Inspiraatiota hyvän asiakaslehden suunnitteluun
Hyvä asiakaslehti on niin kiinnostava, haluttava ja viihdyttävä, että se otetaan mukaan lomallekin tai ostetaan omaksi. Sillä on oma tunnistettava sisällöllinen ja visuaalinen äänensä, josta asiakkaat inspiroituvat ja jonka he tuntevat omakseen.
Lehti on yksi keino vahvistaa yhteisöä yrityksen ympärillä ja kertoa yrityksen arvoista. Värit, typografia, lehden muoto, visuaalinen rytmi sekä valokuvat ja niiden tyyli tekevät ne näkyväksi.
Erottuvan, sitouttavan ja asiakkaat tavoittavan lehden suunnittelu tarvitsee kiehtovan idean. Inspiraatiota suunnitteluun löydät esimerkiksi kulttuurilehdistä ja muotimaailmasta.
Tässä muutama idea:
1. Suunnittele lehden ääni ja arvot
Lehti erottuu kilpailijoistaan yhtenäisellä visuaalisella ja sisällöllisellä äänellä. Onnistunut kansi, iskevä nimi ja slogan herättävät lukijan kiinnostuksen ensivilkaisulla. Hyvin suunniteltu lehti on helposti omaksuttava ja inspiroiva.
Ole yhteisösi näköinen
Naisille tarkoitettu, yhteisöllisten coworking-tilojen verkosto, The Wing julkaisee yhteisönsä näköistä lehteä No Man’s Land. Tyylikäs lehti on kaikenlaisille naisille suunnattu ja naisten tekemä. Moniäänistä viestiä tukee myös valokuvat ja koko visuaalinen ilme. Lehdessä käytetään vaihtelevia ja voimakkaita värejä. Se leikittelee visuaalisella rytmillä ja typografialla. Lehden slogan on “The magazine for women with something to say and nothing to prove”.
Lue lehden suunnittelusta lisää tästä.
Instagram: the.wing
2. Ole rohkea
Mielenkiintoinen konsepti syntyy muun muassa yhdistämällä toisiinsa jopa vastakkaisia aiheita, ilmiöitä tai tekemisen tapoja. Esimerkiksi kulttuurilehdissä on rohkeita ja luovia ratkaisuja sekä visuaalisia toteutuksia, joista asiakaslehtien tekijätkin voisivat inspiroitua.
Vangitse hetki
Hip-hopia käsittelevä kulttuurilehti Brick valitsi lehden kanteen kuvan, jossa miehet istuvat altaassa. Kuva otettiin lähes heti miesten hypättyä altaaseen. Heille oli kerrottu, että vesi on lämmintä, mutta altaan vesi olikin odotettua kylmempää. Tämä näkyy miesten reaktioissa ja ilmeissä.
Instagram: brickthemag
Uskalla kokeilla
Real Review on lontoolaistaustaisen REAL kulttuuri-instituutin julkaisema arkkitehtuurilehti, jonka erikoisuus on sen muodossa. Kapea lehti on taitettu keskeltä pystysuunnassa ja se levittyy avatessa. Tutustu tästä tarkemmin lehden ideaan.
Instagram: realrvw
Yhdistä erilaisia teemoja
Erikoiset lähestymistavat ja vastakohdat voivat synnyttää jotain uutta ja erilaista. Kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä OOF yhdistää taiteen ja jalkapallon. Näiden kahden teeman symbioosi käsittelee yhteiskuntaa. Lue lisää täältä.
Instagram: oof_magazine
3. Keksi kiehtova idea
Poikkeavilla tempauksilla ja teemoittelulla lehti saa uudenlaista syvyyttä. Poistu kotitoimituksesta ja toteuta yllättäviä näkökulmia ja teemoja.
Tempaise rohkeasti
Lentoyhtiö Norwegianin lehti N by Norwegian (aiheesta aiemmin Kubon blogissa) on esimerkki lehdestä, joka herätti huomiota tempauksellaan. Erästä numeroa varten lehden koko toimitus lennätettiin Huippuvuorille tekemään teemanumeroa. Kyseisessä numerossa kaikki jutut käsittelivät Huippuvuoria tavalla tai toisella. Yhtiön ydinbisnestä, eli lentämistä, ei lehden jutuissa käsitelty välttämättä lainkaan.
Sulauta aihe ja visuaalisuus
Dance Ink -lehdellä on selkeä idea; se antaa tilan tanssille. Tanssi näkyy visuaalisessa rytmissä typografian ja tanssijoiden kautta. Lue lisää lehden suunnittelusta täältä.
Ole teemalle uskollinen
Kahvikulttuuriin erikoistuneen Drift -lehden jokainen numero sijoittuu eri kaupunkeihin eri puolilla maailmaa. Lehti on keskittynyt jo ainakin Havannan, New Yorkin ja Melbournen kahvikulttuuriin. Kauniit valokuvat ovat keskeisessä roolissa. Kuvat kertovat kaupungeista, niiden elämästä ja tunnelmasta.
Instagram: driftmag
Anna tekijöille vapaus
Yuca on kulttuurilehti, joka antaa kirjoittajilleen vapaat kädet. Ainoastaan lehden numeroittain vaihtuva teema tulee heille annettuna. Kirjoittajat, kuten taiteilijat, kirjailijat, suunnittelijat ja tieteentekijät, kirjoittavat omasta näkökulmastaan ennalta määriteltyyn teemaan liittyen.
Instagram: yucamag
Iina
Lievonen-Thapa
Lisää aiheesta Visuaalinen ilme Sisältömarkkinointi Sisällöntuotanto
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.