Hyvä yrityksen tarina kasvattaa yrityksen arvoa yrityskaupassa
Laita yrityksesi tarina kuntoon ennen kuin alat miettiä yrityksesi myymistä.
Kun yrityksellä on uskottava ja kiinnostava tarina, se nostaa yrityksen arvoa. Näin ajattelee 95 prosenttia aktiivisesti yritysostoja tehneistä yritysjohtajista ja pääomasijoittajista tuoreen tutkimuksen mukaan.
Yrityksen tarina kertoo sen, miksi yritys on olemassa, miten yritys toimii, mitä se tekee ja kenelle se myy. Olennaisin näistä kysymyksistä on miksi.
Miksi yritys on olemassa? Miksi kukaan välittäisi siitä?
Miksi yritys on olemassa? Miksi sen työntekijät jaksavat nousta aamuisin? Miksi yritys tikittää? Miksi ihmisten tulisi välittää juuri tästä yrityksestä? Miksi se valmistaa tuotteita? Miksi se valmistaa tuotteita juuri sillä tavalla miten se niitä valmistaa?
Miksi-kysymyksen vastaus luo merkityksen yrityksen toiminnalle, mikä lopulta näkyy parempana myyntinä ja kasvaneena yrityksen arvona.
Simon Sinekin sanoin: ”Ihmiset eivät osta mitä yritys tekee, he ostavat miksi yritys tekee sen.”
Parhaat yritykset tekevät saman myös yrityksen sisäisen viestinnän tarinassa. Jos yrityksen työntekijät eivät tiedä, miksi he tekevät yrityksen tuotteita, miten ihmeessä he pystyvät saamaan asiakkaat uskomaan, ihastumaan, ostamaan ja sitoutumaan yritykseen ja sen tuotteisiin.
Kun myös työntekijät ovat sisäistäneet yrityksen tarinan, he ovat arvokkaampia. Yritysostoja tekevät tietävät tämän, ja myös siksi he arvostavat yritystä jonka tarina on kunnossa.
Yrityksen tarina on enemmän kuin brändi-ilme
Pahin virhe, mitä yrityksen brändin uudistamisessa arvon kasvattamiseksi voidaan tehdä, on keskittyä brändin logoon ja visuaaliseen ilmeeseen. Koska kaikista tärkein asia yrityksen uudelleen brändäämisessä on sen tarinan rakentaminen ja miksi-kysymykseen vastaaminen. Visuaalisen ilmeen tulee tukea yrityksen tarinaa ja syytä olla olemassa.
Lontoolaisen Proxy Studion perustanut Aapo Bovellanin mukaan tärkeintä yrityksen brändäyksessä on tuntea oman yrityksen tarina, koska siitä tulee yrityksen brändi. “Uudelleenbrändäyksessä tarvitaan paljon sisältömarkkinointia ja tarinankerrontaa oikeissa kanavissa, oikeissa paikoissa, myös yrityksessä sisäisesti. Kun brändin tarina on kaikkien tiedossa, se auttaa kaikkia työntekijöitä näkemään oikean suunnan intuitiivisesti”, Aapo Bovellan kertoo.
Mietitkö yrityksesi myymistä? Laita sitä ennen yrityksesi tarina kuntoon ja kasvata yrityksesi arvoa. Ota yhteyttä, niin kerromme enemmän.
Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.