Mitä ajattelemme

Ajatusjohtajuus LinkedInissä – kolme keinoa hyödyntää LinkedIniä B2B-sisältömarkkinoinnin kanavana

Kirjoittanut Anna Kurkela-Vilén | 20.1.2025

Jos haluat organisaatiosi olevan Linkkarissa enemmän kuin vain sivustaseuraaja, on aika ympätä kanava osaksi päivittäisiä rutiineja. Tässä kolme keinoa LinkedIn-vaikuttavuuden kasvattamiseen. 

LinkedIn on bisnesmaailman digitaalinen kahvipöytä. Ja niin kuin kahvipöydässä aina, myös Linkkarissa ihmisten asiat kiinnostavat enemmän kuin yritysten. 

Niille, jotka ovat tottuneet osallistumaan organisaatiotilillään nopeatempoiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun X:ssä tai kasvattamaan omaa yhteisöä Metan kanavissa, LinkedIn voi toisinaan näyttäytyä kummajaisena: hymyilevien selkääntaputtelijoiden puhujapönttönä, jossa uraorientoituneet valkokaulustyöläiset rakentavat henkilöbrändiään ja pyrkivät oman erikoisalansa ajatusjohtajaksi – toki muistaen myös taputella kavereiden selkiä ahkerasti (algoritmi tykkää kommentoinnista!).

Pienoinen sarkasmi äänensävyssäni ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että etenkään B2B-markkinassa ajatusjohtajuuden rakentaminen LinkedInissä ei ole pelkkä kiva lisä.

Näkemyksellisen asiantuntijan roolin saavuttaminen LinkedInissä on strateginen pelinavaus: keino saada äänesi kuulumaan, vakuuttaa yleisösi ja ohjata keskustelua omalla toimialallasi. Se tuo ihan konkreettista liiketoiminnallista hyötyä. 

Vaikka yritysten ja organisaatioiden on vaikea saavuttaa kanavassa aivan samaa näkyvyyttä kuin henkilöbrändiään kasvattavien yksilöiden, mahdotonta ajatusjohtajuuden rakentaminen ei organisaatioillekaan LinkedInissä silti ole. 

Miten organisaation kannattaa käyttää LinkedIniä B2B-viestinnän kanavana ajatusjohtajuuden rakentamiseen?

Omien asiantuntijoiden jalustalle nostaminen, ulkoisten vaikuttajien kanssa kimppaaan lähteminen ja tismalleen brändin näköinen, sykähdyttävä sisällöntuotanto. Siinä kolme ajankohtaista vinkkiä LinkedInin hyödyntämiseen viestinnässä. 

Ja huomio: ei siis joko–tai vaan sekä–että. 

Lähestymistavat nimittäin limittyvät sujuvasti. 

1. Nosta omat asiantuntijat estradille

LinkedInissä organisaation omien, osaavien ammattilaisten taitojen esiin nostaminen on uskottavaa, inhimillistä ja ennen kaikkea aitoa. Miten se kannattaa tehdä käytännössä? 

Kannusta asiantuntijoitasi jakamaan näkemystään ajankohtaisista trendeistä, tulevista ilmiöistä ja kiperistä ongelmista. Tarjoa halukkaille sparrausta, luo kevyt prosessi tekemiselle ja anna raamit, jonka puitteissa ihmiset voivat loistaa. Anna myös lupa jakaa omia julkaisuja organisaation tilillä tai kuratoi ja nosta itse esiin työntekijöiden postauksia.  

Lopputuloksena organisaation LinkedIn-tilille syntyy jatkuva, strategisesti linjassa oleva asiantuntijuusvirta, joka rakentaa organisaatiobrändisi mainetta pala palalta.

2. Somevaikuttajat antavat tilillesi uskottavuusbuusterin 

Jos omat voimasi eivät riitä, lainaa toisten. Ajatusjohtajuus voi vahvistua kertaheitolla, kun otat mukaan ulkopuolisia vaikuttajia tai alan osaajia kommentoimaan, vierailemaan, kirjoittamaan tai esiintymään omalla kanavallasi. 

Ajattele asiaa näin: sinulla on hieno käsikirjoitus, mutta nyt mukaan astuu vieraileva tähti, joka tuo tarinaan uuden kulman ja auttaa sanomaa leviämään tasaisesti laajemmalle. 

Yhteistyön avulla saat pontta viestillesi ja ulkopuolinen hyväksyntä nostaa kanavasi luotettavuutta ja kiinnostavuutta.

3. Oman sisällön jalostaminen 

LinkedInissä kaiken ytimessä on tietenkin sisältö. Pelkästä esiintymisestä ja verkostoitumisesta ei synny ajatusjohtajuutta, jos ei ole mitä sanoa – ja kykyä miettiä, miten sen sanoo muita kiinnostavalla tavalla. 

Panosta jatkuvaan sisällöntuotantoon ja kokeile erilaisia formaatteja. Voit referoida oivaltavia blogipostauksia täydentäen niitä kevyillä kommenteilla, tehdä koosteita olemassa olevista artikkeleista, julkaista case-esimerkkejä, tehdä henkilövetoisia syväluotauksia TikTok-tyylisinä videoina tai panostaa vaikka oivalluttavaan infograafiin. 

Muista kuitenkin, että linkkien jakaminen ei kannata, sillä LinkedIn pyrkii pitämään yleisön kanavansa sisällä eikä ohjaamaan sitä ulos. Siksi linkkipostaukset saavat algoritmiltä järjestelmällisesti huonommin näkyvyyttä kuin suoraan kanavassa julkaistut sisällöt. Tämä on myös syy sille, jos olet ihmetellyt, miksi monet laittavat lisätietolinkin hankalasti postauksen kommentteihin. 

Kun haluat vakuuttaa sisällöillä, mieti, mistä kohderyhmäsi oikeasti innostuu ja millaista sisältöä he haluavat ja osaavat odottaa juuri sinulta LinkedInissä. Kun luot laadukasta, kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti, brändisi nousee tarpeen vaatiessa yleisösi selkäytimestä mieleen kuin itsestään. 

Yhteenveto: Näin hyödynnät LinkedIniä B2B-sisältömarkkinoinnin kanavana 

Summa summarum. Ajatusjohtajuus LinkedInissä ei ole pikamatka, vaan pitkäjänteinen polku. Yhden kortin varaan sitä ei kannata laskea. Sen sijaan kannattaa panostaa fiksuun yhdistelmään erilaisia taktiikoita: 

  • Oma tiimi loistaa osaamisellaan.
  • Ulkoiset vaikuttajat tuovat lisää vetovoimaa ja uskottavuutta.
  • Oma, laadukas sisältö sitoo kaiken yhteen ja rakentaa pitkäjänteisesti brändimielikuvaa.

Ajatusjohtajuuteen pyrkiminen digitaalisessa kahvipöydässä tarkoittaa, että ihmisille on oltava sekä hyvää tarjottavaa, mukavaa seuraa että kiinnostavaa puhuttavaa. Jos tarvitset oman pitopöytäsi pystytysavuksi hyvän "pastry chefin", täällä ollaan.