Tässä juttusarjassa käsittelemme sitä, miten työkulttuuria pitää muuttaa, jotta voit tehdä parempia sisältöjä. Vanha tapa kertoo siitä, miten viestintää ja markkinointia on tähän mennessä tehty. Uusi tapa tarjoaa vaihtoehdon ja mahdollisuuden muuttaa tekemistä askel askeleelta. Lue ensimmäinen osa.
Mihin hyvien sisältöjen tekeminen yleensä tyssää? Ajanpuutteeseen, kertoo Kubon teettämä tuore Sisältömarkkinoinnin trendit 2016 -tutkimus. 57 prosenttia Sisältömarkkinoinnin trendit 2016 -tutkimukseen vastanneista sanoo hyvien sisältöjen esteenä olevan ajanpuutteen.
Kaikki me varmaan pystymme listaamaan asioita, joihin sitä aikaa kuluu. Tunnit katoavat silmistä kun kaikkea pitää suunnitella. Se tarkoittaa sähköpostia, palavereita, vuosisuunnitelmia, budjetointia jne jne. Ja jokainen uusi idea tarkoittaa lähtökohtaisesti enemmän sähköpostia, palavereita, vuosisuunnitelman muokkaamista ja budjetin nyörien avaamista. Punainen valo näkyy silmissä jo siinä kohtaa kun joku mainitsee, että hänellä on idea.
Mutta totuushan on, että ilman uusia avauksia ei synny uutta liiketoimintaa. Ilman kokeiluja on vaikea saada uusia ideoita ja pysyä kehityksen perässä.
Jotta mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle, paremmille sisällöille ja hyville innovaatioille syntyy, ideoita pitää kuunnella ja osa niistä pitää ottaa vakavasti. Ainakin sen verran vakavasti, että niitä uskaltaa kokeilla.
Pistä ideat riviin, ja mieti, miten parhaita ideoita voisi lähteä kokeilemaan pienesti, niin sanotusti koeputkessa. Keitä tarvitaan idean toteutukseen? Mitä teknisiä alustoja voisi käyttää? Mikä on pienin kohderyhmä, jolle kokeilun voi suunnata? Jos haluat lähteä tuottamaan sisältöjä, aloita vaikkapa Instagram-tilistä sen sijaan, että rakennat uuden verkkoalustan toimitusrutiineineen. Näin saat ensin palautetta siitä, mikä toimii ja kenelle, etkä ota suuria riskejä.
Instagramia sisältökanavana käyttää esimerkiksi ranskalainen, macaron-leivoksista tunnettu Ladurée, jonka leivospostauksia seuraa jopa 320 000 ihmistä. Samoin tekee paperituotteita painava Moo, jonka Insta-minivideot eivät vaadi syntyäkseen isoja riskinottoja tai kuvaustiimiä. Kumpikaan näistä yrityksistä ei ole suosiosta huolimatta perustanut sisällöilleen erillistä verkkosivua. Rajattu kanava, pieni vaiva ja iso tavoittavuus puhuvat Instagramin puolesta.
Älä jää ideoimaan ja suunnittelemaan pitkäksi aikaa vaan tartu toimeen. Pieni kokeilu ei vaadi vuositason suunnitelmaa vaan tekoja. Aseta kokeilulle aikajänne ja listaa odotukset. Mieti etukäteen, mitä toiveita ja oletuksia kokeilulle on. Älä kuitenkaan lähde mittaamaan tuloksia vääränlaisilla mittareilla. Jos kokeilusi on Instagram-tili, keskity mittaamaan tykkääjien käytöstä ja kommentteja. Älä suoraan hae tuloksia uusien myyntien määrästä. Kokeilut ovat hyvä tapa astua laatikon ulkopuolelle ja tutustua kohderyhmään paremmin, myynnin kasvattaminen on vasta useiden pienten toimenpiteiden summa.
Ready, set, go. Käynnistä toteutus.
Kun tiedät mitä teet ja miten sitä tekemistä mittaat, sinun on helppo analysoida kokeilun tuloksia. Tee jatkuvaa dokumentointia siitä, mitä on tehty, kuka on tehnyt ja mitä reaktioita on syntynyt. Kun kokeilulle määräämäsi ajanjakso loppuu, ota hetki aikaa sille, että käyt läpi dokumentit. Mitä opittiin, mikä toimi ja mikä ei toiminut? Jos kokeilu ei vastaa odotuksia, kysy miksi? Oliko kohderyhmä oikea, oliko kokeilun sisältö kohderyhmää puhuttelevaa, tekikö tiimi oikeita asioita? Vai syntyikö matkalla yllätyksiä? Kun vähennät suunnittelun viemää aikaa alusta, sinulle jää enemmän aikaa hedelmälliselle analyysityölle lopussa.
Juttu on osa Kubon tuottamaa Mitä hyvät sisällöt edellyttävät työkulttuurilta -sarjaa, jonka kubolaiset Aurora Airaskorpi ja Elise Levanto esittelivät Kubon sisältöseminaarissa 28.5.2016.
Sarjan ensimmäisessä osassa kehotettiin vaihtamaan näkökulmaa. Seuraavassa osassa käsitellään onnistumisia ja epäonnistumisia ja niihin suhtautumista. Stay tuned.