Kävelet töihin ja huomaat ohikulkijalla upean laukun. Kaivat esiin puhelimesi, otat laukusta kuvan ja saat tietää, mistä tuollaisia laukkuja voi ostaa. Selailet verkossa sisustusblogia, jonne julkaistussa valokuvassa on juuri sellainen lamppu, joka sopisi kotiisi. Kuvaa klikkaamalla saat tietää, missä tällaisia lamppuja myydään. Lähitulevaisuudessa digitaalinen hakukäyttäytyminen muuttuu visuaalisempaan suuntaan ja älypuhelimen kamera toimii yhä enemmän hakukoneena.
Verkkokauppiaille ja brändeille visuaalinen haku on mahdollisuus saada tuotteensa kuluttajien nähtäville silloin, kun jokin tuote kiinnittää heidän huomionsa nimenomaan visuaalisen ulkoasunsa vuoksi. Visuaalisen haun merkitys korostuu luonnollisesti tietyillä toimialoilla ja tuotteilla, kuten etsittäessä sisustustuotteita, vaatteita tai asusteita. Visuaalinen haku toimii markkinoijan näkökulmasta hyvin inspiraatiovaiheessa, kun käyttäjät ovat vielä avoimia erilaisille vaihtoehdoille, eivätkä suoraan etsi esimerkiksi tietyn merkkistä tuotetta. Kaikkia tuotteita ei etsitä ulkonäön vuoksi, vaan esimerkiksi teknisten ominaisuuksien tai hinnan perusteella.
Visuaalisuus näyttelee yhä merkittävämmin sisältöjen pääroolia suurimmilla somealustoilla, joten haun laajeneminen visuaalisia työkaluja hyödyntämään on luonteva seuraava askel käyttökokemuksen kehittämisessä. Somealustoista visuaalinen haku on arkea jo Pinterestissä, jossa käyttäjät etsivät inspiroivia kuvia. Pinterestin työkalu on myös nimeltään Lens, ja se on ollut saatavilla jo usean vuoden ajan. Kuvan perusteella Pinterest tarjoaa alustaltaan vastaavia kuvavaihtoehtoja, joista osaan on myös linkitetty suoraan mahdollisuus ostaa tuote verkkokaupasta.
Snapchatissa vastaava ominaisuus on nimeltään Scan, ja sen avulla sovellus voi esimerkiksi tunnistaa vaatteita, koirarotuja, kasveja tai juomia. Snapchat hyödyntää myös lisättyä todellisuutta (Augmented reality) ja kumppaneita kuten Amazonia ja Shazamia tunnistamaan mahdollisimman monia erilaisia visuaalisia sisältöjä.
Myös Meta (entinen Facebook) on kehittämässä visuaalista hakua osaksi Instagramia. Haun perusteella Instagram tulee tarjoamaan samankaltaisia, ostettavissa olevia tuotteita sellaisista alustansa julkaisuista, joihin on liitetty tuotekatalogi.
Lue lisää visuaalisesta hausta some-alustoilla
https://logosatwork.com/visual-search-using-pinterest/
https://about.fb.com/news/2021/06/new-ways-to-shop-for-products-you-love-across-our-apps
Googlen kuvahaku on ollut olemassa jo pitkään ja sen rinnalla myös Googlen Lens-sovellus. Sen avulla käyttäjä on voinut etsiä lisätietoa kuvassa olevasta asiasta, kuten esimerkiksi rakennuksesta, eläimestä tai kasvista.
Nyt Google on laajentamassa somealustojen perässä myös Lens-sovelluksensa käyttöä erityisesti verkkokauppoja hyödyttävään suuntaan. Googlen Lens-sovelluksella käyttäjä voi jatkossa esimerkiksi ottaa valokuvan näkemästään tuotteesta tai valita kuvan verkkosivustolla, jolloin sovellus tarjoaa tämän tai samankaltaisen tuotteen ostomahdollisuuksia Google-Shopping -tuloksina. Ominaisuus on tulossa ensin saataville iOS-käyttäjille sekä Chrome-selaimeen.
Googlen ja Pinterestin samoin nimettyjen Lens-sovellusten ero on siinä, että siinä missä Pinterestin hakutuloksissa näkyy ainoastaan samalla alustalla olevia kuvia, Googlen tulokset ulottuvat useille eri sivustoille ja verkkokauppoihin. Kun Pinterestin Lens-haku näyttää käyttäjälle hakutuloksissa samankaltaisia kuvia kuin alkuperäinen, Googlen Lens tarjoaa tällä hetkellä samankaltaisten kuvien lisäksi lisätietoa kuvan perusteella esimerkiksi rakennuksista, eläimistä, tauluista tai kirjoista.
Myös Googlen perinteisissä hakutuloksissa tuotekuvat ovat nousemassa jatkuvasti yhä suurempaan rooliin. Kun käyttäjä etsii vaatteita, kenkiä tai asusteita, Google nostaa hakutuloksiin kuvia ja videoita erilaisista vaihtoehdoista sekä Google Maps -kartalle nostetut lähimmät myymälät, joista tuotteita on saatavilla. Myös maksetussa Google Ads -mainonnassa mainosmuotoihin on tullut enemmän visuaalisia ominaisuuksia, kuten Image extensions -kuvalaajennukset ja Max Performance -kampanjat, joissa tekoäly yhdistelee kuvista, videoista ja teksteistä käyttäjille mainoskombinaatioita Googlen verkostossa.
Lue lisää visuaalisesta hausta Googlessa:
https://blog.google/products/shopping/search-on-2021-shopping/
https://www.compsmag.com/blog/google-lens-vs-pinterest-lens-comparison-and-review/
Mitä visuaalisen haun kasvu tarkoittaa sitten markkinoijan näkökulmasta? Ainakin mahdollisuutta korostaa tuotteiden visuaalisia puolia ja luoda kiinnostusta visuaalisin keinoin. Laadukkaat tuotekuvat ja hyvin optimoitu verkkokaupan tuotesyöte eli feed nousevat jatkossa yhä tärkeämpään rooliin, kun mainostajat kamppailevat näkyvyydestä hakutuloksissa. Muille kuin verkkokauppiaille tai fyysisiä tuotteita myyville yrityksille visuaalisilla hakutuloksilla voidaan esitellä esimerkiksi yrityksen tiloja, referenssitöitä, tapahtumia tai palveluita.
Kuvilla ei aina kuitenkaan pystytä kertomaan kaikkea ja toisinaan käyttäjät eivät halua tai pysty hyödyntämään visuaalisia hakumahdollisuuksia. Käyttäjätarinat, tuotetiedot ja palvelukuvaukset pohjautuvat edelleen vahvasti tekstisisältöihin, mutta niitäkin voidaan rikastaa esimerkiksi videoilla, infograafeilla ja kuvituksilla.
Jos visuaalisten sisältöjen hyödyntäminen osana markkinointia kiinnostaa, me Kubolla autamme mielellämme!