. Me myös muistamme kahdeksan kertaa paremmin sen, mitä näemme kuin mitä kuulemme. Siksi kuva on äärimmäisen tärkeä väline, kun luodaan brändiviestejä.

Teetimme muutaman lehtiuudistuksen yhteydessä silmänliiketutkimuksen, joka vahvistaa kuvan merkityksen. Jokaisella lehden aukeamalla kaikkien testilukijoiden huomio kiinnittyi ensin kuvaan. Sama asia on havaittavissa verkkopuolella. Noin 80 prosenttia ihmisistä vain skannaa tai silmäilee verkkosisältöjä. Keskivertolukija lukee verkkosivun sisällöstä vain 28 prosenttia, kun taas kuvasisältö saa viipymään saitilla 10 prosenttia pidempään. 

Sen lisäksi, että kuva herättää huomiomme ja kiinnostuksemme, se saa meidät myös toimimaan. Visuaalinen sisältö jaetaan sosiaalisessa mediassa 40 kertaa todennäköisemmin kuin pelkkä tekstisisältö. Pinterestin käyttäjistä 88 prosenttia on ostanut jonkin tuotteen, jonka kuvan he ovat “pinnanneet” eli liittäneet omaan kuvatauluunsa. 

Hahmotuskykymme on rakentunut suurilta osin näköaistimme ympärille. Siksi visuaalinen viestintä ja kuva ovat tärkeitä. Mutta vaikka tiedämme miten aivomme toimivat, se ei vielä pelkästään riitä brändiviestinnän pohjaksi. Tärkeämpää on ymmärtää, miten ja millaisia kuvia kannattaa käyttää.

2. Autenttisuus

Kyrö Distilleryn kuvat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka oma kuvatyyli tukee brändin tarinaa. Mustavalkoiset ja jyrkästi valotetut kuvat kertovat autenttisuudesta ja rohkeudesta. Sama monokromaattinen ilme on viety läpi yrityksen aina tuote-etiketteihin saakka. Tuloksena on yhtenäinen ja uskottava brändi.

Jos sinulla olisi asunto, jonka haluaisit myydä, olisitko valmis käyttämään jonkun muun asunnon kuvia löytääksesi ostajan? Et tietenkään. Potentiaaliset ostajathan huomaisivat vilpin viimeistään tullessaan asuntonäytölle. 

Yrityspuolella näemme kuitenkin jatkuvasti esimerkkejä, joissa firman toimintaa ja palveluita kuvitetaan kuvilla, jotka eivät ole totta. Brändikuviksi valitaan kuvapankkikuvia, jotka parhaimmillaankin ovat vain laihoja kompromisseja, eivätkä kerro oikeasta yrityksestä yhtään mitään. Usein kuvapankkikuvat ovat myös teemoiltaan kliseisiä, ja niitä käyttää sinun lisäksesi myös joku toinen yritys. 

Toinen usein nähty ratkaisu yrityksen kuvatarpeisiin on se, että päätetään tehdä homma itse. “Ei kuvien ottaminen niin vaikeaa ole. Sitä paitsi serkullani on järjestelmäkamera ja Photoshop.” Tuloksena on kotikutoinen ja epäammattimainen brändi, joka saa asiakkaat ajattelemaan, että myös tuotteiden ja palveluiden laatu ei ole kovin korkea. 

Miksi näin toimitaan? Miksi yritykset haluavat välittää viestejä, kuten “Meille ammattimaiselta näyttäminen ei ole tärkeää.” tai “Me emme oikein välitä yksityiskohdista.”?

Tätä problematiikkaa olemme Kubossa pohtineet paljon. Yksi selitys näyttäisi olevan se, että yrityksissä kuvaa ei vieläkään nähdä strategisena välineenä. Toisin sanoen kuvalla ei koeta olevan samanlaista tehtävää kuin esimerkiksi tekstillä kerrottaessa yrityksen arvoista, strategiasta ja missiosta.

Kuvan merkitys tavallaan kyllä ymmärretään, mutta valitettavan usein se nähdään vain pakollisena kulueränä. Kuva on yhtä kuin sille varattu paikka verkkosivuilla, somessa, painotuotteissa, ja sen tärkein tehtävä on kuvittaa tekstiä. Jos kuvan tarkoitus on tämä, tuntuu hyvin ymmärrettävältä, että kuvapankkikuvat tai serkkupojan otokset ovat houkutteleva vaihtoehto. 

Kuvapankkikuvissa ei sinänsä ole mitään vikaa. Ne ovat nopea ja halpa – jopa ilmainen – tapa ratkaista akuutti kuvatarve, mutta yrityksen brändin airueina ne eivät toimi. 

Samoin on laita itse toteutettujen kuvien kanssa. Ne voivat joskus pelastaa tilanteen, mutta jatkuvana toimintamallina amatöörikuvat eivät toimi – ellet sitten tietoisesti halua yrityksesi näyttävän tee se itse -brändiltä. 

Jos siis haluat rakentaa aidon ja ainutlaatuisen brändin, kiinnitä huomiosi brändikuviin. Kartoita kuvatarpeet ja valitse ammattilaisia ideoimaan ja toteuttamaan kanssasi kuvamaailma, joka on johdettu yrityksesi arvomaailmasta ja strategiasta käsin. 

CMO Councilin teettämässä tutkimuksessa 65 prosenttia senior-tason markkinointipäättäjistä uskoi siihen, että visuaaliset keinot (kuva, video, kuvitukset ja infografiikat) olivat heidän yrityksensä bränditarinan ytimessä.

3. Merkitys


Maksupalvelu Klarnan Swim-video on klassikko, joka lanseerattiin brändiuudistuksen yhteydessä. Klarnan kaikki brändikuvat ja -videot viritettiin kertomaan samaa tarinaa sujuvasta (smooth) maksamisesta. Tuloksena oli onnistuneen brändin päivityksen lisäksi valtavasti huomiota. Jokainen uusi video oli tapaus ilmestyessään.

Kolmas ja viimeinen taso on merkityksen taso. Brändillesi luotu vahva ja johdonmukainen kuvatyyli erottaa yrityksesi muista. Se tekee siitä merkityksellisen ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet tuotteistasi tai palveluistasi.

Onnistuneet kuvat hengittävät brändisi ydintä. Pitkällä aikavälillä kuvat leviävät eri kanaviin, tuottavat arvoa ja moninkertaistavat niihin tehdyn investoinnin. 

Hyvät kuvat kestävät aikaa ja jättävät voimakkaan muistijäljen. Kuvat ja erityisesti liikkuva kuva, videot ja animaatiot, synnyttävät tunteita ja niistä tulee sitä kautta ihmisille merkityksellisiä. Kuvalla on itseisarvo. Parhaimmillaan kuvan kauneus ylevöittää ja saa meidät nousemaan arjen yläpuolelle.

Hongkongin baletin 40-vuotisen taipaleen kunniaksi tehty brändivideo on hieno esimerkki siitä, kuinka videolla voidaan vaikuttaa. Tuomalla tanssijat kaupungin kaduille tehdään  baletista helpommin lähestyttävää. Samalla noustaan arjen yläpuolelle musiikin ja tanssin keinoin.

P.S. Haluatko paneutua lisäfaktoihin kuvan voimasta? Lue Piktochartin hyvä ja visuaalinen blogi aiheesta.

Jos haluat kehittää yrityksesi kuvamaailmaa ja äänensävyä, niin ota Kuboon yhteyttä.