7 vinkkiä miten brändi rakentaa luottamusta sisältöjen avulla
Luottamus on herkkä asia. Se on ansaittava joka päivä yhä uudestaan.
Tuloksellinen viestintä pohjautuu luottamukseen
Hyvän sisältömarkkinoinnin tunnistaa samasta ytimestä kuin hyvän journalismin: luottamuksesta. Ne molemmat rakentavat luottamusta yleisön ja sisällöntuottajan välille, juttu ja tarina kerrallaan. Luottamus on tärkein yksittäinen asia molemmille, eikä se synny hetkessä. Luottamus ansaitaan teko kerrallaan.
Näin haluan ja uskallan edelleen väittää myös nykyisellä valeuutisten, salaliittoteorioiden ja mielipidetalouden aikakaudella. Näyttää siltä, että elämme mielipidetaloudessa, jossa jokaisen mielipide on todellisuutta tärkeämpää. Yritysten ei todellakaan kannata lähteä mielipiteiden vellomaan maailmaan. Päinvastoin.
Kun julkisessa keskustelussa musta tuntuu -sanomisesta on tullut tärkeämpää kuin tieteeseen perustuvista faktoista, vastuullisille yrityksille on entistäkin tärkeämpää pitäytyä kaikessa markkinointiviestinnässä perustelluissa tosiasioissa ja rakentaa luottamusta asiakkaisiinsa pitkäjänteisesti.
Hyvässä sisältömarkkinoinnissa on kyse ennen kaikkea luottamuksesta sisällön ja sen kuluttajan välillä, luottamuksesta yrityksen ja sen asiakkaan välillä. Jos sisältömarkkinoinnille pitäisi määritellä vain yksi ja tärkein tavoite, sanoisin sen olevan luottamuksen rakentaminen. Luottamuksen kivijalalle rakentuvat niin nykyisten asiakkaiden sitouttaminen kuin tulevien asiakkaiden houkuttelu.
Seitsemän vinkkiä luottamuksen rakentamiseen
Miten sisältömarkkinointi voi sitten rakentaa luottamusta? Asiakashan tietää joka tapauksessa, että yrityksen tuottamissa sisällöissä on kyse kaupallisesta markkinoinnista, jonka tavoitteena on loppupeleissä myynnin lisääminen.
Oma vastaukseni tähän tärkeään kysymykseen rakentuu perinteisen hyvän journalismin kautta. Samat asiat, jotka tekevät perinteisestä journalismista hyvää ja luotettavaa, tekevät myös yrityksen tuottamista sisällöistä luotettavia. Tässä niistä seitsemän tärkeintä ohjetta hyvään sisältömarkkinointiin:
- Puhu totta ja vain totta. Erota faktat, mielipiteet, näkemykset ja mainonta toisistaan.
- Tunne yleisösi ja kerro yleisösi kielellä yleisöä kiinnostavista asioista. Kuin ihminen ihmiselle tai kuin insinööri insinöörille.
- Kerro asioista, jotka ovat olennaisia ja relevantteja yleisön elämässä ja työssä.
- Anna asiantuntijana sellaista tietoa, näkemyksiä ja vinkkejä, jotka auttavat yleisöäsi menestymään paremmin ja jotka auttavat yleisöä tekemään heille tärkeitä asioita paremmin.
- Älä kerro itsestäsi. Anna asiakkaidesi kertoa sinusta. Luota asiakkaisiisi ja luottamus sinuun yrityksenä kasvaa.
- Kuuntele yleisöäsi ja anna yleisön puheenvuoroille ja näkemyksille tilaa. Hyödynnä esimerkiksi kommentteja ja vieraskirjoituksia.
- Kun (ei jos, vaan kun) teet virheen, pyydä anteeksi ja oikaise virheesi. Älä selitä. Jos olet luotettava, saat virheen anteeksi helposti.
Matti
Lintulahti
Lisää aiheesta Sisältömarkkinointi Vinkit
Kerro asioista, jotka ovat olennaisia ja relevantteja yleisösi elämässä ja työssä.Tilaa uutiskirjeemme
Aina toisinaan suutarin lapsetkin saavat kengät. Silloin kannattaa olla kuulolla.