Luottamus on herkkä asia. Se on ansaittava joka päivä yhä uudestaan.
Hyvän sisältömarkkinoinnin tunnistaa samasta ytimestä kuin hyvän journalismin: luottamuksesta. Ne molemmat rakentavat luottamusta yleisön ja sisällöntuottajan välille, juttu ja tarina kerrallaan. Luottamus on tärkein yksittäinen asia molemmille, eikä se synny hetkessä. Luottamus ansaitaan teko kerrallaan.
Näin haluan ja uskallan edelleen väittää myös nykyisellä valeuutisten, salaliittoteorioiden ja mielipidetalouden aikakaudella. Näyttää siltä, että elämme mielipidetaloudessa, jossa jokaisen mielipide on todellisuutta tärkeämpää. Yritysten ei todellakaan kannata lähteä mielipiteiden vellomaan maailmaan. Päinvastoin.
Kun julkisessa keskustelussa musta tuntuu -sanomisesta on tullut tärkeämpää kuin tieteeseen perustuvista faktoista, vastuullisille yrityksille on entistäkin tärkeämpää pitäytyä kaikessa markkinointiviestinnässä perustelluissa tosiasioissa ja rakentaa luottamusta asiakkaisiinsa pitkäjänteisesti.
Hyvässä sisältömarkkinoinnissa on kyse ennen kaikkea luottamuksesta sisällön ja sen kuluttajan välillä, luottamuksesta yrityksen ja sen asiakkaan välillä. Jos sisältömarkkinoinnille pitäisi määritellä vain yksi ja tärkein tavoite, sanoisin sen olevan luottamuksen rakentaminen. Luottamuksen kivijalalle rakentuvat niin nykyisten asiakkaiden sitouttaminen kuin tulevien asiakkaiden houkuttelu.
Miten sisältömarkkinointi voi sitten rakentaa luottamusta? Asiakashan tietää joka tapauksessa, että yrityksen tuottamissa sisällöissä on kyse kaupallisesta markkinoinnista, jonka tavoitteena on loppupeleissä myynnin lisääminen.
Oma vastaukseni tähän tärkeään kysymykseen rakentuu perinteisen hyvän journalismin kautta. Samat asiat, jotka tekevät perinteisestä journalismista hyvää ja luotettavaa, tekevät myös yrityksen tuottamista sisällöistä luotettavia. Tässä niistä seitsemän tärkeintä ohjetta hyvään sisältömarkkinointiin: