Mitä ajattelemme

Haluaisitko uudistaa yrityksenne verkkosivut? Kysy itseltäsi ensin nämä kysymykset

Kirjoittanut Vieraskynä - Jenni Junkala | 9.8.2019

Verkkosivustouudistus on kutkuttava projekti. Siihen ryhtyessä ei kuitenkaan kannata hötkyillä, vaan miettiä rauhassa, mitä oikeastaan onkaan tekemässä ja asettaa selkeät tavoitteet uudistukselle.

Vauhdilla digitalisoituvassa maailmassa yrityksen verkkosivut ovat avain menestyneeseen liiketoimintaan. Parhaimmillaan ne ovat yrityksen tehokkain myyjä, raikkaalta näyttävä sähköinen käyntikortti, uupumaton asiakaspalvelija ja huippusisältöjä tarjoava tietopankki tai viihdyttäjä.

Verkkosivuja päivitetään yrityksestä riippuen noin 3–5 vuoden välein. Tätä vanhemmat sivut alkavat verkon villissä muutosvauhdissa näyttää vanhentuneilta ja toimiakin huonosti. Usein päivityshalun taustalta löytyykin tarve tehostaa sivujen toimivuutta myynnin työkaluna, pöyhiä sivujen ulkonäköä, saada ne toimimaan puhelimessa paremmin tai päivittää sivut sellaisiksi, että ne toimivat sisältömarkkinoinnin väylänä.

Sen sijaan, että pelkistää verkkosivut pelkäksi nätiksi käyntikortiksi, niitä voi ajatella ikään kuin tarinankerronnan välineenä. Tarinat, eli sivuston sisällöt, leviävät verkossa ja tuovat kiinnostuneita asiakkaita sivustolle. Hyvä sivusto ohjaa asiakkaita ostopolulla ja koukuttaa sykähdyttävillä sisällöillä.

Kun halu päivittää sivuja on syntynyt, kannattaa kuitenkin himmata hetki. Me Kubolla teemme verkkosivu-uudistuksia yhteistyökumppanimme digitoimisto iasyn kanssa. Kysyimme iasyn Jukka Kuismalta, mitä pitäisi tietää ennen kuin lähtee uudistamaan verkkosivuja.

Mitä haluat uusilta verkkosivuilta ja kenelle ne on suunnattu?

Moni ajattelee, että verkkosivuissa tärkeintä on ulkonäkö. Ulkoasu onkin tärkeää, mutta verkkosivujen pitää lisäksi toimia teknisesti hyvin ja olla helppokäyttöiset. Toimivuuskaan ei riitä, vaan sivujen tulee olla tavoitteelliset.

Verkkosivuilla voi olla monta roolia eli tavoitetta. Ne voivat esimerkiksi toimia tehokkaana tiedonvälityksen välineenä, auttaa uusien asiakkaiden hankkimisessa, olla alusta yhteisöille, auttaa myynnissä tai helpottaa asiakaspalvelun työtä. Mikä tahansa verkkosivustonne rooli onkaan, sen pitäisi olla selvillä. Samoin sen, kenelle verkkosivuja tehdään. Rooli ja kohderyhmä mielessä uutta on helppo lähteä rakentamaan.

Ymmärrätkö tarpeeksi itse vai tarvitsetko asiantuntijaa avuksesi?

Kun verkkosivuston tavoitteet ja kohderyhmä on määritelty, päätetään mille alustalle uudet sivut rakennetaan. Jos teknistä ymmärrystä ei ole tarpeeksi, uudistusprojekti lähtee helposti sivupolulle.

Uudistusprojekti ei siis koskaan saisi lähteä liikkeelle siitä ajatuksesta, että halutaan ottaa käyttöön WordPress, maailman suosituin verkkosivualusta, koska se on helppo ja kiva käyttää.

Pätevä asiantuntija auttaa arvioimaan, onko esimerkiksi WordPress toimiva tekninen ratkaisu tarpeisiinne, vai palveleeko joku muu tekniikka paremmin. Asiantuntija voi auttaa sinua esimerkiksi pyytämään tarjouksia. Hän osaa myös kirjata toteuttajille tarkat tekniset toiveet tarjousta varten ja toimia tulkkina välillänne.

Suurin osa epäonnistuneista sivustoprojekteista johtuu siitä, että tilaaja ja toteuttava taho eivät puhu samaa kieltä.

Miten verkkosivujen kehittäminen jatkuu uudistamisen jälkeen?

Verkkosivustoa uudistaessa lumoutuu helposti uudesta ja unohtaa, että työ jatkuu, vaikka sivut ovat ulkona. Jo uudistusta aloittaessa olisi hyvä miettiä, milloin sivuja arvioidaan seuraavan kerran ja miten projekti jatkuu suuren julkaisun jälkeen. Kelpo apu tähän on verkkosivuanalytiikka, joka kerää dataa siitä, miten sivusto toimii.

Hyvä ajatus voisi olla, ettei käytä koko budjettia uudistukseen, vaan säästää osan jatkokehitykseen ja sivuston jatkuvaan analysointiin.

Miten uudistetut verkkosivut saadaan eloon?

Säännöllisen ja tavoitteisiin perustuvan hyvän sisällön tekeminen ja sen jakaminen sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjeessä. Hakukoneoptimointi ja sen tueksi tehokas hakukonemarkkinointikampanja. Tässä kaksi tapaa herättää uudistettu sivusto eloon. Eloon herättäminen tarkoittaa sitä, että kohderyhmään kuuluvat löytävät verkkosivunne. Pelkkä uudistaminen harvoin riittää tuomaan sivuille kävijöitä. Ja jos uudistettuja sivuja ei kukaan käytä, koko projekti menee harakoille.

Suomen Yrittäjien kyselyn mukaan suomalaiset yrittäjät kokevat haasteellisimmaksi verkkosivujen suunnittelussa toimivan sisällön tuottamisen. Me Kubolla olemme sisältöjen asiantuntijoita, mutta sen lisäksi autamme kirkastamaan koko verkkosivustouudistuksen tavoitteet ja toimimme strategisena kumppanina koko uudistuksen ajan. Toteutamme verkkosivuja ja sivustouudistuksia iasyn kanssa. Ota yhteyttä, jos olet uudistuksen edessä .