Mitä ajattelemme

Keksi luova idea!

Kirjoittanut Iina Lievonen-Thapa | 4.4.2019
Luova idea on yksi hyvä tapa erottautua muista yrityksistä. Idea voi näkyä esimerkiksi siinä, miten yrityksen asioista viestitään ulospäin tai millaisia tempauksia tehdään. Luovan idean keksimiseen ja sen toteuttamiseen auttaa muun muassa se, että uskaltaa ajatella ja toimia toisin kuin on tottunut. Poimi tästä kirjoituksesta talteen Grafian Vuoden huiput -festivaaleilla esiintyneen luovan johtajan Erik Kesselsin neuvot luovan idean synnyttämiseen.

Miten luova idea syntyy?

Luova idea voi joskus syntyä sekunnissa, joskus idean keksiminen kestää viikkoja. Kun alkaa toistaa mielessään, että ”Keksi nyt se suuri luova idea!”, jää helposti jumiin näihin sanoihin, eikä idea synny millään. Luovuus ja hyvien ideoiden keksiminen tarvitsevat oikeanlaisen ilmapiirin. Sellaisen, jossa uskaltaa ideoida ja tuoda ne esiin. Mitä oudompi tai poikkeuksellisempi idea on, sitä enemmän vaatii, niin itse tekijöiltä kuin asiakkaaltakin, rohkeutta toteuttaa se. Mistä sitten lähteä liikkeelle, jos haluaa yrityksenä erottua muista? Tässä muutama neuvo erottuvan idean luomisesta Grafian Vuoden huiput -festivaaleilla esiintyneeltä hollantilaisen KesselsKramer-suunnittelutoimiston luovalta johtajalta Kesselsiltä:

Tarvitseeko kaikessa olla järkeä?

Joskus liika järkeily ei kannata. Ehkä juuri se on hauskaa, kun missään ei ole enää mitään tolkkua. Kenties juuri älyttömyys painuu ihmisten mieliin. Liika järkeily voi tehdä ideoista ja luovista lopputuloksista mielikuvituksettomia. Tai huumori voi taantua kiltiksi sievistelyksi, kun pelätään, että mennään liian pitkälle. Voisiko kuitenkin joskus antaa mennä överiksi?
https://www.youtube.com/watch?v=q-NI78T7iz0

Aivoriihi on kielletty

Liika demokraattisuus voi vesittää rohkean ja luovan idean, sekä lopputuloksen. Kun hyvää ideaa pohtii ja analysoi porukassa ja siitä keskustellaan ja kuunnellaan jokaisen mielipidettä, voi idean parhaat karaktäärit hioutua sopusointuiseksi ja laimean tylsäksi. Jokaisella on varmasti sanottavaa ideasta ja jotkut eivät ehkä saa lopullisesta ideasta kiinni ennen kuin näkevät lopputuloksen. Seuraavaksi, kun keksit loistavan idean, älä siis kysy ihan jokaiselta, onko tämä ok. KesselsKramer toteutti How hard can it be? -kampanjan kannustamaan heittämään roskat sinne minne ne kuuluvatkin eli roskikseen. Usein ratkaisuna on helpottaa roskan heittämistä oikeaan paikkaan esimerkiksi lisäämällä roskakorien määrää. KesselsKramerin kampanjassa siitä tehtiin kuitenkin vaikeampaa ja sitä kautta motivoivampaa. Kampanja herätteli miettimään, että onko roskien toimittaminen roskikseen asti tehty meille jo liian helpoksi.
https://vimeo.com/156416341

Jos kaikki haluavat olla parhaita, yritä olla huonoin

Luovaa ideaa voi lähteä hakemaan juuri vastakkaisesta suunnasta, jossa kaikki muut ovat. Kannattaa miettiä kääntöpuolet, löytää sieltä idea ja tuoda se rohkeasti näkyville. Jos kaikki tavoittelevat täydellisyyttä, voit itse tavoitella sitä kaikista huonointa ja tehdä siitä parasta. KesselKramer nosti *Not included -kampanjalla ja yrityskuvan luomisella pienen Hans Brinker Hotel Amsterdamin näkyväksi ja halutuksi yöpymispaikaksi. Hän korosti sitä miten huono hotelli on, mutta miten hotellista kuitenkin löytyy kaikki tarvittava.
https://vimeo.com/61188735

Amatöörimäisyydestä inspiraatiota

Jotta ammattilaisena ei ajaudu kulkemaan aina tuttuja uria ja tee asioita tietyllä tavalla, voi suunnata katseensa välillä amatöörimäisempään toimintaan. Amatöörejä ei ammattitieto ja -taito rajoita, he tekevät kuten parhaaksi näkevät. Amatöörimäisyydestä saattaa löytyä täysin uusi näkökulma tai tapa toimia. Kessels inspiroitui muun muassa erään pariskunnan valokuvaprojektista, jossa valokuvauksesta innostunut mies kuvasi vaimoaan vedessä eri paikoissa, kuten altaissa ja suihkulähteissä. Kessels koosti ja julkaisi kuvista kirjan. Ilman tätä julkaisua kuvat ja projekti olisivat ehkä jääneet vain kotialbumiin. Jos luova idea ei näillä neuvoilla ota syntyäkseen, niin ota yhteyttä! Kubo auttaa yritystäsi ideoimaan juuri teille sopivat markkinoinnin ja veistinnän toimenpiteet.