Mitä ajattelemme

5 tapaa menestyä TikTokissa

Kirjoittanut Vieraskynä - Mette Rönnberg | 23.6.2022

TikTok-videoiden suosio kasvaa kovaa vauhtia ja niitä jaetaan myös muihin sosiaalisiin medioihin. Esimerkiksi Instagramissa yhä suurempi osa videoista on jaettu suoraan TikTokista. Siksi jokaisen organisaation kannattaa nyt miettiä, missä tilanteissa TikTok olisi oikea kanava ja miten siellä menestyä.

Mistä aloittaa?

TikTokkien tekeminen ja siellä menestyminen vaatii kanavan ymmärtämistä ja siihen tutustumista. TikTokin algoritmi oppii nopeasti millaisia videoita käyttäjä haluaa nähdä. Tykkäämällä videoista ja kommenteista ja jakamalla niitä, kohderyhmät voivat siis itse helposti vaikuttaa siihen, millaista sisältöä näkee. TikTokissa käytetään myös hashtageja, joten niiden avulla voi etsiä itseään kiinnostavaa sisältöä. Esimerkiksi #diy -hashtagin alta löytyy tee-se-itse-aiheisia sisältöjä ja #TikTokdances-hashtagilla taas tanssiaiheisia videoita. Siksi TikTokissa menestyminen vaatii käyttäjien haluamien videoiden luomista ja hastagien aktiivista ja oikeanlaista käyttämistä.

TikTokissa on myös omaa slangiaan, joka koskee niin tekstiä kuin hymiöitäkin. Kommentteja lukemalla saa kuitenkin nopeasti kiinni, milloin mitäkin ilmaisua voidaan käyttää. Kun slangi on hallussa, sitä voidaan käyttää myös omissa julkaisuissa, jolloin päästään lähemmäs omaa yleisöä. Esimerkiksi sana “cap” on slangia ja tarkoittaa valetta, joskus tekstin sijaan kommenteissa käytetään ainoastaan lippisemojia. 

Tiktokin suurin käyttäjäryhmä ovat nuoret aikuiset, 18-24 vuotiaat. Heistä 23.8% oli naisiksi ja 17.9 % miehiksi identifioituvia. Sovelluksen käyttäjissä on jo runsaasti aikuisia sisällöntuottajia. Suosituimmista sisällöntuottajista on noussut myös uusia vaikuttajia, jotka viihdyttävät katsojia omannäköisillä sisällöillään. (Lähde: Statista, huhtikuu 2022)

Tartu ajankohtaisiin TikTok-trendeihin

Yksi tapa menestyä TikTokissa on tarttua ajankohtaisiin trendeihin. Trendit liittyvät TikTokissa pääasiassa erilaisiin ääniklippeihin ja kuvaa muokkaaviin filttereihin tai niiden yhdistelmiin. TikTokissa on siis paljon samanlaisia videoita, samasta trendistä. Jippo onkin onnistua tekemään samaan trendiin hauskempi tai omaperäisempi video kuin muut. 

Esimerkiksi huhtikuussa 2022 TikTokissa näkyi trendi nimeltä ”Tiny Bee”, jossa käyttäjiä pyydettiin paljastamaan huonoimmat päätöksensä koskaan. Trendin nimitys tuli filtteristä, joka sai tekijän näyttämään mehiläiseltä. Videossa oli taustalla käyttäjän @charlie.mosey tekemä ääniklippi, jossa sanottiin ”And the best part of this plan is, no one can stop me”. Teksteinä videoihin ihmiset olivat esimerkiksi tunnustaneet “minä menossa ostamaan vaatteita, vaikka tiedän vaatekaappini olevan täynnä” tai “kun estän sijainnin ystävältäni, etteivät he näe että olen menossa exäni luokse”. Ääntä on käytetty yli 210 000 videossa ja filtteriä 316 000 videossa toukokuuhun 2022 mennessä.

Luonnollisesti, mitä hauskemman tai yllättävämmän videon keksii, niin sitä parempi. Tällöin ihmiset reagoivat videoon joko tykkäämällä, kommentoimalla tai/ja jakamalla sitä eteenpäin, jolloin TikTokin algoritmi puolestaan nostaa videota näkyviin videota yhä useammille käyttäjille. 

TikTok on rennompi kuin Instagram

Instagram on viime vuosien aikana tehnyt päivityksiä, joiden avulla se on kannustanut käyttäjiä lisäämään enemmän videopainotteista sisältöä, esimerkiksi Instagram Reelsejen kautta.

Sisällön laadussa on kuitenkin selkeä ero. Siinä missä Instagramiin julkaistaan  usein täydellisiä kuvia ja videoita täydellisestä elämästä, on TikTok paljon rennompi. TikTokissa tekeminen on spontaanimpaa ja epävirallisempaa  – enemmän tässä hetkessä ja arjessa elämistä. 

Instagramin sisällöissä pyritään usein myös tuomaan tietoa esimerkiksi yrityksestä tai palvelusta lyömällä faktat pöytään. TikTokissa kyse on enemmänkin suhteen luomisesta kuluttajaan. Brändiin tutustuminen ja siitä tiedon hakeminen jätetään katsojan valinnaksi, tärkeämpää on saada katsoja samaistumaan esimerkiksi yrityksen arvoihin tai työntekijöihin. Esimerkiksi deittisovellus Tinder, kielten oppimiseen kehitetty Duolingo ja muissakin somekanavissa ahkerasti esillä oleva Verohallinto ovat aktiivisia TikTok-sisältöjen tuottajia. Kaikki kolme ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka brändille luodaan helposti lähestyttävä imago.

Ajankohtaisuus on avainsana TikTok-markkinoinnissa. Myös hauskuus ja nokkeluus purevat katsojiin. TikTokissa päästetään irti yliajattelusta, eikä keskitytä siihen, että kaikki sisällöt olisivat keskenään yhdenmukaisia ja saman näköisiä. Tällainen ajattelu on yleistä esimerkiksi Instagramissa, jossa yleisnäkymä pyritään pitämään brändin ilmeen mukaisena.

Ei se ole niin vakavaa

TikTokin käyttöön löytyy runsaasti opastusmateriaaleja niin teksti- kuin videomuodossa. Parhaiten oppii kuitenkin yrityksen ja erehdyksen kautta. TikTokissa ilmapiiri on lempeän hyväksyvä, ja virheet sallitaan. Monet ovat tehneet TikTokin opettelusta myös trendin: esimerkiksi vanhemman sukupolven edustaja “boomer” yrittää keksiä videolla, kuinka eri asiat kuten, leikkaukset, efektit ja äänet oikein toimivat TikTokissa. 

Jos osaa nauraa itselleen, eikä ota elämää turhan vakavasti, on TikTok loistava markkinointialusta heittäytymiseen. Mikäli haluaa kuitenkin pitää brändin ilmeen tiukan asiallisena ja asiapitoisena, on TikTok väärä paikka hakea tunnettuutta.

Vaikuttajan viisi TikTok-vinkkiä

Graafinen suunnittelija Juho Jaakkonen on tehnyt itsenäisesti vaikuttajauraa TikTokissa vuodesta 2021 alkaen. Jaakkonen on tunnettu TikTokissa ja Instagramissa nimimerkillä Jeesusdavinci. Instagramissa noin 10 000 käyttäjää seuraa Jeesusdavincia, mutta TikTokissa seuraajia on jo yli 40 000. Jaakkonen nousi pinnalle alettuaan tehdä suoria suomenkielisiäkäännösbiisejä englanninkielisistä kappaleista. 

Minkä vuoksi juuri Jaakkosen videot nousivat pinnalle? Kysyin tätä Jaakkoselta, ja hän nosti erityisesti esille seuraavat näkökulmat miten menestyä TikTokissa:

  • Sisällön tulisi olla hauskaa ja viihdyttävää, tämä on ensisijainen syy, miksi koko sovellusta ylipäätään käytetään.
  • Siirry heti asiaan. Toisin kuin esimerkiksi Youtubessa, TikTokissa jätetään introt ja esittäytymiset väliin. Videossa tulisi tapahtua jotain heti parin ensimmäisen sekunnin aikana.
  • Mitä useamman kerran video katsotaan, sitä parempi. Tällöin TikTokin algoritmi tehostaa videon esitystä ja näyttää sen yhä useammille katsojille. Jos video on lyhyt , se katsotaan todennäköisemmin uudelleen
  • Mikäli haluaa pysyä TikTokissa pinnalla on tärkeää julkaista videoita säännöllisesti ja aktiivisesti. 
  • Sisällön tulisi olla mahdollisimman sitouttavaa, niin että se kannustaa katsojat kommentoimaan ja jakamaan videota. Vastaamalla kommentteihin julkaisija luo omaa ”yhteisöä”. Yhteisön kanssa vuorovaikutuksessa oleminen on yksi tärkeimpiä asioita niin TikTokissa kuin muissakin sosiaalisissa medioissa.

Haluatko tietää lisää TikTokista kanavana? Ota yhteyttä!