Logo ei ole enää logo
Menneet ovat ne ajat, jolloin yrityksen visuaalinen ilme kiteytyi abstraktiin kikkareeseen kirjelomakkeen kulmassa. Nykyään yrityskuvan suunnittelun haasteet – ja mahdollisuudet – ovat paljon moninaisemmat kuin ennen.
Logon rooli visuaalisessa ilmeessä ei myöskään ole yhtä keskeinen. Vielä pienempi se on koko brändin näkökulmasta. Lue tästä lisää miten yritys brändätään uudestaan.
Logon merkityksen hiipuminen
Syitä logon merkityksen vähenemiseen on monta. Tässä muutama niistä.
- Suoranainen mainonta vähenee ja sisällön merkitys kasvaa. Usein pyrkimys on autenttisuuteen ja logon korostaminen syö helposti uskottavuutta.
- Valveutuneet kuluttajat ovat allergisia tuputtamiselle, hienovaraisuus on yleensä valttia. “Make the logo bigger” on historiaa.
- Kanavat muuttuvat. Sosiaalisessa mediassa ja varsinkin mobiilialustoilla ei yksinkertaisesti ole aina tilaa logolle.
Logon uudet vaatteet
Samalla kun logon merkitys on muuttunut, itse logokin on muuttunut. Toki perinteisilläkin logoilla on oma paikkansa, mutta yhä useammin logo on jotain muuta.
- Responsiivisuus ja valtava määrä eri käyttötarkoituksia asettaa logoille aivan uusia haasteita. Tästä syystä eri kokoihin suunnitellaan useasti aivan eri versio logosta. Pienessä koossa elementit ja detaljit vähenevät. Usein se voi olla vain viite perusversioon.
- Liike on kokenut uuden renessanssin. Varsinkin digiympäristössä liikkeellä voidaan viestittää asioita, jotka staattisella logolla eivät ole mahdollisia. Liike sinänsä voi myös olla olennainen osa yrityksen ilmettä: miten eri elementit sivustolla liikkuvat, tai esimerkiksi miten animoitu nappi pomppii, kun sitä painaa.
- Logo ei välttämättä ole enää vakio, edes yhdessä koossa. Monimuotoiset logot voivat olla esimerkiksi venyviä, jolloin eri käyttötarkoituksissa logo on muodoltaan täysin erilainen.
- Logon käyttö kuosina ei ole uusi keksintö mutta on kovassa nosteessa juuri nyt. Se kuvastaa hyvin logon uutta roolia, enemmänkin bändin säestäjänä kuin solistina.
Logon uudet kaverit
Samalla, kun logon rooli on muuttunut, muita elementtejä on noussut tärkeään rooliin sen rinnalle.
- Kuvien merkitys kasvaa kasvamistaan. Hyvin luodusta kuvamaailmasta katsoja tunnistaa brändin ilman, että logo on näkyvissä tai sanaakaan täytyy lukea. Lue Kubon Markus Freyn blogipostaus brändikuvien merkityksestä.
- Video on noussut kuvien vanavedessä yhdeksi merkittävimmäksi viestinnän muodoksi varsinkin sosiaalisessa mediassa ja nuorten keskuudessa. Logo ei videosisällöissä pääse kovin keskeiseen rooliin. Brändiviestintä tapahtuu muilla keinoilla.
- Ääni on myös kovassa nousussa, osittain videon ansiosta mutta myös podcastien ja äänikirjojen suosion myötä.
- Design systems on uusi kuuma termi. Se on eräänlainen pidemmälle viety graafinen ohjeisto. Se on paitsi kokoelma elementtejä, joiden avulla voidaan luoda kaikki mahdolliset sovellukset printistä digituotteisiin ja applikaatioihin, myös dokumentoituja työskentelytapoja ja prosesseja. Logon merkitys siinä kokonaisuudessa on pieni.
Logo ei ole häviämässä. Se on jatkossakin yrityksen visuaalisen identiteetin keskiössä. Mutta sen rooli muuttuu ja logo itsessään muuttaa jatkuvasti olomuotoaan. Se on mahdollisuus, joka kannattaa hyödyntää.
Rikard
Lassenius
Lisää aiheesta Visuaalinen ilme Brändi
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.