Sisältöjen määrä lisääntyy koko ajan, ja siksi laadun merkitys on entistä tärkeämpää. Jos ette ole vielä pohtineet sisältöjen laadun merkitystä brändi- ja asiakaskokemukselle, tehkää se nyt.
Sisällön- ja kuvatuotantoon tarkoitettujen tekoälysovellusten esiinmarssi on saanut monet asiantuntijat ennustamaan sisältöjen määrän kasvua ja samalla niiden laadun laskua. Myös Accenture nostaa 2024 trendiraportissaan esiin sisällöissä havaittavan luovuuden puutteen ja keskinkertaisuuden, jota edesauttaa niin tekoälyn käyttö, hakukoneiden ja sosiaalisen median algoritmien mukaisesti tuotetut sisällöt kuin nykyinen haastava taloustilannekin.
Nyt jos koskaan on aika paneutua ja investoida sisällöntuotannossa laatuun, luovuuteen ja ainutlaatuisuuteen, koska se on todellinen kilpailuvaltti.
Laatu voidaan määritellä monella tavalla, eikä laatu välttämättä tarkoita vain tuotteen tai palvelun teknistä laatua, vaan se voi myös liittyä asiakastyytyväisyyteen, turvallisuuteen ja muihin laatutekijöihin. Jokaisessa organisaatiossa laadun määritelmä tarkoittaa hieman eri asioita tai samoja asioita, mutta hieman eri painotuksella.
Tässä kirjoituksessa laatu tarkoittaa sisällöntuotannon laatua, kuten asiantuntevuutta, ainutlaatuisuutta ja luovuutta. Sitä voidaan tuottaa tarttumalla ajankohtaisiin aiheisiin valtavirrasta poikkeavalla, mutta aiheen kannalta perustellulla näkökulmalla tai tavalla. Laatua on myös se, kun käsitellään valittua asiaa selkeästi, oivaltavasti ja oivalluttavasti kuten esimerkiksi näissä uusien teknologoiden mahdollisuuksia esittelevissä selitysvideoissa.
Laatu ei synny sisältöihin itsestään vaan luovan osaajan työpöydällä. Taustalle se vaatii toimivat prosessit sekä ennen kaikkea tiimin ja ihmiset, jotka ovat sitoutuneet korkean laadun tuottamiseen.
Laadukas sisällöntuotanto ei vaadi vain oman tiimin sitoutumista, vaan koko organisaation ja myös ulkopuolisten tekijöiden sitouttamista ja sitoutumista yhteiseen laatukäsitykseen ja sen toteuttamiseen.
Monet organisaatiot ovat turvautuneet sisällöntuotannon korkean laadun ja uusien sisältöideoiden toivossa ammattimaisiin freelancer-kirjoittajien tai sisältötoimistojen apuun. Jotta ulkopuolinen tekijä pystyisi tuulettamaan ajattelua ja tuomaan tuoreita näkökulmia sisällöntuotantoon, hänet kannattaa perehdyttää organisaation toimintaan ja tavoitteisiin, brändi-identiteettiin ja sisältöstrategiaan. Hyvin perehdytetyn ulkopuolisen tekijän avulla voidaan muun muassa kehitellä uusia juttuideoita ja konsepteja, nostaa esiin organisaation asiantuntevuus ja sitä kautta rakentaa luottamusta organisaation asiakkaisiin.
Vaikka laatu tulee näkyväksi luovan tekijän työpöydällä, edellytykset sille luodaan jo sisältöstrategiassa ja erityisesti strategiatyön siinä vaiheessa, kun määritellään sisällöntuotannon prosessi ja hallintamalli. Kubon kokemuksen mukaan sisältöstrategiatyössä ei siksi kannata keskittyä ylenmäärin itse sisältöihin, vaan nimenomaan ihmisiin, rooleihin, tekemisen tapaan ja osaamisen kehittämiseen, eli niihin asioihin, jotka mahdollistavat sisältöjen laadun, luovuuden ja ainutlaatuisuuden.
Edellytykset laadukkaalle sisällöntuotannolle ovat…
Quality is never an accident. It is always the result of intelligent effort.
– John Ruskin*
Tarkoituksenmukainen ja laadukas sisältö ei koskaan synny sattumalta vaan vaatii aina suunnittelua, ajatusten vaihtoa ja tietoista vaivannäköä sen eteen.
* Englantilainen John Ruskin (1819–1900) oli viktoriaanisen ajan tärkein intellektuelli ja aktivisti, kirjailia, runoilija, taidemaalari sekä taide- ja yhteiskuntakriitikko
Lue, miksi laadukkaat sisällöt ovat verkkokaupan myyntivaltti